TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Obľúbená automobilka Slovákov „zamyká“ výkon. Ak ho chcete, potrebujete predplatné (+ cena)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Obľúbená automobilka Slovákov „zamyká“ výkon. Ak ho chcete, potrebujete predplatné (+ cena)

Nová éra poplatkov? Volkswagen si pýta predplatné za odomknutie plného výkonu auta. Nie je však prvý (a zrejme ani posledný).

19. augusta 2025 13:32
Roman Drexler
19. augusta 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Majitelia elektrického modelu Volkswagen ID.3 si po novom môžu za mesačný alebo jednorazový poplatok odomknúť plný výkon svojho vozidla
  • Predplatné zvýši výkon z 201 na 228 koní a krútiaci moment z 265 na 310 Nm
  • Cena je stanovená na 16,50 libry mesačne alebo jednorazovo 649 libier na celú životnosť vozidla

Model predplatného, známy zo služieb ako Netflix či Spotify, preniká čoraz hlbšie aj do automobilového priemyslu. Najnovšie sa k tomuto kontroverznému trendu pridal Volkswagen, ktorý začal od majiteľov svojho elektrického modelu ID.3 vyžadovať dodatočnú platbu za odomknutie plného výkonu, ktorým je vozidlo z výroby vybavené, píše Auto Express. 

Výkon za mesačný poplatok 

Modely Volkswagen ID.3 Pro a Pro S sú v konfigurátore a v technických špecifikáciách uvádzané s výkonom 201 konských síl. Automobilka však po novom ponúka majiteľom možnosť tento výkon navýšiť na plný potenciál 228 konských síl, avšak za poplatok formou predplatného. Spolu s výkonom sa zvýši aj maximálny krútiaci moment z 265 Nm na 310 Nm. 

Cena tohto „výkonnostného balíka“ je v Spojenom kráľovstve stanovená na 16,50 libry mesačne (približne 19,50 eura). Majitelia sa tiež môžu rozhodnúť pre jednorazovú doživotnú platbu vo výške 649 libier (približne 765 eur), pričom táto licencia je viazaná na vozidlo a zostáva aktívna aj po jeho predaji ďalšiemu majiteľovi. 

Volkswagen
Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels

Volkswagen sa obhajuje 

Automobilka vo svojom vyhlásení uviedla, že ponuka vyššieho výkonu nie je ničím novým a prirovnala ju k historickej praxi, kedy sa pri spaľovacích autách ponúkal rovnaký motor s rôznymi úrovňami výkonu, pričom tie silnejšie boli vo vyšších a drahších výbavách. 

Podľa Volkswagenu tento model dáva zákazníkom väčšiu flexibilitu, keďže sa nemusia zaviazať k vyššej počiatočnej cene za výkonnejší model hneď pri kúpe, ale môžu si ho aktivovať kedykoľvek neskôr. Automobilka zároveň tvrdí, že navýšenie výkonu nemá vplyv na oficiálny dojazd vozidla a majitelia túto zmenu nemusia hlásiť ani svojej poisťovni, keďže auto je už z továrne registrované s vyšším výkonom 228 koní. 

Kontroverzný trend 

Volkswagen nie je prvou automobilkou, ktorá si pýta peniaze za odomknutie už existujúcich hardvérových schopností vozidla. Pred niekoľkými rokmi čelila spoločnosť BMW ostrej kritike, keď zaviedla model predplatného pre funkcie ako vyhrievané sedadlá.

Podobný balík na zvýšenie výkonu si môžu zakúpiť aj majitelia vozidiel Polestar 2. Tento trend vyvoláva medzi motoristami obavy, že v budúcnosti by mohli byť za poplatok spoplatnené aj ďalšie bežné funkcie. 

Prečo to automobilky robia? 

To, že automobilky ako Volkswagen, BMW alebo Polestar začínajú zamykať hardvérové funkcie za softvérové predplatné, nie je náhoda ani rozmar. Ide o zásadnú a dlhodobú zmenu obchodného modelu celého automobilového priemyslu, ktorá je motivovaná tromi hlavnými a pre výrobcov extrémne lákavými dôvodmi – novými a stálymi zdrojmi príjmov, zjednodušením výroby a snahou o vytvorenie digitálneho ekosystému. 

