Od 1. februára 2027 sa menia správne poplatky za skúšky potrebné na udelenie vodičského oprávnenia (VO). Budúci vodiči sa musia pripraviť na to, že zaplatia viac než doteraz. Novela zákona stanovuje samostatné sadzby pre teoretickú skúšku a praktickú skúšku z vedenia motorového vozidla. Doteraz sa tieto skúšky účtovali spoločným poplatkom. Zmeny prinesú výrazné navýšenie pri viacerých kategóriách, najmä pri najžiadanejšej skupine B a v ťažkej nákladnej a autobusovej doprave.
Poplatky za teóriu a prax budú samostatné
Ako uvádza portál denníka Pravda, návrh rozdeľuje poplatok na dve časti. Po novom bude mať samostatný poplatok teoretická časť skúšky ako aj praktická časť z vedenia vozidla.
- Pre motocykle (AM, A1, A2, A) bude stáť teória 25 eur, pričom doteraz to bolo len 10 eur, prax vyjde na 20 eur (doteraz 15 eur).
- Pri skupine B1, B, BE a T sa teória zvýši zo súčasných 20 eur na 50 eur, prax z 30 eur na 50 eur.
- V stredných kategóriách (C1, C1E, D1, D1E) stúpne teória z 30 eur na 70 eur, prax zo 40 eur na 50 eur.
- Najvýraznejší skok nastane pri ťažkých skupinách C, CE, D, DE, kde teoretická skúška stúpne zo 40 eur na 100 eur, prax ale zostane na súčasných 60 eur.

Dôvody úprav a dopad na uchádzačov
Rozdelenie poplatku má odrážať reálne náklady na administráciu a zabezpečenie skúšok, pričom vyššie sadzby teórie zdôrazňujú význam prípravy pre pravidlá cestnej premávky. Pre uchádzačov o získanie vodičského oprávnenia to znamená vyšší súhrnný náklad.
Zmeny najviac pocítia tí, ktorí chcú získať oprávnenie pri skupine B. Tu sa súčet teórie a praxe zvýši zo 50 eur na 100 eur. V segmentoch profesionálnej dopravy (C, CE, D, DE) sa celkové poplatky zvýšia zo 100 eur na 160 eur, čo môže ovplyvniť nábor nových vodičov v doprave a logistike.

Kde sa poplatky nemenia a kde rastú
Poplatky sa upravujú aj pri špecifických prípadoch. Bez zmeny zostáva osobitná skúška na rozšírenie motocyklových skupín A2 a A (25 eur) a osobitná skúška pre skupinu B na ťažkú jazdnú súpravu nad 3,5 tony (50 eur). Naopak, poplatok za zrušenie obmedzenia vodičského oprávnenia len na automatickú prevodovku stúpne zo súčasných 25 eur na 50 eur. Rovnaké navýšenie platí aj pri preskúšaní odbornej spôsobilosti držiteľa vodičského oprávnenia to z 25 eur na 50 eur.
Najväčšie zdraženie
Ako sme naznačili, najvyšší nárast sa týka teoretickej skúšky pre ťažké nákladné a autobusové skupiny (C, CE, D, DE), kde poplatok stúpne zo 40 eur na 100 eur. Teória pre skupinu B sa viac ako zdvojnásobí (z 20 eur na 50 eur). Zmeny tak zvyšujú význam teoretickej prípravy naprieč kategóriami.
Čo by si mali uchádzači ustrážiť
Ak chcete získať vodičské oprávnenie, je vhodné postrážiť si dôležité termíny. Pokiaľ je to možné, skúšky sa snažte vykonať skôr, aby ste sa vyhli zvýšeným sadzbám. Na čo si dať pozor?
- Plánovanie termínov: od 1. februára 2027 budú platiť nové sadzby, preto sa oplatí počítať s vyššími nákladmi pri registrácii na skúšky po tomto dátume.
- Rozpočet: najmä pri skupine B a pri profesionálnych kategóriách narastá celkový poplatok za skúšky, k tomu treba pripočítať aj náklady autoškoly.
- Špecifické úkony: zrušenie obmedzenia týkajúceho sa automatickej prevodovky a preskúšanie budú drahšie, osobitné skúšky A2/A a B (ťažká súprava) ostávajú bez zmeny.
Možné dopady na trh a prax autoškôl
Vyššie poplatky môžu viesť k odkladu skúšok u časti uchádzačov alebo k zvýšenému dôrazu na úspešné absolvovanie teórie na prvýkrát. Opakované pokusy totižto zvyšujú celkový náklad. V profesionálnej doprave môžu zmeny dočasne skomplikovať dostupnosť nových vodičov, najmä ak sa k poplatkom pripočítajú rastúce náklady na kurzy a školenia.
Nové poplatky majú nadobudnúť účinnosť 1. februára 2027. Uchádzači, ktorí stihnú skúšky pred týmto dátumom, zaplatia súčasné sadzby. Po tomto termíne sa však uplatnia nové rozdelené a zvýšené poplatky.
