Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chystá veľké zmeny v nočných vlakoch. Staré vozne chce nahradiť novými a pre cestujúcich chystá aj nové spojenie. Pribudne vlaková linka z Bratislavy do Viedne.
Ako uviedol národný dopravca na svojom webe, modernizácia bude rozdelená do dvoch verejných obstarávaní. Cieľom je priniesť cestujúcim vyšší komfort aj nové služby.
ZSSK obnoví spacie vozne
Národný dopravca uviedol, že chystá obnovú časti svojho parku spacích vozňov. Cestujúcim chce ponúknuť nočnú dopravu, ktorá bude na úrovni 21. storočia. Cestujúci sa zároveň môžu tešiť na lepšie služby na dlhších trasách. Podľa ZSSK je prioritou dlhodobá udržateľnosť, obnova vozňov aj rozšírenie ponúkaných vlakových spojení.
V rámci noviniek dopravca predĺži už avizovanú linku, ktorá pôjde z Humenného do Bratislavy a z hlavného mesta bude pokračovať až za hranice Slovenska. Konečná zastávka tejto linky bude vo Viedni.
Vozne boli vyrobené v minulom storočí
Ako spresnil dopravca, aktuálne ZSSK disponuje 30 vlastnými spacími vozňami. Až dve tretiny z nich boli vyrobené v 80. rokoch minulého storočia. Preto už nespĺňajú požiadavky súčasných cestujúcich. Navyše tieto vozne nie sú klimatizované, čo je problémom najmä počas horúcich letných dní.
Národný dopravca avizuje, že práve týchto 20 najstarších vozňov chce postupne vyradiť z prevádzky a nahradiť ich novými a modernejšími. Ako dopĺňa ZSSK, v súčasnosti prevádzkuje nočné spoje na trasách Humenné –Bratislava a Humenné – Praha.

Dve samostatné verejné obstarávania
Obnovu vozového parku chce ZSSK realizovať cez dve samostatné verejné obstarávania. Jedno sa bude týkať lôžkových vozňov a druhé ležadlových vozňov.
„Súťaž na modernizáciu starších denných vozňov na ležadlové už ZSSK ukončila. Víťazom sa stala spoločnosť ŽOS Trnava, s ktorou je pripravená zmluva na prestavbu 10 vozňov s opciou na ďalších 10. V prípade obstarávania lôžkových vozňov rokuje ZSSK aktuálne o cene s uchádzačom – spoločnosťou ŽOS Vrútky. Po ukončení rokovaní bude projekt v zmysle platnej legislatívy predložený Útvaru hodnoty za peniaze na ďalšie posúdenie. Aj v tomto prípade pôjde o 10 vozňov s opciou na ďalších 14,“ uvádza ZSSK.
Rozsah obnovy ovplyvní vývoj trhu
ZSSK spresňuje, že nedisponuje vhodným mechanizmom financovania z eurofondov, a preto investíciu plánuje pokryť z vlastných zdrojov. Hovorí napríklad o investičnom úvere. Presný rozsah obnovy bude podľa dopravcu závisieť od vývoja na trhu a reálnej potreby.
Dopravca počíta minimálne s desiatimi modernizovanými vozňami. „Kapacita jedného lôžkového vozňa bude minimálne 30 miest. Ležadlový vozeň s kapacitou 40 miest má predpokladanú cenu približne 1,8 milióna eur, čo zodpovedá priemernej investícii 45-tisíc eur na jedno ležadlo,“ uvádza ZSSK.
ZSSK zavedie príplatky za nočné cestovanie
Národný dopravca už teraz upozorňuje cestujúcich, že má v pláne zaviesť príplatky za nočné cestovanie. Aktuálne príplatky sú vo výške od 7 eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko. Dopravca dodáva, že takáto sumy nezodpovedajú skutočným nákladom a to ani pri využívaní súčasných starých vozňov.
„Nový cenník má zohľadniť technickú úroveň služby, typ vozňa a náklady na jeho prevádzku. Ležadlové vozne budú určené na základné nočné cestovanie bez individuálneho vybavenia. Komfort v lôžkovom vozni bude vyšší. Rozdiel je vo vybavení ako napríklad počet a umiestnenie umývadiel, možnosť 1. triedy a všeobecne viac súkromia,“ spresnil dopravca.
ZSSK uvádza, že cieľom je nájsť rovnováhu medzi cenou a poskytovanou hodnotou, ktorú dostane cestujúci. Prvých modernejších vozňov by sa mali cestujúci dočkať už v roku 2026.