Neprehliadnite

Samsung Galaxy S25 Ultra
Nečakaný krok Samsungu: Galaxy S26 pre Európu má byť lacnejší, no ešte sa neradujte
POZOR, auto, zima
Vodiči, POZOR: Zima klope na dvere. Na tieto kontroly nezabudnite, ušetríte nielen peniaze
parkovanie, platené parkovanie
Totálne im PRASKLI nervy: Obľúbené obchody spoplatnili parkovanie, vraj to inak nejde

Hlavným dôvodom je hľadanie nových a najmä pravidelných, opakujúcich sa príjmov. Tradičný obchodný model automobiliek bol založený na jednorazovom predaji auta. Po tom, ako ste si auto kúpili, výrobca na vás (s výnimkou servisu a náhradných dielov) už viac nezarobil. V ére digitálnych služieb, inšpirovaní úspechom firiem ako Netflix alebo Apple, však automobilky objavili model predplatného.

Umožňuje im to zarábať na tom istom aute neustále, počas celej jeho životnosti. Namiesto jedného veľkého zisku pri predaji tak získavajú menší, ale stabilný a predvídateľný mesačný alebo ročný príjem od miliónov zákazníkov. Pre ich finančné plánovanie a hodnotu na burze je to oveľa atraktívnejší model. 

Peniaze, bankovky, euro, príspevok, odvody, zľavy, daň
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ďalším kľúčovým dôvodom je výrazné zjednodušenie a zlacnenie výroby a logistiky. Namiesto toho, aby museli vyrábať desiatky rôznych verzií jedného modelu s odlišnou hardvérovou výbavou (napr. jedno auto s vyhrievanými sedadlami, druhé bez; jedno so silnejším motorom, druhé so slabším), môžu po novom vyrábať všetky autá takmer identické, s plnou hardvérovou výbavou.

Jednotlivé funkcie alebo vyšší výkon potom zákazníkovi jednoducho „odomknú“ alebo „zamknú“ na diaľku pomocou softvéru. Pre automobilku je to obrovská úspora, pretože zjednodušuje výrobnú linku, znižuje počet rôznych dielov, ktoré musia držať na sklade, a uľahčuje distribúciu.

Pre automobilky je tento model jednoducho mimoriadne výhodný – prináša im stabilný a dlhodobý zisk, zlacňuje výrobu a posilňuje ich vzťah so zákazníkom. Pre zákazníka to však, ako sme videli na príklade BMW, často znamená pocit, že si musí opakovane platiť za niečo, čo už je v jeho aute fyzicky nainštalované a čo už raz zaplatil v cene vozidla. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Slovensko, ceny, peniaze 14 000 € za štvorcový meter: Toto nie je prognóza, ale krutá realita Slovákov
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie Slováci ostali v šoku: Všetkým známy obchod čaká historická zmena, ako to ovplyvní nakupovanie?

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
POZOR: Štát potvrdil novú taktiku. Hotovosť si pýta priamo na mieste (čo sa deje)
16. novembra 2025
Peniaze
Seniori sa môžu tešiť: Plánujú zaviesť aj 14. dôchodok
17. novembra 2025
Mimoriadne, Slovensko
Odborníci sú ZHROZENÍ: Slovensko čaká pohroma, na toto sa musia pripraviť úplne všetci
16. novembra 2025
Peniaze, bankovky, euro
AKTUÁLNE: Experti pre Slovákov vydali varovanie. Buďte pripravení, to najhoršie ešte len príde
16. novembra 2025

Najnovšie články

  • MIMORIADNE: Potvrdili OBROVSKÝ výpadok kľúčových webov a služieb (čo sa deje)
  • POZOR: IHNEĎ si aktualizujte Chrome. Má mimoriadne závažnú chybu, ktorú zneužívajú hackeri
  • Nečakaný krok Samsungu: Galaxy S26 pre Európu má byť lacnejší, no ešte sa neradujte
  • Štát priznal chybu: Ľuďom vyplatí TISÍCE eur, treba vyplniť online formulár
  • Občiansky alebo sken tváre: EÚ má na stole ďalší návrh, ktorý TVRDO zasiahne súkromie

Bude sa vám páčiť

Tankovanie, nafta, benzín, ceny pohonných hmôt, ušetriť, tankovanie

Chcú umelo spomaliť rýchlosť tankovania: 50-litrovú nádrž by ste tankovali najmenej 5 minút

16. novembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia

Slováci platia STOVKY eur navyše za niečo, čo má byť zadarmo. Čakajte nový cenník!

15. novembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro

POZOR: Na Slovensku sa VÝRAZNE zmenil systém. Faktúra vám príde aj bez reálnej spotreby

15. novembra 2025

Kúpil ho za vyše 130-tisíc EUR: Špičkový elektromobil po 3 rokoch stojí smiešne málo

15. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?