Technické kontroly nákladných áut a autobusov sa v Európe posúvajú na novú úroveň. V Česku začínajú používať mobilné stanice technickej kontroly, ktoré dokážu preveriť vozidlá priamo na diaľnici. Na ceste môže motorista naraziť na kamión, ktorý pôsobí ako bežné nákladné vozidlo, v skutočnosti však funguje ako plnohodnotná STK, pričom pri zistení problémov hrozia vodičovi pokuty vo výške 145 eur, píše server Autoviny.
Mobilná STK má podobu špeciálne upraveného kamióna, ktorý v sebe ukrýva technológiu známu z klasických kamenných staníc. Českí inšpektori si najprv vyberú vhodné miesto pri diaľnici. Tam vozidlo zaparkujú a pomocou hydrauliky vysunú technický modul. V priebehu niekoľkých minút tak vznikne pracovisko, kde sa dá otestovať účinnosť bŕzd, stav podvozka, riadenia, náprav aj funkčnosť emisného systému.
Rozdiel oproti bežnej STK je v tom, že tentoraz neprichádza vodič za technikom, ale naopak. Náhodné kontroly priamo v premávke využívajú moment prekvapenia a odhalia aj skryté poruchy, ktoré by klasická cestná kontrola bez špeciálneho vybavenia nedokázala identifikovať. Doteraz sa policajti väčšinou mohli pozrieť len na osvetlenie či pneumatiky, nie na technický stav vozidla v plnej hĺbke, to sa po novom mení.

Dôkladné preverovanie veľkých vozidiel
Ministerstvo dopravy v Česku chce týmto systémom znížiť riziko vážnych nehôd spôsobených technickou poruchou. Autobusy aj kamióny často prejdú ročne stovky tisíc kilometrov a ich stav sa môže výrazne zmeniť už niekoľko týždňov po pravidelnej ročnej kontrole. Náhodné preverovanie v teréne preto české úrady považujú za logické doplnenie existujúceho systému STK.
Mobilné jednotky nie sú európskou novinkou úplne od nuly. Podobná technológia vznikala niekoľko rokov v zahraničí a dnes ju už používajú napríklad v Poľsku, Maďarsku či Rakúsku. Tieto krajiny vďaka nej odhalili množstvo skrytých chýb, zásahov do emisných systémov alebo nebezpečných problémov s brzdami. Česko objednalo dve mobilné STK za približne 25 miliónov korún, teda asi 1 milión eur, pričom počas leta spustilo testovanie aj špeciálny výcvik kontrolórov.
Zákaz jazdy aj odobratie dokladov
Ak mobilná STK odhalí na vozidle nebezpečnú závadu, inšpektori môžu priamo na mieste rozhodnúť o odobratí potvrdenia o technickej spôsobilosti. Majú oprávnenie zadržať doklady a zakázať ďalšiu jazdu, ak by pokračovanie v ceste ohrozovalo ostatných účastníkov premávky. Vodičovi pritom hrozia pokuty vo výške približne 145 eur, ak sa zistí porušenie predpisov.
Nové mobilné stanice budú české úrady nasadzovať predovšetkým na diaľniciach, pri hraničných priechodoch a v okolí veľkých logistických centier, kde je najvyššia koncentrácia kamiónovej dopravy. Plnohodnotnú ostrú prevádzku majú mobilné STK dosiahnuť ešte v novembri 2025, pričom vodiči nákladných áut a autobusov musia počítať s tým, že technickou kontrolou môžu prejsť kedykoľvek a prakticky kdekoľvek.
Tisíce kontrol a miliónové pokuty
Inšpekcia cestnej dopravy INSID, ktorá v Česku dohliada na tieto oblasti, zároveň zverejnila výsledky po prvých troch mesiacoch svojho fungovania. Od júla do septembra 2025 skontrolovali inšpektori 4 726 nákladných vozidiel a autobusov. Zistili takmer 1 200 priestupkov, najmä v oblasti sociálnych predpisov, teda pri nedodržiavaní povinných prestávok a odpočinku, prekračovaní doby jazdy, preťažených vozidlách či jazde počas víkendových zákazov.
Za zistené porušenia udelila INSID 836 pokút a zároveň uložila 459 kaucí pred konečnou sankciou, spolu v hodnote 15,1 milióna korún. Úrad tiež zdôrazňuje, že vďaka lepšiemu výberu vozidiel na kontrolu postupne rastie podiel tých, pri ktorých sa reálne nájde problém. V súčasnosti ide približne o 25 percent kontrolovaných áut.
Česká inšpekcia posilňuje aj spoluprácu v rámci štátu a so zahraničím. Plánuje spoločné akcie s Českou inšpekciou životného prostredia, predovšetkým pri preverovaní prepravy toxických látok a nebezpečných odpadov. Na kontrolách už participujú aj odborníci zo zahraničia a českí inšpektori vycestovali napríklad na Slovensko. INSID sa pritom spolieha na moderné technológie vrátane diaľkového čítania tachografov a vysokorýchlostných váh, ktoré pomáhajú identifikovať rizikové vozidlá.
