Obchodné reťazce v Česku čoraz častejšie čelia problému, pri ktorom vodiči zneužívajú ich voľne prístupné parkoviská. Zatiaľ čo parkovanie v centrách miest je zvyčajne spoplatnené, státie pri supermarketoch bolo dlho vnímané ako bezplatná alternatíva. Keď je však niečo zadarmo, nájdu sa takí, ktorí to zneužívajú.
Dochádza tak k situáciám, keď ľudia využívajú parkoviská na dlhodobé pravidelné stánie, hoci v danom obchode vôbec nenakupujú, píše e15.cz (na základe informácií Auto.cz) Podobný problém sa týka aj nabíjacích staníc pre elektromobily, ktoré majitelia často blokujú ešte dlho po tom, ako majú plne nabité.
90 minút a dosť
Prevádzkovatelia obchodov s týmto stavom strácajú trpezlivosť. Hoci platené parkovanie je bežnou praxou vo veľkých nákupných centrách s podzemnými garážami, teraz sa tento trend presúva aj k samostatne stojacim supermarketom.
Hovorkyňa reťazca Lidl Iveta Barabášová pre Události247 potvrdila, že problém so zneužívaním parkovacích miest je reálny. Lidl preto zavádza spoplatnenie – prvých 90 minút majú zákazníci zadarmo, no za každú ďalšiu začatú hodinu zaplatia poplatok 100 korún. Podľa hovorkyne, ako aj podľa oslovených zákazníkov, je táto doba na bežný nákup viac než dostatočná. Medzi vodičmi sa objavili aj názory, že by si pokojne 100 korún za hodinu zaplatili, pokiaľ by bolo parkovisko riadne strážené alebo monitorované kamerovým systémom.

Ostatní sa pridávajú
K rovnakej praxi pristupuje aj Kaufland, hoci jeho podmienky sa môžu líšiť v závislosti od lokality. Zvyčajne ponúka bezplatné parkovanie v dĺžke 90 až 180 minút a následne účtuje 30 až 100 korún za každú začatú hodinu.
Tesco väčšinou poskytuje parkovanie zadarmo na dve hodiny, po ktorých sa hodinová sadzba pohybuje okolo 50 až 60 korún, no niekde môže dosiahnuť až 100 korún. Podobné podmienky majú podľa zistení aj reťazce Albert a Penny.
Väčšie nákupné centrá sú o niečo štedrejšie. Napríklad Globus poskytuje návštevníkom tri hodiny parkovania zadarmo. Ikea dáva dokonca až päť hodín, avšak po prekročení tohto limitu účtuje 50 korún za hodinu, pričom do poplatku spätne započíta aj predchádzajúce hodiny státia.
Koniec zneužívaniu
Dôvod, prečo obchody ako Lidl, Kaufland alebo Ikea zavádzajú spoplatnené parkovanie, je v skutočnosti veľmi logický a pragmatický. V podstate ide o kombináciu ochrany vlastného podnikania a ochrany svojich reálnych, platiacich zákazníkov. Hlavným spúšťačom bolo (a je) rozsiahle a čoraz častejšie zneužívanie týchto parkovísk.
Pre obchodný reťazec nie je parkovisko len pozemok, ale kľúčová súčasť zákazníckeho servisu a vstupná brána k tržbám. Reťazce investujú nemalé peniaze do nákupu alebo prenájmu týchto pozemkov, platia za ne dane z nehnuteľnosti, financujú ich údržbu, osvetlenie, čistenie a v zime aj odhŕňanie snehu. Celý tento nákladný servis však prevádzkujú s jediným cieľom: aby zákazník mohol pohodlne prísť, zaparkovať, vojsť do predajne a minúť tam peniaze.
Problém nastáva, keď sa tieto súkromné parkoviská, najmä ak sú v blízkosti centier miest, kancelárskych budov, vlakových staníc alebo sídlisk s nedostatočným parkovaním, zmenia na bezplatné verejné parkoviská. Ľudia, ktorí v obchode vôbec neplánujú nakúpiť – napríklad dochádzajúci do práce, zamestnanci z okolitých kancelárií alebo miestni obyvatelia – tam odstavia svoje auto na osem, desať aj viac hodín denne.

Týmto konaním priamo poškodzujú obchod. Skutočný zákazník, ktorý chce prísť na nákup, krúži po plnom parkovisku, nemôže nájsť voľné miesto, je frustrovaný a veľmi často sa otočí a odíde minúť svoje peniaze ku konkurencii, ktorá má parkovanie vyriešené lepšie. Pre reťazec je takýto frustrovaný a stratený zákazník priamou finančnou stratou, ktorá je oveľa vyššia ako náklady na zavedenie parkovacieho systému.
Preto je nastavenie limitov, ako napríklad 90 minút zadarmo, dokonalým kompromisom. Pre reálneho zákazníka je 90 minút (alebo 3 či 5 hodín v prípade Ikey a Globusu) viac než dostatočný čas aj na veľký týždenný nákup; tento limit ho nijako neobmedzí. Zároveň je však tento systém absolútne likvidačný pre „zneužívateľov“. Nikto, kto dochádza do práce, nebude platiť 100 korún za každú hodinu státia navyše, keďže by sa mu parkovanie predražilo na stovky korún denne.
