TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ je nešťastná: Nemáme kde nabíjať elektromobily, chýba 2,2 milióna nabíjacích staníc
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ je nešťastná: Nemáme kde nabíjať elektromobily, chýba 2,2 milióna nabíjacích staníc

Budovanie nabíjačiek pre elektrické autá v Európe síce napreduje, ale tempo nie je dostatočné. Hrozí, že EÚ nesplní svoj limit.

Lucia Bihuncová
22. apríla 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • V Európe chýba okolo 2,2 miliónov nabíjačiek pre EV
  • Za pomalším tempom budovania často stojí byrokracia
  • Problémom sú tiež preťažené elektrické siete

Európska únia tlačí výrobcov aj vodičov k prechodu na elektrické autá. Aby tento cieľ splnila, musí sa popasovať s vážnym problémom. Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, v Európe chýba 2,2 milióna nabíjačiek pre elektromobily. Pri nedostatočne vybudovanej infraštruktúre bude prechod na elektrické autá veľmi obtiažny. Je samozrejmé, že vodiči sa do nákupu takýchto áut nehrnú. Ich cena je vysoká, majú nižší dojazd a navyše mnohé krajiny EÚ majú nedostatok nabíjačiek.

Aby EÚ splnila ciele, ktoré si stanovila v rámci elektromobility, denne musí pridávať zhruba 3 200 nových nabíjačiek. Doterajšie tempo nestačí a hrozí, že EÚ sa dostane do časového sklzu. To bude znamenať, že prechod na elektrické vozidlá nebude taký hladký, ako sa pôvodne predpokladalo.

Nabíjačky pre EV musia vznikať rýchlejšie

Pre rozvoj elektromobility je nutná veľmi dobre vybudovaná infraštruktúra. A napriek tomu, že nabíjacie stanice v Európe pribúdajú, stále ich je nedostatok. Ako uvádza portál Auto Trendy, na konci uplynulého roka bolo v celej EÚ k dispozícii 882-tisíc nabíjacích bodov. Ide o medziročný nárast o 37 percent, čo nie je zanedbateľné číslo. Avšak, do roku 2030 potrebuje EÚ dosiahnuť cieľ 3,5 milióna nabíjačiek. To znamená, že pribudnúť musí zhruba ďalších 2,2 milióna nabíjacích bodov.

NEWSBYTE
ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy

ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy

Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ

Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ

Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny

Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny

ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy
ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy
Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ
Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ
Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny
Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny

Neprehliadnite

EÚ
AKTUÁLNE: EÚ čelí vážnej hrozbe. TOTO môže mať fatálnu dohru aj na Slovensku (PREHĽAD)
Hyundai IONIQ 5
Elektromobil od Hyundai sa dostal do knihy rekordov. Vyslúžil si to za TOTO
cestná inšpekcia
Vodiči, POZOR: Vznikla cestná inšpekcia, autá bude kontrolovať aj bez pomoci polície

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) ale upozorňuje, že ani dosiahnutie stanového cieľa nemusí byť dostatočné. Podľa nich by Európa mala do roku 2030 disponovať minimálne 8,8 milióna nabíjačiek, inak sa neudrží krok s rastúcim počtom elektromobilov, ktoré pribúdajú na európskych cestách. To by vyžadovalo vybudovanie 23-tisíc nabíjacích bodov týždenne. Jednotlivé krajiny EÚ ale toto tempo výstavby často nemôžu urýchliť. Brzdí ich byrokracia, sieťová kapacita alebo dlhé schvaľovacie procesy.

Výstavbu brzdí byrokracia

Niektoré európske krajiny trpia kvôli byrokratickým procesom aj preťaženým sieťam. Vybudovanie novej nabíjacej stanice a jej uvedenie do prevádzky trvá niekedy 2 až 5 rokov. Nemecko aj napriek tomu vedie v počte nových nabíjacích bodov a v uplynulom roku v tejto krajine pribudlo cez 39-tisíc nových nabíjacích bodov. Viac ako 26-tisíc z nich boli rýchle nabíjačky. Lídrami sú aj Holandsko a Francúzsko. Napríklad v Holandsku pribudlo v roku 2024 okolo 37-tisíc nabíjačiek a vo Francúzsku viac než 36-tisíc nových nabíjacích bodov. Slovensku sa však v tomto smere príliš nedarí a za zvyškom Európy výrazne zaostávame. Ku koncu uplynulého roka bolo na našom území len niekoľko stoviek nabíjacích staníc, a tak sme hlboko pod európskym priemerom.

Vodiči majú strach z dojazdu

Ako sme naznačili v úvode, mnohým vodičom nie je prechod na elektrické vozidlá po chuti. Podľa prieskumu GridX, na ktorý sa odvoláva portál Auto Trendy, až 73 percent používateľov elektromobilov v EÚ jazdí prevažne na kratšie vzdialenosti. Dôvodom sú obavy z dostupnosti nabíjacích bodov počas jazdy. Ak Európska únia nezrýchli tempo výstavby nových nabíjacích bodov, prechod na elektromobilitu sa spomalí. Už teraz sa mnohí vodiči z väčších európskych krajín musia pasovať s preťaženými nabíjacími stanicami, obmedzenou dostupnosťou rýchlych nabíjačiek alebo s dlhými čakacími lehotami. Ak chce EÚ hladký prechod na elektromobilitu, musí pre vodičov zabezpečiť také podmienky, ktoré tento prechod dovolia.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Aktuálna správa Kuracie mäso pestované v laboratóriu je realitou. Čoskoro sa nám môže dostať na tanier
Ďalší článok mimoriadne, hacker MIMORIADNE: Takto vyzerá SMS-ka, ktorá vás pripraví o peniaze. Naletieť je môžu úplne všetci

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie
KONIEC ďalších štyroch sviatkov: Štát má na stole VÁŽNU sťažnosť
4. júla 2025
Štát zásadne predĺžil intervaly STK: Potešia sa TISÍCE ľudí (ako často stačí chodiť)
3. júla 2025
autá
TOTO je desať najpredávanejších áut sveta. Rebríčku dominuje jedna značka (ZOZNAM)
3. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Štát začal posielať TISÍCE eur: Vyše 4,5-tisícom ľudí na účte „cinkla“ vysoká suma
3. júla 2025

Najnovšie články

  • ROZHODNUTÉ: Štát VEĽKEJ skupine ľudí pošle skoro 200 € priamo na účet (ako ich získať)
  • Slovensko trpí viac ako iné krajiny: Ceny rastú najviac z celej EÚ, hrozí kolaps domácností
  • Mozog človeka skutočne vyžaruje svetlo: Vedci odhalili fascinujúci jav, ktorý zmení medicínu
  • AKTUÁLNE: Slovensko po 15 rokoch konečne podpísalo kľúčovú dohodu (čo bude inak)
  • Pixel 10 sa blíži raketovým tempom: Bude snom mnohých ľudí, TOTO všetko ponúkne

Bude sa vám páčiť

Peniaze, Fico, Kamenicky

Slovensko trpí viac ako iné krajiny: Ceny rastú najviac z celej EÚ, hrozí kolaps domácností

5. júla 2025
auto, peniaze, automobilky

Automobilky BIJÚ NA POPLACH: Budú napokon donútené presunúť výrobu zo Slovenska?

5. júla 2025
Slovensko, plyn

JE TO TU: Slovensko diskutovalo s EÚ o cenách energií. Sme špeciálny prípad (čo nás čaká)

4. júla 2025

Vodiči, POZOR: Začal platiť EXTRÉMNE dôležitý zákon. Väčšina o ňom vôbec nevie (čo sa zmenilo)

4. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?