Rok 2025 priniesol slovenským motoristom zásadnú zmenu, ktorá výrazne ovplyvní doteraz zaužívané praktiky parkovania na chodníkoch. Novelou zákona o cestnej premávke vstúpil do platnosti absolútny zákaz státia motorových vozidiel na chodníkoch, pričom za jeho porušenie hrozia vodičom významné sankcie. Táto novinka vyvoláva vlnu diskusií medzi obyvateľmi, keďže mnohé obce nie sú ešte pripravené na zabezpečenie potrebných parkovacích miest.
Pravidlá sa sprísnili, pokuty môžu byť vysoké
Zákon, ktorý platí od začiatku roka 2025, zavádza plošný zákaz parkovania áut na chodníkoch na celom Slovensku. Nová právna úprava sa explicitne vzťahuje aj na státie vozidiel pred vlastnými domami. Porušenie týchto pravidiel môže byť pre motoristov finančne bolestivé: polícia má totiž právo udeliť pokutu priamo na mieste do výšky 50 eur, zatiaľ čo v správnom konaní hrozí sankcia až do úrovne 100 eur.
Okrem finančných sankcií zákon prináša aj možné technické opatrenia voči nelegálne zaparkovaným vozidlám. Polícia má možnosť okamžite umiestniť na auto blokovacie zariadenie, prípadne pristúpiť rovno k odtiahnutiu vozidla. Takýto zásah môže motoristovi spôsobiť nemalé komplikácie a ďalšie neplánované výdavky.
Samotní vodiči sa k novej regulácii stavajú prevažne kriticky. Obavy vyjadrujú najmä obyvatelia menších miest a dedín, kde verejná parkovacia infraštruktúra dlhodobo zaostáva, a ktorí často nemajú inú alternatívu, než zaparkovať auto na chodníku pred vlastným domom. Táto situácia vyvolala medzi občanmi otázky, do akej miery sú mestá a obce pripravené zabezpečiť dostatok náhradných možností na parkovanie.

Zmeny prinášajú výnimky, tie sú však limitované
Napriek plošnému zákazu zákon stanovuje jasne definovanú výnimku, podľa ktorej je možné aj naďalej zaparkovať na chodníku, avšak výlučne na označených parkovacích miestach. Pritom však musí byť zachovaný minimálny voľný priestor 1,5 metra na prechod chodcov. Znamená to, že technicky parkovanie na chodníku ostáva možné, bude však prísne regulované obecným označením takýchto zón.
V praxi táto úprava znamená, že zodpovednosť za riešenie parkovacej situácie prechádza do rúk miest a obcí. Tie už podľa prvých prieskumov čelia výrazným organizačným a finančným výzvam. Obci totiž vznikla legislatívou stanovená povinnosť zabezpečiť často nákladné urbanistické zmeny, aby vyriešili dlhodobé medzery v dostupnosti parkovacích kapacít. Táto adaptácia bude podľa odborných predpokladov trvať externe dlhý čas a zvýšené náklady budú mať nezanedbateľný vplyv na lokálne rozpočty.
Ako sa dá legálne vyhnúť riziku pokuty?
Vodiči, ktorí sa novej regulácii chcú prispôsobiť, už hľadajú rôzne alternatívy. Najjednoduchší spôsob pre majiteľov nehnuteľností s dostatočným pozemkom je vytvorenie si vlastného legálneho parkovacieho priestoru priamo na svojom pozemku, napríklad formou spevnenej plochy pred domom. Na stavebných úradoch je už teraz badateľný rast žiadostí o povolenie na prestavbu časti predzáhradiek alebo príjazdových komunikácií na parkingové miesta.
Pre obyvateľov bez vlastného dostupného pozemku je situácia náročnejšia, no existujú aj tu niektoré možnosti. Jedným z riešení je prenajať si parkovací priestor na súkromnom parkovisku blízko svojho bydliska alebo prenajímať garáž. Ak je v danej lokalite zavedený rezidenčný parkovací systém, môžu ho vodiči požiadať o pridelenie parkovacieho miesta. Takisto je možné podať na príslušnú obec alebo mesto žiadosť o vytvorenie nového oficiálneho parkovacieho priestoru.

Práve orientácia k týmto alternatívam môže motoristom pomôcť vyhnúť sa zbytočným komplikáciám, ktoré by im hrozili v prípade nedodržania nových pravidiel. K spomínanej pokute či odtiahnutiu vozidla totiž nová legislatíva nepozná kompromisy ani úľavy, a preto je vhodné, aby sa vodiči dostatočne pripravili na tieto zmeny.