Na sociálnych sieťach sa objavilo mimoriadne zriedkavé video, ktoré má podľa expertov zachytávať ukrajinský stíhač F-16 pri prenasledovaní ruskej strely Kh-101, všimol si server Živé. Ukrajinské letectvo po nasadení týchto strojov ničí takéto ciele, ak je to možné, aj palubným kanónom. Odborníci však upozorňujú, že ide o veľmi riskantnú taktiku.
Server Defence24 konštatuje, že manévrovanie v tesnej blízkosti vzdušného cieľa, či už ide o riadenú strelu alebo dron, výrazne zvyšuje pravdepodobnosť poškodenia samotného stíhacieho lietadla. Úlomky bojovej hlavice či trosky zostreleného cieľa môžu podľa analytikov ohroziť konštrukciu F-16 aj v prípade, že zásah prebehne technicky správne.
F-16 ako súčasť protivzdušnej obrany
F-16 sa po príchode na Ukrajinu stali kľúčovým prvkom tamojšej protivzdušnej obrany. Stroje amerického pôvodu, ktoré dodali európski spojenci, boli oficiálne predstavené v auguste 2024, krátko pred začiatkom ukrajinskej operácie v ruskej Kurskej oblasti. Odvtedy sú nasadzované proti ruským riadeným strelám aj diaľkovo riadeným bezpilotným prostriedkom, pričom podľa Kyjeva dosiahli už viac ako 1 300 úspešných zachytení.
Ukrajinské velenie letectva nedávno zverejnilo ucelenú bilanciu ich nasadenia. Tvrdí, že za viac ako rok služby na fronte majú F-16 na konte viac ako 1 300 zostrelených vzdušných cieľov rôznych typov. Zároveň sa tieto lietadlá uplatnili aj pri úderoch na pozemné ciele, kde podľa oficiálnych údajov zničili vyše 300 objektov vrátane nepriateľských vozidiel, veliteľských stanovíšť, centier riadenia dronov, skladov munície a významných logistických bodov.
Mimoriadne nebezpečný manéver
Spomínané video ukazuje, ako môže takáto obranná operácia vyzerať v praxi. Pilot F-16 pri nej sleduje letový profil ruskej strely Kh-101 a snaží sa ju dostať do pozície vhodnej na použitie palubného kanóna. Podľa Defence24 práve tento spôsob likvidácie vzdušných cieľov nesie vysoké riziko, keďže pilot musí lietadlo priviesť veľmi blízko k objektu, ktorý je schopný vybuchnúť alebo sa rozpadnúť na množstvo ostrých úlomkov.
Analytici preto pripomínajú, že vhodnejšou voľbou by boli lacnejšie a ľahšie presne navádzané rakety. Ako príklad uvádzajú laserom navádzané zbrane typu APKWS, ktoré dokáže F-16 niesť vo väčšom počte. Ukrajinské F-16 však podľa dostupných informácií zatiaľ neboli integrované s týmto druhom výzbroje.
F-16 a sovietske stroje v jednom vzdušnom parku
Okrem F-16 sa v ukrajinskom letectve naďalej používajú aj staršie sovietske platformy ako Su-27, Su-25 a MiG-29. Tieto stroje dostali západnú presnú muníciu, takže môžu útočiť na ruské pozície z väčšej vzdialenosti. V praxi využívajú najmä americké navádzané bomby JDAM a JDAM ER, francúzske nálože AASM Hammer a tiež dlhodosahové strely SCALP a Storm Shadow, ktoré dodali Francúzsko a Veľká Británia.
Práve strely SCALP a Storm Shadow boli použité pri útoku na podzemný štáb ruských a severokórejských jednotiek v Kurskej oblasti v novembri 2024. Ukrajina tak kombinuje nové západné stíhačky s modernizovanými sovietskymi typmi, čo jej umožňuje zasahovať vzdušné aj pozemné ciele na veľkej časti frontu.
Dodávky F-16 pre Ukrajinu zabezpečujú štyri európske krajiny. Nórsko a Holandsko už svoje prísľuby naplnili, pričom posledné holandské stroje dorazili v máji 2025. Dánsko do februára 2025 odovzdalo 12 z plánovaných 19 kusov a Belgicko plánuje začiatok dodávok operačných lietadiel na začiatok roka 2026, keď bude prechádzať na nové F-35. Kyjev zároveň priznáva, že počas viac než roka nasadenia prišiel o tri stroje F-16, takže v novembri 2025 má na fronte aktívne necelých 50 týchto lietadiel.
