Dánsko sa pripravuje na zmenu v oblasti poštových služieb. Štátna pošta PostNord od 30. decembra 2025 úplne ukončí zber a doručovanie listov, keďže tradičná listová pošta výrazne klesá a jej prevádzka je podľa spoločnosti dlhodobo stratová, píše BBC. Dánsko sa tým stane prvou európskou krajinou, ktorá pristúpi k takémuto kroku.
Listy stratili zmysel aj biznis
Záujem obyvateľov o posielanie listov v Dánsku dlhodobo prudko klesá. Za posledných 25 rokov sa objem listovej pošty znížil približne o 90 percent, pričom len v roku 2024 trh klesol o ďalších 30 percent. Stalo sa tak po tom, čo krajina zrušila povinnosť univerzálnej poštovej služby, ktorá mala zabezpečiť dostupné listové služby pre všetkých občanov. Otvoril sa priestor pre súkromných doručovateľov a digitalizácia spolu s pandémiou tento trend ešte výraznejšie urýchlili.
Elektronická komunikácia a sociálne siete postupne nahradili potrebu posielať klasické listy. Súčasne rástli aj ceny poštovného. Bežný list dnes stojí 29 dánskych korún, čo je približne 3,9 eura, a ak chce odosielateľ doručenie na nasledujúci deň, zaplatí 39 korún, teda asi 5,2 eura.
Fixné náklady zhltli posledný zisk
Pre PostNord je listová služba v súčasnosti ekonomicky neudržateľná. Pošta musí aj pri minimálnom objeme listov udržiavať doručovateľov, budovy, administratívu a vozový park. Tieto náklady sú vo veľkej miere fixné a rozpočítavajú sa na stále menší počet zásielok, takže cena za spracovanie jedného listu prudko rastie. Podľa spoločnosti je trh s listami stratový.
Dánsko si takýto krok môže dovoliť, pretože digitalizácia verejných služieb a každodenného života tam pokročila výraznejšie ako v mnohých iných krajinách. Obyvatelia používajú hotovosť len výnimočne a veľká časť ľudí má napríklad vodičský preukaz v mobile. Digitálne riešenia sú bežnou súčasťou komunikácie, takže klasické listy už pre mnohých nie sú nevyhnutnosťou.

Balíky rastú, pošta elektrifikuje flotilu
Zatiaľ čo listy miznú, segment balíkov naopak rastie. Pandémia spôsobila masívny presun nakupovania na internet a online nákupy zostali populárne aj po jej skončení. V roku 2022 sa celosvetovo odoslalo približne 161 miliárd balíkov a do roku 2027 sa očakáva nárast až na 256 miliárd.
PostNord chce preto budúcnosť stavať najmä na doručovaní balíkov a pritom pokračovať v prechode na bezemisnú dopravu. Skupina, ktorá pôsobí okrem Dánska aj vo Švédsku, dnes prevádzkuje jednu z najväčších flotíl elektrických vozidiel v Európe. Tvorí ju približne 5-tisíc elektrických bicyklov, mopedov a áut, pričom asi 28 percent všetkých vozidiel skupiny je elektrických. Mnohí zamestnanci zároveň využívajú bicykle pri každodennej práci v mestách.
Zaujímavosťou je, že elektrický pohon nie je pre poštového operátora žiadnou novinkou. Elektrické vozidlá sa totiž v Kodani používali na miestne doručovanie už pred prvou svetovou vojnou. Dnešné modely podľa PostNord prinášajú nielen menej emisií, ale aj nižšie náklady na jeden najazdený kilometer a vysokú spoľahlivosť v každodennej prevádzke.
Pošta plánuje čoraz viac nasadzovať väčšie elektrické dodávky a nákladné vozidlá, aby vedela obslúžiť rastúci objem ťažších zásielok na dlhšie trasy. V spolupráci so švédskou firmou Einride, ktorá sa zameriava na elektrické nákladné vozidlá a autonómnu prepravu, PostNord rozšíril partnerstvo. Počet kilometrov prepravených elektrickými vozidlami má podľa dohody stúpnuť na približne 1,3 milióna kilometrov ročne.
Hoci tradičné listy z globálnej scény celkom nezmiznú, rozhodnutie Dánska ukazuje, kam sa môžu vysoko digitalizované krajiny posunúť. Pre štátnu poštu v Kodani je budúcnosť jasná: menej papiera v schránkach a viac balíkov doručených s pomocou elektrických vozidiel.
