V Nemecku sa dnes píše nová kapitola priemyselnej histórie. Automobilový koncern Volkswagen, kedysi hrdý symbol technologickej sily krajiny, prechádza najväčším otrasom za celé desaťročia. Pod vedením generálneho riaditeľa Olivera Blumeho sa firma púšťa do radikálnej reštrukturalizácie, ktorá má zachrániť budúcnosť značky, no zároveň prináša tisíce zrušených pracovných miest a presun výroby mimo nemeckých hraníc.
Výroba sa sťahuje a nervozita rastie
Podľa nových plánov sa má objem produkcie Volkswagenu znížiť približne o 700-tisíc vozidiel ročne. Tento krok znamená zánik vyše 35-tisíc pracovných miest v samotnom Nemecku. Najviac sa dotkne tovární vo Wolfsburgu a Ingolstadte, kde pôsobí Audi. Zmenám sa nevyhne ani Porsche, ktoré plánuje škrty na úrovni 4 000 pozícií. Vedenie pritom tvrdí, že ide o nevyhnutný krok, ak chce koncern udržať konkurencieschopnosť vo svete, kde cenová vojna naberá na sile.
Blume sa snaží vystupovať pokojne, no vo výrobných halách vládne napätie. Odborári hovoria o „neistote, akú generácia robotníkov ešte nezažila“. Firma zároveň reorganizuje administratívu aj oddelenia vývoja, keďže zisk za prvú polovicu tohto roka klesol o 38 percent, zatiaľ čo tržby ostali približne na vlaňajšej úrovni. Manažment verí, že tieto čísla dokazujú, že značka stále má potenciál, potrebuje však zásadne iný smer.

Čínski súperi menia pravidlá hry
Najväčší tlak na Volkswagen prichádza z Ázie. Čínske automobilky dokázali v priebehu niekoľkých rokov vytvoriť ponuku elektromobilov, ktoré sú lacnejšie a technologicky zrelšie. Ich vstup na európske trhy znižuje tradičné cenové rozpätie, z ktorého nemecké značky dlhé desaťročia žili. Záujem o elektromobily Volkswagenu pritom v Európe rastie pomalšie, ako sa plánovalo, čo núti vedenie prehodnocovať výrobné kapacity aj modelové portfólio.
Nové modely, ako napríklad menší ID. Polo či pripravovaný ID. Every1, majú prilákať zákazníkov nižšou cenou, ktorá sa má pohybovať okolo 25-tisíc a 20-tisíc eur. Výroba týchto vozidiel sa však presunie do Španielska a Portugalska. Tamojšie závody ponúkajú nižšie náklady a podľa Blumeho dokážu konkurovať nielen východoeurópskym, ale aj čínskym fabrikám. Presun výroby má zároveň znížiť riziko výpadkov v dodávkach batériových komponentov.

Zrkadlo pre celé Nemecko
Zmeny vo Volkswagene sú podľa odborníkov len symptomatickým obrazom širšieho problému nemeckého priemyslu. Krajina, ktorá bola dlhé roky synonymom priemyselnej precíznosti, zápasí s rastúcimi nákladmi na energiu, rastom miezd a byrokraciou. Podniky preto hľadajú lacnejšie riešenia v iných častiach Európy. Zväz automobilového priemyslu upozorňuje, že bez politickej podpory sa môže odliv investícií ešte zrýchliť.
Blume však hovorí, že Nemecko má stále šancu zmeniť smer. Verí v schopnosti svojich ľudí a v disciplínu, ktorá zohrala zásadnú úlohu pri povojnovom hospodárskom zázraku. Zároveň priznáva, že jeho dvojitá pozícia – vedenie Volkswagenu aj Porsche – nie je jednoduchá. Kým Volkswagen bojuje o trh strednej triedy, Porsche čelí poklesu predaja luxusných áut, najmä v Číne. Vývoj vlastných batérií sa pozastavil a časť projektov sa vracia k spaľovacím motorom.

