Štátny porovnávač cien stál 150-tisíc eur, no treba rátať s tým, že ďalšie peniaze idú na jeho údržbu. Hoci funguje už tri mesiace, mnoho Slovákov o ňom doteraz nevie.
Na porovnávač niektorí ľudia nedajú dopustiť, no iní tvrdia, že jeho cieľ nebol naplnený. Pôvodne mal podporovať slovenské výrobky, avšak do porovnávania sa zapojili len veľké reťazce. Práve tie majú vo svojich ponukách slovenských výrobkov menej. Zákazníci tiež kritizujú, že si síce môžu pozrieť ceny v jednotlivých reťazcoch, ale nedáva im to žiadnu informáciu o kvalite produktu.
Porovnávač cien, o ktorom vie málokto
Téme slovenského porovnávača cien sa venovala televízia STVR, pričom oslovila viacero ľudí, aby vyjadrili svoj názor na tento štátny web, ktorý mal spotrebiteľom pomôcť s hľadaním najvýhodnejšej cenovej ponuky.
Ministerstvo financií SR spustil projekt v júli tohto roka, avšak zatiaľ sa zapojili len väčšie obchodné reťazce. V rámci ankety televízie STVR odzneli rôzne odpovede. Napríklad spotrebiteľ Michal povedal, že k portálu sa dostal až na základe upozornenia televízie. Dodal, že porovnanie cien je možné, ale kvalita výrobkov sa tam nedá zistiť.
Ako sme už uviedli, do projektu sa zapojili veľké obchodné reťazce a kvalitné regionálne výrobky tu spotrebitelia nenájdu. No práve propagácia slovenských produktov mala byť jedným z nosných cieľov projektu.
Porovnávač sa nepozdáva ani výrobcom
Na slabiny štátneho porovnávača cien upozornil aj výrobca regionálnych potravín Ľuboš Regac. Ten pre televíziu povedal, že pre spotrebiteľov nemá veľkú hodnotu, ak zistia, kde si môžu konkrétny výrobok kúpiť lacnejšie, napríklad uhorku. Ako dodal: „nik nevie, koľkokrát bola striekaná, od koho je pestovaná, koľko kilometrov prešla.“
Rovnaký názor zdieľa aj Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska. Spotrebiteľ sa, žiaľ, o kvalite výrobku nič nedozvie a rozhodovať sa len na základe najnižšej ceny nie je vždy správnym riešením. Prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Božena Stašenková podotkla, že portál exituje už tri mesiace, avšak spotrebitelia o ňom veľmi nevedia.
Rezort financií je s porovnávačom spokojný
Ministerstvo financií SR, ktoré za týmto projektom stojí, však hovorí, že projekt považuje za úspešný. Ako uvádza, aj bez reklamy si portál našiel svojich používateľov a denne ho navštívi v priemere viac ako 4200 ľudí. Už pred časom rezort avizoval, že neskôr rozšíri ponuku výrobkov, ktoré si budú môcť spotrebitelia porovnávať. Aktuálne sa tu nachádzajú len vybrané základné potraviny.
Tlačový odbor ministerstva financií SR zároveň informoval televíziu STVR o tom, že portál dostal spätnú väzbu od viac ako tisíc používateľov. Tí požadovali napríklad rozšírenie sortimentu, prípadne to, aby sa do projektu zapojilo viac obchodných reťazcov.
Rezort financií dodal, že ceny sa na portáli aktualizujú denne do 6:00 hod. a za údaje zodpovedajú samotné reťazce. V blízkej dobe by na portáli mala pribudnúť geolokácia, ktorá používateľom umožní výber predajní priamo na mape.