Cestovanie vlakom po Slovensku by sa mohlo v budúcom roku úplne zmeniť. Cestujúci by už nepotrebovali žiaden lístok. Železničná spoločnosť otestuje systém, ktorý je známy v niektorých európskych krajinách.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informovala, že cestovanie vlakmi chce posunúť na novú úroveň. Spustila preto pilotnú fázu projektu a nákup cestovných lístkov bude prebiehať cez modernú aplikáciu FAIRTIQ.
Cestovanie vlakom sa zmení
Už teraz majú cestujúci možnosť zakúpiť si cestovný lístok cez mobilnú aplikáciu, konkrétne cez IDeme vlakom. ZSSK ale aktuálne testuje aplikáciu FAIRTIQ, za ktorou stojí švajčiarska technologická spoločnosť, ktorá patrí medzi lídrov v Európe v oblasti mobilného predaja lístkov. Tento predaj lístkov je založený na princípe Check-In a Check-Out.
Národný dopravca tvrdí, že svojim klientom chce ponúknuť inováciu, ktorá ešte viac uľahčí cestovanie a cestujúci pocítia vyšší komfort. Nákup lístka bude prebiehať úplne inak, ako na to boli cestujúci doteraz zvyknutí.
Ako kúpiť lístok?
Po zavedení systému FAIRTIQ do praxe bude prebiehať nákup lístka inak. Cestujúci už nemusí vyhľadávať konkrétny vlakový spoj, vyberať pre seba vhodný tarif a ani platiť za lístok v niekoľkých krokoch. Hneď po nástupe do vlaku urobí cez aplikáciu Check-In a tesne pred výstupom zas Check-Out. Systém následne automaticky vypočíta cenu lístku podľa trasy, ktorú cestujúci prešiel. Samozrejme, ceny lístkov bude počítať podľa platných taríf ZSSK.
Cestovanie vlakom tak bude pohodlnejšie, no takýto spôsob nevyužijú tí, ktorí nevlastnia smartfón. Ak ale smartfón máte, takýto „automat“ budete mať priamo v mobile a nemusíte sa zaoberať nákupom papierových ani digitálnych lístkov.

Národný dopravca už podpísal zmluvu
Ako uvádza národný dopravca, zmluva medzi ZSSK a FAIRTIQ je už podpísaná a zverejnená od konca júla v centrálnom registri zmlúv. Týmto krokom dopravca odštartoval projekt, ktorý môže úplne zmeniť spôsob cestovania vlakom.
Podľa dopravcu sa systém bude testovať v roku 2026 na vnútroštátnych linkách ZSSK. Pilotná fáza má overiť, ako bude systém fungovať v praxi, tiež reakcie používateľov a dopravca vyhodnotí aj ochranu osobných údajov cestujúcich.
„Digitálne služby už dnes využíva viac ako 52 % našich zákazníkov, ktorí si kupujú lístky cez mobil alebo internet. FAIRTIQ je preto pre nás prirodzeným pokračovaním v ceste za jednoduchším a pohodlnejším cestovaním vlakom,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. „Spolupráca so spoločnosťou s bohatými skúsenosťami z rôznych európskych krajín nám pomôže priniesť inovatívne riešenia aj na Slovensko,“ doplnil.
Kde funguje takéto cestovanie vlakom?
Spoločnosť FAIRTIQ aktuálne pôsobí v deviatich krajinách. Napríklad v Rakúsku, Dánsku, Českej republike alebo vo Švajčiarsku. Spolupráca so ZSSK umožní spoločnosti rozvíjať moderné technológie v oblasti predaja cestovných lístkov aj na Slovensku. Zakladateľ a co-CEO spoločnosti FAIRTIQ Gian-Mattia Schucan povedal na margo spolupráce: „Spoločne môžeme vytvoriť intuitívnejší a dostupnejší cestovný zážitok pre cestujúcich.“
Kedy sa dočkajúci cestujúci?
Ako sme naznačili, pilotný projekt spustií železničná spoločnosť v januári 2026. Testovacia fáza bude trvať jeden rok a cestujúci si takýmto spôsobom budú môcť zakúpiť lístok na vnútroštátnych železničných linkách prevádzkovaných ZSSK. Záverom národný dopravca dodáva, že ak bude projekt úspešný, táto iniciatíva by mohla položiť základy dlhodobého riešenia.