Model predplatného, známy zo služieb ako Netflix či Spotify, preniká čoraz hlbšie aj do automobilového priemyslu. Najnovšie sa k tomuto kontroverznému trendu pridal Volkswagen, ktorý začal od majiteľov svojho elektrického modelu ID.3 vyžadovať dodatočnú platbu za odomknutie plného výkonu, ktorým je vozidlo z výroby vybavené, píše Auto Express.
Výkon za mesačný poplatok
Modely Volkswagen ID.3 Pro a Pro S sú v konfigurátore a v technických špecifikáciách uvádzané s výkonom 201 konských síl. Automobilka však po novom ponúka majiteľom možnosť tento výkon navýšiť na plný potenciál 228 konských síl, avšak za poplatok formou predplatného. Spolu s výkonom sa zvýši aj maximálny krútiaci moment z 265 Nm na 310 Nm.
Cena tohto „výkonnostného balíka“ je v Spojenom kráľovstve stanovená na 16,50 libry mesačne (približne 19,50 eura). Majitelia sa tiež môžu rozhodnúť pre jednorazovú doživotnú platbu vo výške 649 libier (približne 765 eur), pričom táto licencia je viazaná na vozidlo a zostáva aktívna aj po jeho predaji ďalšiemu majiteľovi.

Volkswagen sa obhajuje
Automobilka vo svojom vyhlásení uviedla, že ponuka vyššieho výkonu nie je ničím novým a prirovnala ju k historickej praxi, kedy sa pri spaľovacích autách ponúkal rovnaký motor s rôznymi úrovňami výkonu, pričom tie silnejšie boli vo vyšších a drahších výbavách.
Podľa Volkswagenu tento model dáva zákazníkom väčšiu flexibilitu, keďže sa nemusia zaviazať k vyššej počiatočnej cene za výkonnejší model hneď pri kúpe, ale môžu si ho aktivovať kedykoľvek neskôr. Automobilka zároveň tvrdí, že navýšenie výkonu nemá vplyv na oficiálny dojazd vozidla a majitelia túto zmenu nemusia hlásiť ani svojej poisťovni, keďže auto je už z továrne registrované s vyšším výkonom 228 koní.
Kontroverzný trend
Volkswagen nie je prvou automobilkou, ktorá si pýta peniaze za odomknutie už existujúcich hardvérových schopností vozidla. Pred niekoľkými rokmi čelila spoločnosť BMW ostrej kritike, keď zaviedla model predplatného pre funkcie ako vyhrievané sedadlá.
Podobný balík na zvýšenie výkonu si môžu zakúpiť aj majitelia vozidiel Polestar 2. Tento trend vyvoláva medzi motoristami obavy, že v budúcnosti by mohli byť za poplatok spoplatnené aj ďalšie bežné funkcie.
Prečo to automobilky robia?
To, že automobilky ako Volkswagen, BMW alebo Polestar začínajú zamykať hardvérové funkcie za softvérové predplatné, nie je náhoda ani rozmar. Ide o zásadnú a dlhodobú zmenu obchodného modelu celého automobilového priemyslu, ktorá je motivovaná tromi hlavnými a pre výrobcov extrémne lákavými dôvodmi – novými a stálymi zdrojmi príjmov, zjednodušením výroby a snahou o vytvorenie digitálneho ekosystému.
Hlavným dôvodom je hľadanie nových a najmä pravidelných, opakujúcich sa príjmov. Tradičný obchodný model automobiliek bol založený na jednorazovom predaji auta. Po tom, ako ste si auto kúpili, výrobca na vás (s výnimkou servisu a náhradných dielov) už viac nezarobil. V ére digitálnych služieb, inšpirovaní úspechom firiem ako Netflix alebo Apple, však automobilky objavili model predplatného.
Umožňuje im to zarábať na tom istom aute neustále, počas celej jeho životnosti. Namiesto jedného veľkého zisku pri predaji tak získavajú menší, ale stabilný a predvídateľný mesačný alebo ročný príjem od miliónov zákazníkov. Pre ich finančné plánovanie a hodnotu na burze je to oveľa atraktívnejší model.

Ďalším kľúčovým dôvodom je výrazné zjednodušenie a zlacnenie výroby a logistiky. Namiesto toho, aby museli vyrábať desiatky rôznych verzií jedného modelu s odlišnou hardvérovou výbavou (napr. jedno auto s vyhrievanými sedadlami, druhé bez; jedno so silnejším motorom, druhé so slabším), môžu po novom vyrábať všetky autá takmer identické, s plnou hardvérovou výbavou.
Jednotlivé funkcie alebo vyšší výkon potom zákazníkovi jednoducho „odomknú“ alebo „zamknú“ na diaľku pomocou softvéru. Pre automobilku je to obrovská úspora, pretože zjednodušuje výrobnú linku, znižuje počet rôznych dielov, ktoré musia držať na sklade, a uľahčuje distribúciu.
Pre automobilky je tento model jednoducho mimoriadne výhodný – prináša im stabilný a dlhodobý zisk, zlacňuje výrobu a posilňuje ich vzťah so zákazníkom. Pre zákazníka to však, ako sme videli na príklade BMW, často znamená pocit, že si musí opakovane platiť za niečo, čo už je v jeho aute fyzicky nainštalované a čo už raz zaplatil v cene vozidla.