Priniesli sem ingrediencie? Za vznikom života na Zemi stoja aj kométy, tvrdí štúdia

Kus skvelej práce.

Kométa
Kométa (ZDROJ pixabay.com)

Život na Zemi vznikol zhruba pred 4 miliardami rokov. Odborníci si však stále lámu hlavu s procesom, ktorý niečo také umožnil. Najnovšie zistili, že v ňom môžu mať prsty aj kométy.

Ako informuje CNN, tento zaujímavý objav priniesla kombinácia dvoch kľúčových technologických nástrojov – zoskupenie teleskopov v Čile (ALMA) a už neexistujúca kozmická sonda Rosetta, pričom tá patrila európskej vesmírnej organizácii ESA. S ich pomocou získali cenné dáta a tie im potom pomohli vylúštiť malú časť z veľkej hádanky.

„Život ma Zemi vznikol asi pred 4 miliardami rokov, avšak dodnes nepoznáme proces, ktorý to umožnil,“ prezradil Víctor Rivilla z talianskeho observatória Arcetri. Ten je zároveň i jedným z autorov štúdie.

Mohli priniesť fosfor

Aby mohol život na našej planéte vôbec vzniknúť, bolo najskôr potrebné skombinovať správne ingrediencie. Časť z nich sa na Zemi nachádzala, a tú ďalšiu časť vraj priniesli poslovia – kométy. Jednou z nich je aj fosfor, ktorý hrá dôležitú rolu v stavbe živých organizmov, ako sú napríklad kosti. Tvorí však napríklad i zemskú kôru.

Odborníci využili teleskopy ALMA na pozorovanie oblasti vesmíru, ktorej hovoria AFGL 5142. Keďže v nej prichádzajú na svet nové hviezdy, stali sa svedkami vzniku molekúl obsahujúcich fosfor.

Vznik nových hviezd
Vznik nových hviezd (ZDROJ NASA, N. Walborn and J. Ma`iz-Apell`aniz (Space Telescope Science Institute), R. Barb`a (La Plata Observatory, La Plata, Argentina))

Proces vzniku týchto molekúl prebieha pri zrode hviezd – prúd plynov a radiácia vytvárajú ideálne prostredie, a to umožňuje fosforu jeho hromadenie. Výsledkom je monoxid fosforu.

Vznik kométy

Z molekúl obsahujúcich fosfor však nevznikajú len hviezdy. Časť z nich môže zmrznúť a uviaznuť v okolí zŕn prachu, čo sa postupom času pretransformuje v kométu. Tá potom slúži ako akýsi vesmírny kuriér.

Fosfor bol totiž objavený aj v opare okolo kométy 67P, na čo prišli výskumníci s pomocou kozmickej sondy Rosetta, ktorá k nej dorazila po 10-ročnom putovaní vesmírom. Po dosiahnutí cieľa v roku 2014 začala so zberom dát a tie potom štúdia skombinovala s dátami z Čile. Vo vývoji techniky mali dokonca prsty aj Slováci z košického Ústavu experimentálnej fyziky Slovenskej akadémie vied.

Putovanie fosforu naprieč vesmírom
Putovanie fosforu naprieč vesmírom (ZDROJ ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rivilla et al.; ESO/L. Calçada; ESA/Rosetta/NAVCAM; Mario Weigand, www.SkyTrip.de)

„Kométy s najväčšou pravdepodobnosťou priniesli na Zem veľké množstvá organických zlúčenín,“ prezradila Kathrin Altwegg, ďalší z autorov štúdie, pričom dodala, že „prepojenie komét so životom na Zemi upevňuje objav na kométe 67P“.

Príprava na Mars: Čína otvorila centrum, kde simuluje mimozemské podmienky

Bádanie nekončí

Odborníci štúdiou nekončia, práve naopak. Dúfajú, že kolaborácia umožní v neďalekej budúcnosti zrealizovať ďalšie transformačné objavy, ktoré nám pomôžu objasniť ďalšie nezodpovedané otázky, súvisiace so vznikom života na Zemi. Preto bude zaujímave sledovať, na čo ďalšie sa im podarí prísť.