Čínska automobilka Dongfeng predstavila nový plug-in hybridný model Aeolus L8, ktorý má ambíciu otriasť trhom vďaka svojim mimoriadne pôsobivým parametrom v oblasti dojazdu, spotreby a rýchlosti nabíjania. Vozidlo, ktoré už prešlo reálnymi testami, sa má v budúcnosti predávať aj na medzinárodných trhoch, píše server Interesting Engineering.
Hybrid s rekordným dojazdom
Dongfeng Aeolus L8 PHEV je poháňaný hybridným systémom Mach, ktorý kombinuje 1,5-litrový preplňovaný benzínový motor, elektromotor a batériu s kapacitou 30,3 kWh. Celkový výkon sústavy je 355 koní.
Podľa oficiálnych čínskych noriem (CLTC) ponúka vozidlo čisto elektrický dojazd 125 alebo 185 kilometrov v závislosti od verzie. V reálnych testoch, ktoré uskutočnilo Čínske centrum pre automobilové technológie a výskum (CATARC), však auto dosiahlo čisto elektrický dojazd až 248 kilometrov.
Ešte pôsobivejší je celkový kombinovaný dojazd, ktorý v teste dosiahol 2 245 kilometrov, čo z tohto modelu robí jeden z plug-in hybridov s najdlhším dojazdom na svete.
Rýchlejšie nabíjanie a moderná technológia
Okrem dlhého dojazdu vozidlo v testoch preukázalo aj mimoriadnu efektivitu so spotrebou ekvivalentnou približne 2,4 litra na 100 km (98 mpg-e). Batéria typu LFP (lítium-železo-fosfátová) podporuje 3C rýchle nabíjanie, vďaka čomu sa dokáže v optimálnych podmienkach nabiť z 20 % na 80 % len za 18 minút.

Vo výbave nechýbajú ani moderné technológie. Vozidlo podporuje 28 asistenčných funkcií na úrovni 2 (ADAS), ako je adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdnom pruhu. V interiéri sa nachádza moderný kokpit s hlasovým asistentom, ktorý poháňajú modely umelej inteligencie od spoločností DeepSeek a ByteDance.
Plány na expanziu
Značka Aeolus, ktorú Dongfeng uviedol na trh v roku 2009, sa zameriava na bežné sedany a SUV. Nedávno však automobilka skonsolidovala svoje elektrické a hybridné podznačky pod novú firmu Dongfeng eπ Technology, aby lepšie reagovala na rastúci dopyt po elektrifikovaných vozidlách.
Táto nová divízia už ohlásila plány na uvedenie elektromobilov s batériami s pevným elektrolytom (solid-state) do roku 2026, ktoré majú sľubovať dojazd viac ako 1000 km. Samotný model Aeolus L8 plánuje Dongfeng exportovať aj do zahraničia, primárne na trhy Blízkeho východu a Južnej Ameriky.
Pôsobí aj na Slovensku
Čínska automobilka Dongfeng už na Slovensku pôsobí prostredníctvom oficiálneho importéra a postupne si buduje sieť predajcov. V súčasnosti sa však jej ponuka zameriava najmä na cenovo dostupnejšie SUV a úžitkové vozidlá, ktorými sa snaží presadiť na trhu a budovať povedomie o značke.
V porovnaní s inými, agresívnejšími čínskymi značkami ako MG alebo BYD, je jej prítomnosť zatiaľ menej viditeľná.
Dostane sa hybrid aj ku nám?
Hoci oficiálne stanovisko pre slovenský trh zatiaľ nebolo vydané, je skôr nepravdepodobné, že by sa model Aeolus L8 v blízkej budúcnosti dostal aj k nám do Európy, a teda aj na Slovensko.
Ako bolo spomenuté, Dongfeng pri tomto modeli ohlásil plány na export primárne na trhy Blízkeho východu a Južnej Ameriky. Tieto trhy majú menej prísne emisné a bezpečnostné regulácie ako Európska únia a sú otvorenejšie voči plug-in hybridnej technológii.
Prispôsobenie vozidla pre náročný a vysoko konkurenčný európsky trh, vrátane splnenia všetkých homologizačných požiadaviek, je extrémne nákladný a zdĺhavý proces, ktorý sa automobilke pri súčasnej pozícii na trhu nemusí oplatiť.
Ďalším dôvodom je samotná technológia. Hoci sú parametre dojazdu a nabíjania pôsobivé, plug-in hybridy v Európe postupne strácajú na atraktivite v dôsledku rušenia dotácií a sprísňujúcich sa emisných limitov, ktoré ich od roku 2035 v podstate postavia na úroveň spaľovacích áut. Európsky trh sa oveľa rýchlejšie presúva smerom k čisto batériovým elektromobilom. Samotný Dongfeng, ako bolo uvedené, pre európsky trh pripravuje skôr plne elektrické modely pod novou značkou Dongfeng eπ.


Sú tu alternatívy?
Žiaľ, v súčasnosti na Slovensku ani v celej Európe nie je k dispozícii žiadny sériovo vyrábaný plug-in hybrid ani iné vozidlo, ktoré by sa čo i len približovalo k takto extrémne dlhému dojazdu (takmer 2 250 kilometrov). Hodnota, ktorú dosiahol čínsky model Dongfeng Aeolus L8, je v európskom kontexte úplne výnimočná a viac ako dvojnásobná v porovnaní s tými najlepšími modelmi dostupnými na našom trhu.
Bežné plug-in hybridné vozidlá, ktoré sa predávajú na Slovensku od značiek ako Škoda, Kia, Mercedes, BMW či Toyota, majú celkový kombinovaný dojazd (na elektrinu a benzín dokopy) zvyčajne v rozmedzí od 600 do 1 000 kilometrov.
Aj tie najlepšie modely s najväčšími batériami a úspornými motormi, ako napríklad niektoré nové dieselové plug-in hybridy od Mercedesu, sa len tesne dostanú cez hranicu 1 000 kilometrov. Dojazd čínskeho modelu je teda viac ako dvojnásobkom toho, čo ponúka súčasná špička na európskom trhu.
Najbližšie sa k dlhým dojazdom na našom trhu približujú moderné úsporné naftové (dieselové) vozidlá. Aj tie najlepšie z nich, napríklad Škoda Octavia alebo Volkswagen Passat, však dokážu na jednu plnú nádrž prejsť v reálnych podmienkach približne 1 000 až 1 200 kilometrov. Stále je to teda len zhruba polovica dojazdu, ktorý bol nameraný pri spomínanom čínskom hybride.