Slovenské firmy vstupujú do novej éry firemných áut, v ktorej si budú môcť z odpočtu DPH uplatniť len polovicu. Európska komisia dala Slovensku zelenú na dočasné obmedzenie, ktoré má podľa rezortu financií priniesť desiatky miliónov eur do štátnej pokladnice, no podnikateľom výrazne zvýšiť náklady.
Opatrenie mení pravidlá pre každú firmu, ktorá plánuje obnovu vozového parku. Kúpa osobných automobilov, motoriek i výkonnejších dvojkolesových vozidiel bude znamenať vyššiu počiatočnú investíciu, pretože DPH sa nebude dať odpočítať v plnom rozsahu. Výnimku získajú iba firmy, ktoré vedia jednoznačne preukázať výlučné podnikateľské využitie, napríklad autopožičovne či autoškoly.
Dvojnásobný tlak na lízingové firmy
Okrem polovičného odpočtu DPH sa mení aj spôsob zdaňovania pri lízingu. Podniky budú musieť pri podpise lízingovej zmluvy zaplatiť DPH v celej výške naraz, hoci doteraz ju odvádzali postupne s každou splátkou. Kombinácia týchto dvoch opatrení spôsobí, že firmy pri nákupe automobilu za 50-tisíc eur zaplatia na dani približne 10-tisíc eur, ale vráti sa im späť len polovica. Pre mnohé menšie podniky s obmedzeným cash flow to znamená citeľný zásah do rozpočtu.

Ekonomickí analytici odhadujú, že sprísnenie pravidiel sa dotkne približne desatiny podnikateľských subjektov v krajine. Zasiahnuté budú predovšetkým stredne veľké firmy, ktoré v posledných rokoch stavili na lízing ako na efektívny nástroj správy vozidiel. Niektoré budú tlačené do odkladu investícií, iné možno zmenia systém odmeňovania zamestnancov a firemné autá nahradia inými benefitmi.
Účtovné tabuľky sa budú prepisovať
Podnikatelia momentálne prepočítavajú cenové ponuky a dopady na prevádzkové náklady. Asociácie varujú, že zvýšené daňové zaťaženie sa nevyhnutne prenesie do koncových cien tovarov a služieb. V prostredí, kde sa každé euro starostlivo sleduje, môžu podobné zásahy ovplyvniť konkurencieschopnosť najmä menších firiem. Finančné oddelenia pripravujú nové modely rozpočtov a hľadajú spôsoby, ako náklady kompenzovať.
Záujem rastie o alternatívne formy mobility, najmä operatívny lízing a zdieľané vozidlá. Tieto modely umožňujú firmám prispôsobiť počet áut aktuálnej potrebe bez dlhodobého záväzku. Hoci ide o trend najmä vo väčších mestách, odborníci predpovedajú, že postupne prenikne aj do menších regiónov.
Štát vidí v opatrení príležitosť
Ministerstvo financií tvrdí, že ide o spravodlivejšie nastavenie daňového systému. Argumentuje, že firemné autá v praxi často slúžia aj na súkromné účely, pričom presne určiť ich podiel nie je možné. Preto považuje zníženie odpočtu za férovejšie voči bežným daňovníkom. Rezort verí, že vďaka opatreniu sa zvýši transparentnosť a zníži priestor pre daňovú optimalizáciu.
Opatrenie bude platiť do konca júna 2028. Ak sa preukáže jeho prínos pre verejné financie, vláda plánuje požiadať o predĺženie režimu. Zatiaľ však podnikatelia čakajú, ako sa nové pravidlá prejavia v praxi a či trh dokáže absorbovať vyššie náklady bez citeľných otrasov.
