Štátny príspevok na internet pre časť žiakov a študentov sa stáva realitou. V poslednom štvrťroku tohto roka sa má spustiť registrácia pre koncových prijímateľov, ktorí budú môcť získať príspevok v celkovej výške 480 eur. Projekt, ktorý pre štát technicky zabezpečuje organizácia Digitálna koalícia, bude financovaný z eurofondov, píše portál Živé.sk.
Kto môže získať príspevok a v akej výške?
Nárok na príspevok vo výške 20 eur mesačne počas dvoch rokov (spolu 480 eur) budú mať necelých 49-tisíc žiakov z dvoch oprávnených skupín:
- Žiaci základných a stredných škôl so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- Žiaci základných a stredných škôl žijúci v domácnostiach v hmotnej núdzi.
Príspevok bude môcť pokryť nielen mesačný poplatok za službu, ale aj náklady na inštaláciu či kúpu modemu alebo routra. Ak si žiak vyberie drahšiu službu, rozdiel si doplatí. Poskytovateľ mu však bude musieť v prípade platobných problémov ponechať aspoň základné pripojenie hradené z dotácie.
Registrácia po vzore Digitálneho žiaka
Proces registrácie bude prebiehať na špeciálnom portáli, podobne ako to bolo pri dotáciách na notebooky v rámci projektu Digitálny žiak. Podľa prevádzkového riaditeľa Digitálnej koalície Pavla Šeda majú žiakom, ktorí ešte nemajú internet, s registráciou pomáhať napríklad komunitné centrá. Oprávnenosť žiadostí bude overovaná v spolupráci s ministerstvami a Ústredím práce.
Dotované pripojenie musí spĺňať minimálne parametre: musí ísť o fixné pripojenie (môže byť aj mobilné, ale využívané na jednej adrese) s minimálnou rýchlosťou 30 Mbit/s a mesačným objemom dát aspoň 150 GB.

Financovanie z Bruselu
Podľa štátneho tajomníka ministerstva investícií a informatizácie (MIRRI) Radomíra Šalitroša bude projekt v celkovej hodnote takmer 30 miliónov eur nakoniec financovaný z eurofondov. Stalo sa tak po tom, ako Európska komisia povolila výnimku, keďže pôvodne mali byť tieto peniaze určené len na budovanie infraštruktúry v lokalitách bez rýchleho internetu, nie na dotovanie služieb.
Štát si od projektu sľubuje aj to, že motivuje operátorov k investíciám do pokrývania doteraz nepokrytých oblastí. Podmienkou poskytnutia služby bude aj automatické blokovanie prístupu na škodlivé webové stránky. Projekt bude považovaný za úspešný, ak aspoň 60 percent zapojených žiakov využije dotáciu počas celých 24 mesiacov.
Dokáže príspevok naozaj pomôcť?
Tento príspevok bude pre vybranú cieľovú skupinu jednoznačne a veľmi nápomocný, no zároveň je dôležité vnímať aj jeho limity a riziká. V podstate rieši jeden zásadný problém, no ostatné necháva otvorené.
Najväčším a nespochybniteľným prínosom projektu je, že odstráni kľúčovú finančnú bariéru v prístupe k vzdelaniu a informáciám. Pre rodinu v hmotnej núdzi alebo rodinu so dieťaťom so špeciálnymi potrebami je mesačný poplatok za internet vo výške 20 eur často neprekonateľnou prekážkou.
Chýbajúce pripojenie pritom v dnešnej dobe znamená pre žiaka obrovský hendikep – nemôže si vyhľadávať informácie k úlohám, komunikovať so spolužiakmi a učiteľmi, zúčastňovať sa na online vzdelávaní alebo rozvíjať svoje digitálne zručnosti. Tento príspevok tak priamo vyrovnáva šance a dáva týmto deťom prístup k základnému nástroju, ktorý je pre moderné vzdelávanie nevyhnutný.
Zároveň tým, že štát stanovil minimálne technické parametre (rýchlosť 30 Mbit/s a 150 GB dát), zabezpečuje, že pôjde o plnohodnotné pripojenie, nie len o pomalý a nepoužiteľný internet.
Na druhej strane, je tu aj niekoľko rizík a otvorených otázok, ktoré určujú, nakoľko bude pomoc dlhodobo udržateľná. Prvým problémom je čo sa stane po dvoch rokoch, keď sa dotácia skončí. Ak sa finančná situácia rodiny medzitým nezlepší, je pravdepodobné, že si nebude môcť dovoliť platiť plnú sumu za internet a opäť o pripojenie príde. Pomoc je teda v tomto smere len dočasná.
Druhým rizikom je otázka digitálnej gramotnosti. Samotný prístup na internet ešte nezaručuje jeho zmysluplné využívanie na vzdelávanie. Ak rodina nemá dostatočné digitálne zručnosti, existuje riziko, že dieťa bude pripojenie využívať skôr na zábavu a sociálne siete, prípadne bude vystavené rizikám online sveta. Práve preto je dôležitá súčasť projektu, ktorá sa venuje osvete a podpore cez digitálnych koordinátorov.

Výchova žiaka sa predržauje
Je potešujúce vidieť, že štát vidí a vníma rastúce náklady domácností na výchovu školákov. No žiaľ, predmetný príspevok stále nedokáže plne pokryť všetky zvýšené výdavky, ktorým rodičia čelia (aj) v tomto roku.
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, podľa nedávneho prieskumu investičnej spoločnosti Finax zdraželi školské pomôcky medziročne v priemere o 16 percent. Za nákup základnej výbavy pre školáka tak rodičia tento rok zaplatia v priemere o viac ako 20 eur viac.
Zatiaľ čo v roku 2024 zaplatili rodičia za nákup školských potrieb v priemere menej ako 150 eur, tento rok sa táto suma vyšplhala na viac ako 170 eur. Analytik Šimon Pekár vysvetlil, že za týmto nárastom cien stoja dva hlavné faktory.
Prvým je rast miezd v maloobchode o viac ako šesť percent, ktorý si obchodníci premietli do cien. Druhým faktorom je zavedenie viacerých zvýšených daní od minulého roka, ktoré takisto prispievajú k zdražovaniu.
Podľa analytika sa nárast cien dotkol najmä produktov, ktoré obsahujú farbivá, ako sú vodové farby, výkresy a farebné papiere, ktorých cena medziročne stúpla až o 67 percent. Zdraželi však aj bežné pomôcky ako zošity a perá. Prieskum ukázal, že kým v auguste 2024 stáli zošity a obaly v priemere 11,40 eura, tento rok je to už 16,18 eura.
Analytik však poukázal aj na to, že niektoré položky, naopak, zlacneli. Ide najmä o základné a drobné písacie potreby, ako sú strúhadlá, gumy alebo malé pravítka.
Aj v tomto ale štát pomôže
Stojí však za zmienku, že aj tieto náklady sa štát snaží zmierniť. Úrady práce rodičom od roku 2019 vyplácajú jednorazový zvýšený prídavok na dieťa vo výške 110 eur, ktorý je určený práve na pokrytie týchto počiatočných nákladov.
Šimon Pekár očakáva, že ceny školských pomôcok budú rásť aj naďalej, aj keď už pravdepodobne pomalším tempom. Podľa jeho slov by rast už nemusel byť v dvojciferných číslach.