Slovenskí vodiči radia jazdia aj do susedného Rakúska a práve tu sa môžu stretnúť s novým typom semaforov. V Rakúsku sa po predstavení chystaných zmien v cestných pravidlách okamžite zdvihla vlna nevôle medzi vodičmi. Na cestách pribudli semafory, ktoré nebudú blikať zeleno. Opatrením má byť zníženie dopravných kolízií, no motoristi sa obávajú presného opaku.
Ako upozornil rakúsky portál Heute, kritika zo strany vodičov plynie z nepochopenia účelu týchto nových semaforov. Nový typ svetelnej signalizácie nemá zrušiť blikajúce zelené svetlo na všetkých existujúcich semaforoch ani ich vymeniť. Namiesto toho novela cestných predpisov (StVO) legalizuje možnosť inštalácie špeciálnych systémov, tzv. systémov regulácie toku alebo meracích systémov. Tie sa budú používať len vo veľmi špecifických a kritických situáciách.
Prečo zaviedli semafory bez blikania
Nové semafory, ktoré prechádzajú zo zelenej priamo na žltú (a potom na červenú) nebudú stáť na bežných križovatkách v mestách. Ich hlavným účelom je regulovať a merať tok vozidiel na úsekoch ciest náchylných na zápchy, najmä na diaľničných nájazdoch a rýchlostných cestách.
Tu je kľúčový princíp:
- Aktivácia senzorov: Systém sa aktivuje iba vtedy, keď senzory na hlavnej diaľnici zistia, že premávka začína spomaľovať a hrozia zápchy.
- Rýchly interval: Ak senzory zistia medzeru medzi vozidlami na diaľnici, semafor na nájazde krátko rozsvieti zelenú.
- Pravidlo jedného vozidla: Vodiči uvidia aj dodatočné značenie, ktoré jasne hovorí, že na zelenú smie prejsť iba jedno vozidlo. Týmto sa prichádzajúca skupina áut rozdelí na jednotlivé vozidlá, ktoré sa môžu plynulejšie začleniť do hustej premávky.
- Okamžité prepnutie: Semafor sa hneď prepne na žltú a potom na červenú, pričom sa vynechá blikajúca zelená fáza. Dôvodom je snaha čo najviac skrátiť interval prepínania, aby systém reagoval rýchlo a efektívne rozdeľoval prichádzajúce autá.

Dopravné nehody vraj nehrozia
Hlavným argumentom kritikov sú obavy z dopravných nehôd na križovatkách, ku ktorým môže dochádzať najmä zozadu. Podľa tamojšieho ministerstva je tento argument irelevantný. Tvrdí, že špeciálne semafory sú inštalované na diaľničných nájazdoch, kde je zvyčajne dobrá viditeľnosť a kde nie sú žiadne križovatky. Riziko reťazových nehôd je tak minimálne. Vodiči sa k nim musia približovať rovnako predvídavo, ako k akémukoľvek inému semaforu.
Osvedčený systém a testovacia fáza
Hoci sa zmena javí ako novinka, podobné semafory s meraním sa úspešne používajú v zahraničí na miestach náchylných na zápchy už desaťročia. V Rakúsku sa systém testoval v rámci pilotného projektu už v rokoch 2014 až 2019 na diaľničnom vjazde Franzosenhausweg na diaľnicu A7 v Linzi. Test, ktorý iniciovala vtedajšia ministerka za SPÖ Doris Buresová, vyhodnotil prevádzkovateľ ciest Asfinag ako „úspešný“ z hľadiska plynulosti dopravy.
Zákonné zakotvenie do cestných pravidiel v súčasnosti len prenesie tento osvedčený systém z testovacej fázy do bežného „súboru nástrojov“ pre správu premávky. Zmena pravidiel má teda vytvoriť právny základ pre nový systém regulácie diaľničného prítoku s cieľom predchádzať zápcham.
Čo to znamená pre bežného vodiča
Pre bežné semafory v meste alebo na cestách sa nič nemení. Tie budú naďalej blikať zeleno. Nové pravidlá sa týkajú len špecifických miest, kde hrozia dopravné zápchy a kde to dopravný orgán (spolu s prevádzkovateľom ciest ako je Asfinag) považuje za potrebné na zlepšenie plynulosti a bezpečnosti. Právnik autoklubu ÖAMTC, Matthias Wolf, potvrdil, že po niekoľkých rokoch testovania je zavedenie tejto výnimky „realisticky uskutočniteľné“.
Celý systém funguje tak, že semafor zostane vypnutý, kým sa na diaľnici netvorí zápcha. Až keď senzory signalizujú problém, aktivuje sa semafor, rozdelí prichádzajúcu kolónu na nájazde na jednotlivé autá a tým reguluje optimálny prítok do hustej premávky. Hneď ako sa situácia na diaľnici upokojí, semafor sa opäť vypne.

