Cena emisných povoleniek v novom systéme ETS2 by sa mala držať pod kontrolou. Európska komisia vo štvrtok 27. novembra schválila úpravu stabilizačného mechanizmu IAS, ktorá má zabrániť prudkým výkyvom cien a tým aj výraznému zdražovaniu bývania či pohonných hmôt pre domácnosti a firmy.
Komisia v stanovisku uviedla, že zmena rozhodnutia o fungovaní mechanizmu IAS je zásadná pre rýchle zavedenie opatrení, ktoré už skôr predstavil eurokomisár Wopke Hoekstra. Cieľom je, aby sa systém ETS2 rozbiehal postupne a predvídateľne a nevyvolal náhle cenové šoky na trhu s emisnými kvótami.
Brzda pri cene nad 45 eur
Komisia avizovala úpravy mechanizmu už v októbri po tom, čo Česká republika spolu s ďalšími 18 členskými štátmi požadovala zásahy proti prípadnému prudkému rastu cien. V reakcii na tieto požiadavky EK predstavila päť nástrojov, ktoré majú dlhodobo udržať cenu emisnej kvóty na hodnote 45 eur za tonu oxidu uhličitého. Tieto mechanizmy sa aktivujú vždy vtedy, keď cena túto hranicu prekročí.

Hoekstra po štvrtkovom schválení pripomenul, že Komisia tak napĺňa záväzky, ktoré komunikovala v októbri. Podľa jeho slov nové opatrenia posilňujú stabilitu aj cenovú dostupnosť v systéme ETS2 a majú prispieť k predvídateľnejšiemu prechodu na nízkouhlíkovú ekonomiku. Dodal, že nastavenia majú vytvoriť podmienky na udržanie cien pod kontrolou a umožniť rýchly zásah v prípade ich nadmerného rastu.
Podpora aj kritika z Česka
Kroky Komisie privítal končiaci český premiér Petr Fiala, ktorého vláda požadované zmeny v ETS2 aktívne presadzovala. Na sociálnej sieti X napísal, že Európska komisia v reakcii na český návrh prijala konkrétne opatrenia, ktoré majú zabrániť rastu cien v ETS2 a zmierniť negatívne dopady na občanov a podniky.
Fiala zdôraznil, že Česko tým napĺňa sľub, že nedovolí skokové zdraženie bývania a pohonných hmôt. Podľa neho nová legislatíva umožní efektívne zastropovať ceny emisných kvót. Zároveň vyzval budúcu českú vládu, aby v rokovaniach pokračovala a usilovala sa o ďalšie úpravy vrátane úplného zrušenia ETS2, ako to pred voľbami avizovali predstavitelia hnutia ANO.
Čo prinesie ETS2 a kedy príde
Nový systém ETS2 má rozšíriť obchodovanie s emisnými povolenkami na ďalšie sektory, predovšetkým cestnú dopravu a vykurovanie budov. V pôvodných plánoch mal začať platiť v roku 2027. Aj vďaka tlaku Česka a niektorých ďalších krajín sa však štart posunul o jeden rok na 2028.
Aktuálne navrhnuté opatrenie o stabilizačnom mechanizme IAS sa dá podľa EK prijať bez potreby meniť samotnú smernicu o ETS. Po štvrtkovom rozhodnutí Komisie ho však ešte musia odobriť členské štáty Európskej únie a Európsky parlament. Až po tejto dohode vstúpi úprava do platnosti a stane sa záväznou súčasťou nastavenia ETS2.
Zavedenie ETS2 zároveň v Česku vyvoláva odpor. Predseda hnutia ANO a pravdepodobne budúci český premiér Andrej Babiš systém dlhodobo kritizuje. V programovom vyhlásení formujúceho sa kabinetu sa uvádza, že vláda odmietne emisné kvóty ETS2, zníži poplatky za distribúciu a prenos, podporí rozvoj jadrovej energetiky a domácich zdrojov a chce posilniť energetickú sebestačnosť a bezpečnosť krajiny.
