TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Elektromobilita > Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!

Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!

21. januára 2022 12:43
Roman Drexler
21. januára 2022
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Tím vedcov z univerzity v americkom Michigane prichádza s novým revolučným objavom. Podarilo sa mu vytvoriť novú generáciu lítiovo-sírovej batérie, a to za použitia recyklovaného kevlaru, čo je materiál obsiahnutý napríklad v nepriestrelných vestách. Aké výhody dokáže tento nový typ akumulátora ponúknuť?

Tím vyvinul membránu, ktorá umožňuje opakované nabíjanie batérií, predovšetkým na komerčné účely. Azda najdokonalejšie uplatnenie pre batériu bude v elektrických vozidlách. Lítium-sírová batéria si totižto dokáže ponúknuť až 5-násobne viac energie ako široko používané lítium-iónové batérie, píše AZoCleantech.com.

„Vďaka vysokej teoretickej kapacite 1 675 mAh g-1, šetrnému prístupu k životnému prostrediu a vysokému počtu potenciálnych zdrojov sú lítium-sírové batérie skvelou voľbou v rôznych odvetviach technologického priemyslu, a to elektromobility až po robotiku či letectvo,“ tvrdí Nicholas Kotov, profesor chemického inžinierstva z univerzity v Michigane.

Potenciál tohto typu batérie bol doposiaľ značne obmedzený, a to predovšetkým kvôli problémom týkajúcich sa rastu LPS a dendritov, no taktiež aj kvôli rýchlemu vybíjaniu, ktoré sprevádzali vysoké prevádzkové teploty.

Iónová selektivita

Vedci preto chceli nájsť spôsob, ako predĺžiť celkovú životnosť s ohľadom na maximálnu bezpečnosť. Vyrobili membránu z už spomenutého recyklovaného kevlaru, čo im umožnilo vytvoriť sieť aramidových nanovlákien podobnú bunkovej membráne.

K procesu riešenia kľúčových nedostatkov technológie sa mali dostať prostredníctvom integrácie dvoch škál, a to molekulárnej a nanoškály. Po zabránení rastu dendritov sa experti pokúsili prekonať problémy súvisiace s LSP – malé molekuly lítia a síry sa zlučujú, čím prerušujú tok lítia, čo vedie k zníženiu celkovej kapacity batérie.

Nová membrána tak musela zabezpečiť, aby bol tok iónov z lítia do síry a späť neprerušovaný, pričom dôraz mal byť kladený aj na inhibovanie polysulfidov lítia (LSP). Inými slovami, membrána z recyklovaného kevlaru musela preukázať iónovú selektivitu.

Tím na tento účel využil tok LSP. Látky boli zadržané na aramidových nanovláknach, pričom ich záporný náboj odpudzoval ostatné polysulfidové ióny lítia, ktoré sa hromadili na sírovej elektróde. Súčasne sa pritom umožňoval tok kladne nabitých iónov lítia, ktoré následne bez prekážok prechádzali membránou.

Až 10 rokov prevádzky

Vedci veria, že ich postup pri vývoji nového typu batérie umožní jej efektívne použitie na rôzne typy komerčných účelov. Predmetnú membránu si dokonca mali aj patentovať, nakoľko Kotov uvažuje o založení spoločnosti, prostredníctvom ktorej by ju uviedol na trh. Lítiovo-sírové batérie skrývajú obrovský potenciál, nakoľko taktiež dokážu vydržať až 1 000 nabíjacích cyklov. To by bežnému elektromobilu vystačilo na zhruba 10 rokov prevádzky.

Za ďalšiu kľúčovú výhodu, ktorú sme letmo načrtli v predošlých odsekoch, možno považovať pomerne hojný výskyt síry. Samozrejme, zabudnúť nemôžeme ani na využitie recyklácie starých nepriestrelných viest, čo ide ruka v ruke so šetrnejším prístupom k životnému prostrediu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok hodinky Suunto 5 Peak: Nové hodinky vážia iba 39 gramov, sľubujú dlhú výdrž
Ďalší článok Call of Duty iba pre Xbox? Nič také, ubezpečuje šéf platformy
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

TV, operátor
MIMORIADNE: Zaviedli povinný TV poplatok. Platiť ho musia VŠETCI a každý mesiac, mnohí o tom nevedia
8. mája 2025
Mimoriadne
AKTUÁLNE: Potvrdili ďalší MASOVÝ útok: Ľuďom radia, aby boli pripravení na najhoršie
7. mája 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Na účet „cinkne“ štedrý príspevok: Až 400-tisíc Slovákov dostane od štátu 800 € (kto má nárok)
8. mája 2025
Peniaze, bankovky, euro
AKTUÁLNE: Štátu dochádzajú peniaze. RUŠÍ sviatky a ľuďom siahne na ĎALŠIE peniaze (čo sa zmení)
8. mája 2025

Najnovšie články

  • POHROMA je tu: Štát čelí existenčnej kríze. Takto zle ešte nebolo, skončiť to môže katastrofálne (čo sa deje)
  • Vodiči, POZOR: Rozmohli sa fingované dopravné nehody. Dá sa na ne EXTRÉMNE ľahko naletieť
  • Spotify sa mení na nepoznanie: Zavádza novinky pre prémiových aj bezplatných používateľov
  • Kľúč už nebude stačiť: Autá budeme štartovať na PIN kód
  • Miliardár Elon Musk si splnil sen: Má vlastné mesto, tam to však ani zďaleka nekončí

Bude sa vám páčiť

Lítium, batéria, elektromobil

Majitelia elektromobilov si takto EXTRÉMNE ničia batériu. Odborník radí, čomu sa MUSÍTE vyvarovať

8. mája 2025
elektromobily

EÚ je nešťastná: Nemáme kde nabíjať elektromobily, chýba 2,2 milióna nabíjacích staníc

22. apríla 2025

OTOČKA o 180 stupňov: Obľúbená automobilka mení svoje rozhodnutie. Chce zostať verná spaľovacím motorom

19. apríla 2025
Leapmotor C10 REEV

Do Európy mieri SUV budúcnosti. Má neskutočný dojazd cez 970 kilometrov a EXTRÉMNE dobrú cenu

14. apríla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?