Uprostred polí medzi maďarskými mestami Zalaegerszeg a Zalaszentiván stojí osamelý kruhový objazd, ktorý vedie nikam. Stavba za viac ako milión eur, financovaná z eurofondov, mala byť súčasťou dôležitého logistického centra. Namiesto toho sa stala symbolom byrokratického zlyhania a neefektívneho čerpania európskych peňazí, keďže kľúčová železničná prípojka, na ktorú projekt čaká, neexistuje ani štyri roky po jeho ohlásení, píše Startitup.sk.
Veľké plány narazili na veľký problém
V roku 2021 maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó slávnostne ohlásil vznik nového kontajnerového terminálu a logistického centra spoločnosti Metrans (súčasť nemeckej skupiny HHLA) pri meste Zalaegerszeg. Projekt v hodnote takmer 40 miliónov eur mal vytvoriť dôležitý uzol pre tovar smerujúci z jadranských prístavov do strednej Európy, vrátane Slovenska.
Mesto Zalaegerszeg v rámci prípravy projektu vybudovalo aj potrebnú cestnú infraštruktúru, vrátane kruhového objazdu za 1,27 milióna eur (vyše 500 miliónov forintov), financovaného z fondov EÚ.
Zásadnou podmienkou pre fungovanie celého logistického centra však bola výstavba nového železničného úseku, tzv. delta výhybky, ktorá by umožnila nákladným vlakom prechádzať bez nutnosti meniť smer jazdy. Maďarská vláda síce prisľúbila finančnú podporu a Európska komisia začiatkom roka 2023 potvrdila spolufinancovanie, no stavebné práce sa dodnes nezačali. Verejná súťaž bola vypísaná až v roku 2024 a jej výsledky stále nie sú známe.

Zodpovednosť si prehadzujú ako horúci zemiak
Podľa projektovej dokumentácie má výstavba železnice trvať viac ako dva roky. Aj keby sa začala ešte tento rok, hotová by bola najskôr koncom roka 2027, teda viac ako štyri roky po pôvodne plánovanom spustení terminálu.
Predstavitelia mesta Zalaegerszeg aj spoločnosti Metrans zhodne tvrdia, že oni svoje záväzky splnili a za meškanie nenesú zodpovednosť. Primátor Zoltán Balaicz uviedol, že mesto vykonalo všetky úlohy a na výstavbu železnice nemá vplyv. Obchodný riaditeľ Metransu Attila Zahalka pre maďarské médiá potvrdil, že firma je pripravená, no bez železničného napojenia nemôže začať stavať, keďže pre fungovanie terminálu je kľúčové.
Symbol premárnených eurofondov
Kruhový objazd uprostred poľa, bez napojenia na ďalšie cesty, sa tak stal nechceným symbolom neefektivity a paradoxov pri čerpaní eurofondov. Na mieste stojí informačná tabuľa s logom EÚ a údajmi o projekte, no z plánovaného logistického centra nie je viditeľné nič.
Miestni obyvatelia a poľnohospodári podľa portálu Altatszo hovoria o absurdnej situácii a „kruháči nikam“, ktorý sa stal atrakciou pre fotografov. Projekt, ktorý mal posilniť logistickú pozíciu Maďarska, sa tak zatiaľ premenil na ukážku toho, ako môžu veľké plány stroskotať na chýbajúcej základnej infraštruktúre.
