Talianska vláda schválila nový, štedrý balík finančných stimulov v celkovej hodnote približne 600 miliónov eur, ktorý má za cieľ masívne podporiť predaj elektromobilov v krajine. Financovanie bude zabezpečené z európskych fondov obnovy. Tento krok je reakciou na dlhodobé zaostávanie Talianska v prechode na elektromobilitu v porovnaní so zvyškom Európskej únie. Téme sa venuje denník Pravda.
Elektromobily financované z Bruselu
Program počíta s mimoriadne vysokými príspevkami pre záujemcov o kúpu nového elektrického vozidla, či už osobného alebo ľahkého úžitkového.
- Pre jednotlivcov je pripravená dotácia až do výšky 10 000 eur.
- Pre malé podniky je suma ešte vyššia, a to až 20 000 eur.
Dotácia však môže pokryť maximálne 30 percent z celkovej ceny nového vozidla. Získanie príspevku je podmienené zošrotovaním staršieho automobilu so spaľovacím motorom, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 5 alebo nižšiu a bol vyrobený najneskôr v roku 2015. Podpora bude navyše prioritne zameraná na obyvateľov veľkých mestských aglomerácií, ktoré trápia vysoké hodnoty znečistenia ovzdušia.

Kľúčová reakcia
Taliansko v posledných rokoch v adopcii elektromobilov výrazne zaostáva. V júni tohto roka tvorili batériové elektromobily iba približne šesť percent novoregistrovaných vozidiel, zatiaľ čo priemer v EÚ sa pohybuje okolo 15 percent. Dôvodmi sú najmä vysoká obstarávacia cena, nedostatočná nabíjacia infraštruktúra a obavy spotrebiteľov z dojazdu.
Krajina už v minulosti mala viacero dotačných programov, no ich čerpanie bolo v roku 2022 v dôsledku rozpočtových obmedzení a politických sporov zastavené, čo viedlo k výraznému prepadu záujmu o elektrické autá.
Čo tým sledujú?
Aktuálne schválený balík tak predstavuje návrat k aktívnejšej politike. Vláda si od neho sľubuje nielen povzbudenie spotrebiteľov, ale aj motiváciu pre výrobcov, aby na taliansky trh uvádzali viac nových elektrických modelov. Zároveň sa predpokladá, že vyšší počet elektromobilov na cestách vytvorí tlak na rýchlejší rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ktorá je ďalšou oblasťou, kde Taliansko zaostáva.
Slováci môžu len ticho závidieť
Žiaľ, na Slovensku v súčasnosti neexistuje žiadna priama štátna dotácia na nákup nového elektrického vozidla pre fyzické osoby alebo firmy. Posledné kolo priamych dotácií sa uskutočnilo ešte na prelome rokov 2019 a 2020 a aj keď sa o jeho obnovení opakovane hovorilo, k opätovnému spusteniu zatiaľ nedošlo. Jedinou formou nepriamej úľavy je oslobodenie elektromobilov od registračného poplatku, čo však pri vysokej obstarávacej cene predstavuje len minimálnu úsporu.
Slovensko sa namiesto priamej podpory nákupu rozhodlo sústrediť finančné prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti primárne na budovanie nabíjacej infraštruktúry. Hoci ide o dôležitý krok, bez stimulov na zníženie vysokej ceny samotných áut to na zrýchlenie ich predaja nestačí.
Prečo je to tak?
Dôvodov, prečo Slovensko dlhodobo nemá stabilný a predvídateľný systém dotácií na elektromobily, je niekoľko.
Vláda v situácii, keď musí hľadať úspory v hodnote miliárd eur a zvyšuje dane a odvody, vníma štedré dotácie na nákup áut ako luxus, ktorý si štát nemôže dovoliť. Priority sú nastavené inde a na priamu podporu elektromobility jednoducho nezostávajú v napätom štátnom rozpočte prostriedky.

Ďalším faktorom sú meniace sa politické priority. Predchádzajúce dotačné schémy boli vždy len jednorazové a časovo obmedzené, čo vytváralo na trhu neistotu. Chýba dlhodobá a politicky ukotvená stratégia, ktorá by prežila zmenu vlády a poskytla automobilkám aj zákazníkom istotu, že sa s podporou počíta aj v nasledujúcich rokoch. Bez tejto predvídateľnosti je pre dovozcov ťažké plánovať a pre zákazníkov motivujúce čakať na „ďalšie kolo dotácií“, ktoré nemusí nikdy prísť.
V neposlednom rade je tu aj argument, že plošné dotácie nie sú sociálne spravodlivé. Kritici často namietajú, že dotácie na drahé elektromobily v konečnom dôsledku pomáhajú najmä bohatším vrstvám obyvateľstva, ktoré by si takéto auto mohli dovoliť aj bez pomoci štátu. Peniaze zo spoločného rozpočtu tak idú na podporu spotreby bonitnejšej časti populácie. Aj preto sa v diskusiách čoraz častejšie objavuje myšlienka zamerať sa skôr na podporu dostupnejších, menších elektromobilov alebo na rozvoj infraštruktúry, ktorá slúži všetkým.