Európska únia (EÚ) definitívne schválila novú smernicu, ktorá zmení a zjednotí pravidlá pre platnosť a získavanie vodičských preukazov v členských štátoch. Po mesiacoch diskusií o možných drastických krokoch, najmä voči seniorom, je finálna podoba legislatívy miernejšia. Pre slovenských vodičov však veľkú revolúciu neprinesie, keďže mnohé zo schválených zmien u nás už v nejakej podobe platia, píše server Auto Trendy.
EÚ odklepla jednotnú platnosť
Jednou z najzásadnejších zmien je koniec tzv. doživotných vodičských preukazov. Po novom bude maximálna doba platnosti vodičského oprávnenia v celej EÚ stanovená na 15 rokov. Pre Slovensko to nie je veľké prekvapenie, keďže u nás sa už v súčasnosti vydávajú preukazy s časovo obmedzenou platnosťou.
Najviac diskutovanou témou boli pravidlá pre starších vodičov. Pôvodné obavy z plošných povinných lekárskych prehliadok sa však nenaplnili. Nová smernica v tejto citlivej otázke ponecháva členským štátom voľnú ruku. Problém sa však podľa nej vyrieši prirodzene – práve vďaka časovo obmedzenej platnosti dokladov.
Všetci vodiči, vrátane seniorov, tak budú musieť pri obnove svojho preukazu absolvovať lekársku prehliadku, na základe ktorej lekár individuálne posúdi ich zdravotnú spôsobilosť.

Nové pravidlá pre začínajúcich vodičov
Smernica EÚ sa zameriava aj na zvýšenie bezpečnosti u neskúsených vodičov. Pre všetkých čerstvých držiteľov vodičského oprávnenia sa zavedie dvojročná skúšobná doba, počas ktorej pre nich bude platiť nulový limit alkoholu v krvi.
Zároveň sa otvára možnosť získať vodičské oprávnenie skupiny B už vo veku 17 rokov. Takíto mladí vodiči však budú môcť šoférovať len v sprievode inej, skúsenej dospelej osoby.
Digitálny vodičák platný v celej EÚ
Veľkým krokom vpred a zjednodušením pre motoristov má byť zavedenie jednotného digitálneho vodičského preukazu, ktorý bude platiť v celej EÚ. Mal by fungovať na podobnom princípe ako digitálne doklady v mobilnom telefóne a výrazne zjednoduší cestovanie a prípadné kontroly v zahraničí.
Reforma s pre aj proti
Tieto zmeny ovplyvnia rôzne skupiny vodičov odlišným spôsobom a či sú vnímané ako negatívne, závisí od uhla pohľadu. Celkovým cieľom smernice je však zvýšenie bezpečnosti na cestách a zjednotenie pravidiel, čo je z dlhodobého hľadiska pre spoločnosť prínosom. Nejde teda o jednoznačne negatívne zmeny, ale skôr o zavedenie modernejších a zodpovednejších pravidiel.
Najviac diskutovanou skupinou boli seniori. Pre nich je výsledok v skutočnosti pozitívny, pretože sa nenaplnili pôvodné obavy z plošných a povinných lekárskych prehliadok len na základe veku. Smernica ponecháva túto kompetenciu na jednotlivé štáty a spolieha sa na prirodzený proces obnovy dokladov.
Pre seniora to znamená, že nebude šikanovaný len pre svoj vek, ale jeho zdravotná spôsobilosť sa posúdi individuálne a férovo vtedy, keď si bude, tak ako každý iný, obnovovať svoj preukaz po skončení jeho platnosti.

Pre držiteľov starých, tzv. „ružových“ vodičských preukazov vydaných pred rokom 2013, táto zmena predstavuje administratívnu záťaž. Budú si musieť do konca roka 2032 svoj doklad povinne vymeniť, čo znamená návštevu úradu a zaplatenie poplatku.
Z pohľadu jednotlivca ide o povinnosť navyše, no z pohľadu štátu a EÚ je to nevyhnutný krok k odstráneniu starých a ľahko falšovateľných dokladov z obehu.
Jedna dobrá správa pre všetkých
Pre všetkých vodičov bez rozdielu prináša smernica jednu jednoznačne pozitívnu novinku, a tou je zavedenie jednotného digitálneho vodičského preukazu.
Jednotný digitálny vodičský preukaz je v podstate plnohodnotná elektronická verzia vašej fyzickej plastovej kartičky, ktorú budete mať bezpečne uloženú v mobilnom telefóne, napríklad v špeciálnej aplikácii typu „peňaženka“. Nebude to len obyčajná fotka alebo kópia, ale oficiálny digitálny doklad s ochrannými prvkami (napríklad QR kód), ktorý bude uznávaný vo všetkých členských krajinách EÚ.
Jeho cieľom je zjednodušiť život motoristom a prispôsobiť doklady digitálnej dobe, podobne ako to už poznáme pri digitálnych občianskych preukazoch.
A áno, bude plne fungovať aj na Slovensku, keďže ide o jednotnú európsku smernicu, ktorú budú musieť zaviesť všetky členské štáty. Časový harmonogram zavedenia zatiaľ nie je presne stanovený na konkrétny deň, no očakáva sa, že po definitívnom schválení smernice budú mať členské štáty určité obdobie (zvyčajne jeden až dva roky) na jej implementáciu do svojej národnej legislatívy a na prípravu potrebných technických systémov.
Reálne by sme sa tak mohli s digitálnym vodičským preukazom na Slovensku stretnúť približne v rokoch 2027 až 2028.