Na Slovensku vznikne od budúceho roka nová bezplatná linka. Pôjde o poradenskú zdravotnícku linku, na ktorú sa Slováci dovolajú cez číslo 116117. Operátor bude mať presne stanovú úlohu, pričom linka bude dostupná 24 hodín denne a 7 dní v týždni.
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb pridelil Operačnému stredisku záchrannej zdravotnej služby SR nové jednotné číslo 116117. Toto číslo začne fungovať od 1. januára 2026 a pre volajúcich bude dostupné bezplatne.
Bezplatné zdravotné poradenstvo na čísle 116117
Slováci môžu využiť bezplatnú poradenskú linku kedykoľvek v priebehu dňa či noci, nakoľko bude fungovať nepretržite. Ide o zdravotnícku linku, čiže sa sem môžete obrátiť s problémom, ktorý spadá do kategórie – zdravie. Operátor poskytne volajúcemu konzultácie a rady, ako zvládnuť menej závažné ochorenia alebo stavy, ktoré môže pacient zvládnuť doma a bez nutnosti vyslania záchrannej služby.
Doteraz sa pacienti obracali na tiesňovú linku 155, ktorá však bola podľa slov niektorých kompetentných preťažená. Často sem totižto volali ľudia, ktorí nemali závažný zdravotný problém a dožadovali sa len konzultácie zdravotného stavu, prípade rady, ktorá však nespadala do kategórie – urgentné.

Tiesňová linka 155 zostáva v platnosti
Pôvodné bezplatné telefónne číslo 155 zostáva aj naďalej zachované a slúžiť bude pre pacientov, ktorých stav je vážnejší a vyžaduje si zásah záchrannej zdravotnej služby. Ako uvádzajú kompetentní, linka 155 je preťažená najmä o skončení ordinačných hodín ambulantných lekárov. Vtedy sa ľudia obracajú na operátorov aj s otázkami, ktoré nie sú závažné a nevyžadujú si okamžité riešenie. Nová linka na čísle 116117 by mala odľahčiť operátorov pôvodnej tiesňovej linky 155.
V iných krajinách funguje už roky
Linka 116117 funguje v niektorých krajinách Európskej únie už roky. Volajúci sa môže informovať napríklad o aktuálne dostupných pohotovostiach pre deti a dospelých alebo o otvorených lekárňach. Tieto informácie budú dostupné aj na webovej stránke linky.
Čo je úlohou operátora?
Linka 116117 nie je určená na sprostredkovanie zdravotníckej služby priamo na adrese pacienta. Neslúži teda na vyslanie lekára alebo ambulancie k pacientovi. Úlohou operátora je naviesť volajúceho na správne riešenie jeho zdravotného problému.
Operátor teda môže pacienta nasmerovať napríklad k tomu, aby navštítvil obvodného lekára, prípadne ho bude informovať o dostupnosti liekov, na ktoých výdaj nie je nutný lekársky predpis. Operátor volajúcemu poskytne taktiež informácie týkajúce sa ambulantnej ošetrovateľskej služby (ADOS) alebo mobilného hospicu.

Linka 155 sa využije efektívnejšie
Ivan Martyák, riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, uviedol, že linka 155 sa bude využívať efektívnejšie. „Pridelenie jednotného európskeho čísla 116117 je ďalším krokom k zlepšeniu dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Tiesňová linka 155 sa uvoľní, nebude poskytovať konzultácie a záchranári sa budú môcť venovať život ohrozujúcim stavom a efektívnejšie pomáhať v prvom rade tým, ktorí to skutočne potrebujú,“ povedal pre tlačovú agentúru SITA.
Slováci by si tak mali do svojho mobilného telefónu uložiť nové telefónne číslo – 116117. Ak ich v budúcom roku postretne zdravotný problém, ktorý nie je závažný a nepotrebuje urgentné riešenie, môžu sa obrátiť práve na toto telefónne číslo, kde im poskytne rady a informácie vyškolený operátor.