Automobilka Tesla a Elon Musk sú súčasnými hviezdami elektromobility, no to neznamená, že ostatní výrobcovia spia na vavrínoch.

Tesla zatiaľ nemá v portfóliu autobus poháňaný čisto elektrickou energiou, aj keď sa jeho produkcia očakáva. Okrem neho uvidíme aj kamión a menší úžitkový automobil poháňaný elektrinou.

Autobusom na elektrinu aktuálne zahviezdila automobilka Hyundai, pričom má ísť o vôbec prvý, masovo vyrábaný autobus s výsostne elektrickým pohonom. Dielo nesie názov Elec City a jeho produkcia sa spustí už na budúci rok 2018. Aspoň to tvrdí tlačová agentúra Yonhap.

Elektrické autobusy nájdu uplatenie v zaľudnených oblastiach väčších miest a metropol. Mnohé veľké mestá sa potýkajú napríklad so smogom, ktorý by flotila elektrických autobusov hromadnej dopravy aspoň z časti eliminovala.

„Tankovanie“ veľmi blízkej budúcnosti © toptincongnghe.com

Hyundai Elec City poháňa batéria s kapacitou 256 kWh, ktorá je schopná vygenerovať približne 300 kilometrový dojazd. Predpokladáme, že ide o údaj nameraný v optimálnych prevádzkových podmienkach. Reálny dojazd bude zrejme o niečo menší.

Nejde o veľkú prekážku. Hyundai Elec City je možné nabiť asi za jednu hodinu a štvrť. Prakticky tak môže byť v prevádzke nepretržite. Jedna hodina je akurát na obed a kávu, počas ktorej sa autobus nabije do plnej kapacity.

Dizajn autobusu nie je futuristický. Zapadne do bežnej (modernej) premávky © carmudi.com

Náklady? Žiadna sláva. Aspoň čo sa tých obstarávacích týka. Takýto moderný autobus stojí asi dvakrát viac, ako jeho naftový a zaužívaný konkurent. Nedávny výskum Columbia University však hovorí, že z dlhodobého hľadiska je prevádzka elektrických autobusov lacnejšia.

Nie je jediný

Ak vás údaje vyššie zaujali, existuje ešte niečo lepšie. Presnejšie, bude existovať niečo lepšie.

Severoamerická spoločnosť Proterra plánuje taktiež na budúci rok spustiť výrobu elektrického autobusu, ktorý dostal názov Catalyst E2. Dojazd na jedno nabitie? Necelých 560 kilometrov. Seriózne.

TIP REDAKCIE
Waze má bizarný problém: Používajú ho aj v MHD, vytvárajú tým vymyslené zápchy
Proterra Catalyst E2 © cleantechnica.com

Tajomstvo autobusu je v dvojitej batérii, ktorá uskladní maximálne 660 kWh a chváli sa tiež dlhou životnosťou (3-5 hod. nabíjania). Pripomíname, že tento autobus váži cez 12 ton a dlhý je asi 12 metrov. Aj keď to tak pri pohľade na váhu nevyzerá, ale autobus je zhotovený z ľahkých materiálov.

Esom v rukáve je brzdový systém, ktorý dokáže vďaka sofistikovanému systému rekuperácie zachytiť až 92 percent kinetickej energie, ktorá by inak unikla do priestoru. Aby sme nezabudli, elektrobus Catalyst E2 bude stáť 799 000 amerických dolárov.

Proterra Catalyst E2 © cleantechnica.com

Zo začiatku bude tento elektrobus operovať hlavne na amerických cestách. Stretnúť ho môžete v meste Los Angeles, v prevádzke dopravnej spoločnosti Foothill Transit. Tá obdrží prvý kus ešte v tomto roku.

Čím skôr, tým lepšie

V súčasnosti sa hovorí hlavne o osobných automobiloch poháňaných výhradne elektrickou energiou, aj keď by mali mať prednosť práve autobusy s rovnakou koncepciou pohonu.

Autobusy sú dokonalým kandidátom na elektrifikáciu. Pohybujú sa po predvídateľných trasách, ich rýchlosť nie je veľká, keďže zväčša jazdia po mestách a ani nabíjanie neprekáža.

Nočných spojov je podstatne menej ako tých denných a tak nie je problémové ani dlhšie nabíjanie počas noci. Elektrický prúd je v nočných hodinách dokonca lacnejší. Samozrejme, v závislosti od konkrétneho trhu.