Mnohé súčasné automobily ponúkajú funkcie, ktoré majú zvýšiť komfort vodiča a jeho spolucestujúcich počas jazdy. K jednej z nich patrí recirkulácia vzduchu, ktorej tlačidlo sa spravidla nachádza na paneli klimatizácie.
Jej funkciou je rýchlejšie ochladiť interiér auta, čo sa hodí počas horúcich letných dní. Zároveň táto funkcia zabraňuje prenikaniu výfukových plynov alebo iných nepríjemných zápachov z okolia. A hoci ide o praktickú funkciu, mali by ste ju využívať správnym spôsobom. Ak je recirkulácia vzduchu zapnutá príliš dlho, stáva sa nebezpečnou.

Recirkulácia vzduchu len na pár minút
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, štúdia odhalila, že príliš dlhé používanie recirkulácie vzduchu v aute prináša so sebou skryté riziká. Preto by ste túto funkciu nemali používať dlhšie než 20 minút.
Recirkulačný režim uzavrie prívod čerstvého vzduchu z vonkajšieho prostredia a namiesto toho cirkuluje vzduch, ktorý je v interiéri auta. Hodí sa to, ak ste v hustej premávke alebo v tuneli. Ak ale so zapnutou funkciou recirkulácie jazdíte príliš dlho, auto sa zmení na uzatvorený priestor, v ktorom klesá hladina kyslíka a rastie koncentrácia oxidu uhličitého. Problém nastáva, ak je v aute viacero ľudí.
Vedecká štúdia, ktorá bola publikované v časopise Environmental Science and Pollution Research, hovorí, že recirkulácia vzduchu by nemala byť aktívna dlhšie ako 20 minút. Ak je v aute viacej ľudí, hromadenie oxidu uhličitého je rýchlejšie. To potom vedie k únave, ospalosti, spomaleniu reakcií a zníženej schopnosti sústrediť sa. Všetko sú to faktory, ktoré sú pre vodiča mimoriadne nebezpečné, pretože jazda si vyžaduje plnú pozornosť a koncentráciu.
Desivý prípad zo zahraničia
Vyššie spomínaná štúdia nie je jediná, ktorá upozorňuje na riziká dlhého používania recirkulácie vzduchu v aute. Upozornila na ne aj britská lekárka Christabel Akinola, ktorá opísala incident. Podľa jej slov 5-členná rodina pripravovala auto na výlet a počas balenia batožiny jedno z detí nevedomky aktivovalo režim recirkulácie vzduchu.
S autom sa potom rodina vydala na cestu, ale zrejme si nikto nevšimol, že recirkulácia je zapnutá. Po desiatkach kilometrov začali všetci okrem vodiča podliehať silnej únave a zaspávať. Napokon doľahla únava aj na vodiča, v dôsledku čoho auto zišlo z cesty a skončilo v priekope.
Ako uvádza portál Autoviny.sk, našťastie, sa nikomu z posádky nič nestalo, ale ide o pripomienku toho, že nesprávne používanie recirkulácie vzduchu v aute môže viesť k dopravnej nehode.
Ako správne používať recirkuláciu vzduchu?
Mnohé súčasné vozidlá disponujú automatickou reguláciou kvality vzduchu. Odborníci ale hovoria, že vodič by sa na automatiku nemal stopercentne spoliehať. Ak sa v aute bez zjavného dôvodu cítite unavení, skontrolujete, či nie je aktivovaná recirkulácia vzduchu.
Tlačidlo býva označené symbolom auta s obiehajúcou šípkou. Ako sme naznačili, recirkulácia vzduchu je fajn, ale len vtedy, keď ju používate správne. Preto ju zapínajte len v prípade rýchleho ochladenia interiéru auta alebo v znečistenom prostredí. Ideálnym časom je 10 až 15 minút a potom sa odporúča prepnúť systém späť na prívod čerstvého vzduchu z vonkajšieho prostredia.