V posledných týždňoch sa slovenskí spotrebitelia stali cieľom podvodných zásielok zo zahraničia, pri ktorých môžu prísť o desiatky eur. Problém spočíva najmä v tom, že zásielky sa tvária ako štandardné objednávky a doručujú ich kuriéri Slovenskej pošty, čo znižuje možnosť okamžitej identifikácie podvodu. Mnohí zákazníci si pritom žiadny tovar vôbec neobjednali, prípadne obdržali zásadne odlišný alebo poškodený produkt.
Nevyžiadané balíčky zo zahraničia pribúdajú
Výrazný počet spotrebiteľov hlási zásielky, ktoré buď vôbec neočakávali, alebo v nich po otvorení nachádzajú odlišný, značne poškodený či znečistený tovar. Prípady pribúdajú najmä v online diskusných skupinách a na sociálnych sieťach, kde sa poškodení používatelia delia so svojimi negatívnymi skúsenosťami. Išlo napríklad o situácie, keď si ľudia objednali oblečenie, no namiesto neho dostali elektroniku v nefunkčnom stave či iný nízkokvalitný tovar.
K poškodeniu spotrebiteľov dochádza aj preto, že zasielateľ – zahraničná firma HQ Group Ou – používa ako svoju adresu P.O. BOX na Slovensku a balíčky následne doručuje slovenský prepravca. Z výpovedí poškodených ľudí pritom vyplýva, že na uvedenej adrese nie je možné nájsť skutočné sídlo firmy, len schránku patriacu Slovenskej pošte. Zahraničná spoločnosť HQ Group Ou pritom akékoľvek nekalé aktivity popiera a tvrdí, že tovar rozposiela výlučne na základe objednávok zákazníkov.
Problematické zasielanie balíkov začalo byť v poslednej dobe podozrivé aj samotným kuriérom. Podľa dostupných informácií kuriéri už začali ľudí upozorňovať na možné riziko podvodu pred prevzatím zásielok, ktoré javia známky typickej podozrivej zásielky.
Komplikované reklamácie
Ak zákazník poškodenej alebo neobjednanej zásielke naletí, možnosti vrátenia peňazí sú limitované. V prípade, že spotrebiteľ zásielku prevezme a zaplatí kuriérovi, proces reklamácie sa stáva extrémne náročným. Zákazníci uvádzajú, že dosiahnuť refundáciu od uvedenej zahraničnej spoločnosti je prakticky nemožné. V niekoľkých prípadoch ľudí prišli týmto spôsobom aj o viac ako päťdesiat eur, pričom niektorí z nich navyše nemajú žiaden záujem o prijatý tovar.

K dnešnému dňu Slovenská pošta oficiálne zaznamenala dva reklamované prípady týkajúce sa tejto zahraničnej firmy a podľa svojich údajov vykazovala s danou spoločnosťou primárne pozitívne skúsenosti. Napriek tomu realita naznačuje niečo iné – sťažnosti zákazníkov totiž pribúdajú v pomerne veľkom počte. Slovenská pošta zároveň potvrdila, že nemá informácie o tom, že by spomínaná firma posielala balíky bez objednávok.
Podľa polície i Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) existujú jasné odporúčania, ako v takýchto prípadoch postupovať. Polícia odporúča všetkým, ktorí obdržali balík bez objednávky alebo zaslaný tovar nezodpovedá objednanému, okamžite kontaktovať najbližší policajný útvar, prípadne volať na bezplatnú linku číslo 158. V ďalšom kroku by sa mali poškodení obrátiť na SOI, ktorá môže poskytnúť ďalšiu pomoc pri preskúmaní oprávnenosti nárokov spotrebiteľov.

Zvyšovanie povedomia ako účinná prevencia
Zvýšenie obozretnosti zákazníkov je momentálne najefektívnejším opatrením proti týmto podvodom. Odborníci odporúčajú, aby si zákazníci pred prevzatím akýchkoľvek zásielok dôkladne overili, či si reálne daný tovar objednali, a dobre skontrolovali popis balíka, údaje o odosielateľovi, ako aj stav obalu poškodenej zásielky. Prípravou na prípadné riziká môže každý jednotlivec aktívne predchádzať strate financií či iných komplikácií spôsobených týmto druhom podvodu.
O aktuálnych prípadoch a varovaniach pred nástrahami podvodných zásielok zo zahraničia informovali aj slovenské médiá a blogové platformy, čím sa situácia začala dostávať viac do povedomia verejnosti. Nárast informovanosti môže byť dôležitým krokom k zníženiu výskytu poškodených spotrebiteľov. Slovenská spotrebiteľská verejnosť sa tak vyzýva na zvýšenú opatrnosť v rámci celkového nákupného správania na internete, počnúc samotným objednaním tovaru, až po jeho finálne doručenie.