Od decembra 2024 v Južnej Austrálii vstúpila do platnosti novinka, ktorá môže na prvý pohľad pôsobiť skôr ako experiment než ako tradičné dopravné opatrenie. Všetci vodiči extrémne výkonných áut budú musieť mať nový vodičský preukaz skupiny U. Zákon sa dotkne iba približne 270 ľudí, no debata o tom, či ide o krok správnym smerom, už vyvoláva prudké reakcie.
Stačí online test
Prekvapujúcim prvkom je spôsob, akým sa tento preukaz bude získavať. Vodiči nemusia absolvovať praktické jazdy ani náročné tréningy, postačí im krátky online kurz za 60 dolárov. Ten sa zameria na vysvetlenie rizík, ktoré prináša ovládanie veľmi silných motorov, a na oboznámenie so systémami elektronickej bezpečnosti.
Na konci kurzu nasleduje písomná skúška trvajúca 30 až 45 minút. Kritici upozorňujú, že takéto vzdelávanie je skôr teoretické a nemusí účinne pripraviť vodiča na tiesňové situácie na ceste.

Obmedzenie športových režimov
Zákon obsahuje aj novinku, ktorá má pôsobiť odstrašujúco. Jazda v športovom režime bude zakázaná vo vnútri miest, pričom ak vodič poruší toto pravidlo a spôsobí nehodu, čaká ho prísnejší trest. Problémom zostáva praktická kontrola, keďže odhaliť aktiváciu režimu počas jazdy nemusí byť jednoduché. Dopravná polícia tak bude potrebovať nové metódy, ktoré spoľahlivo preukážu, že vodič športový mód skutočne použil.
Bude mať opatrenie efekt?
Skeptici pochybujú, či samotný internetový kurz dokáže vyvážiť absenciu reálneho výcviku. Vysoko výkonné vozidlá reagujú na každé stlačenie pedála omnoho prudšie než bežné autá a vyžadujú skúsenosti, ktoré možno získať iba praxou. Ak novinka ostane iba pri teórii, riziko zostáva. Na druhej strane priaznivci tvrdia, že už len samotný fakt, že štát upozorňuje na nebezpečenstvá a zavádza špeciálnu kategóriu, môže viesť k väčšej opatrnosti medzi vodičmi.
Otvorenou otázkou zostáva, či sa tento experiment juhoaustrálskej vlády stane inšpiráciou aj pre iné krajiny. Zavedenie špeciálnych vodičských preukazov pre extrémne silné vozidlá by sa v Európe či v Severnej Amerike stretlo s vysokými nákladmi a rozsiahlymi diskusiami. Ak by však výsledky ukázali pokles nehôd, môže sa téma rýchlo dostať na stôl aj v ďalších štátoch.