TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Používatelia zúria: WhatsApp sa zmení na nepoznanie, aplikáciu zaplnia reklamy
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Používatelia zúria: WhatsApp sa zmení na nepoznanie, aplikáciu zaplnia reklamy

WhatsApp čakajú obrovské zmeny, ktoré používateľov zrejme nepotešia. Aplikácia sa dočká viditeľnej inzercie, vraj je to nevyhnutné.

22. júla 2025 11:25
Roman Drexler
22. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • V beta verzii aplikácie sa objavili prvé dva formáty reklám
  • Zavedenie reklám na Slovensku a v celej EÚ bude výrazne oneskorené
  • Hoci súkromné správy sú šifrované, reklamy majú byť podľa všetkého cielené na základe osobných informácií

Jedna z najpopulárnejších komunikačných aplikácií na svete, WhatsApp, sa pripravuje na zásadnú zmenu, ktorá ukončí jej éru bez reklám. Materská spoločnosť Meta už dlhšie hľadá spôsob, ako platformu monetizovať, a v najnovšej beta verzii aplikácie sa už objavili prvé náznaky, ako bude tento systém fungovať v praxi. Téme sa venuje server Vosveteit.sk.

Podľa informácií od beta používateľov WhatsApp testuje dva nové reklamné formáty, pričom sa zatiaľ snaží rešpektovať súkromie a používateľský zážitok. Kľúčové je, že reklamy sa nezobrazujú v súkromných četoch ani počas hovorov. Tieto časti aplikácie zostávajú chránené koncovým (end-to-end) šifrovaním a sú nateraz nedotknuté.

Reklamy sú sústredené výhradne na karte „Aktualizácie“ a majú dve podoby:

  1. Statusové reklamy – ide o krátke, sponzorované videoklipy, ktoré sa zobrazujú medzi statusmi ostatných používateľov. Sú jasne označené a dajú sa rýchlo preskočiť. Používateľ má navyše možnosť zablokovať reklamy od konkrétnej značky.
  2. Propagované kanály – v sekcii Kanálov sa budú zobrazovať odporúčané kanály od tvorcov, firiem či verejných osôb, ktoré budú takisto označené ako „sponzorované“.

Cielenie reklám bude prebiehať na základe polohy, jazykových nastavení, sledovaných kanálov a interakcií s inými reklamami.

WhatsApp
Aplikácia WhatsApp | Zdroj: Natee Meepian´s Images

Oneskorený štart v EÚ

Zatiaľ čo vo svete by sa mali reklamy vo WhatsAppe objaviť v priebehu nasledujúcich mesiacov, používatelia na Slovensku a v celej EÚ si na ne počkajú podstatne dlhšie. Spoločnosť Meta potvrdila írskemu regulačnému úradu, že zavedenie reklám v Európe odkladá. Dôvodom je potreba poskytnúť európskym regulátorom dostatok času na posúdenie a pripomienkovanie celého plánu.

Hlavnou obavou je, že hoci Meta nebude mať prístup k obsahu šifrovaných správ, na cielenie reklám plánuje využívať osobné informácie z prepojených účtov na Facebooku a Instagrame. Presný časový plán pre EÚ nie je známy, no keďže diskusie s regulátormi sa len začali, očakáva sa výrazne dlhší odklad.

Zákaz v americkom Kongrese

WhatsApp nedávno čelil aj ďalšej výzve, keď bol zakázaný pre zamestnancov amerického Kongresu na všetkých zariadeniach spravovaných Snemovňou reprezentantov. Dôvodom malo byť údajne vysoké bezpečnostné riziko a nedostatočná transparentnosť pri ochrane údajov.

Spoločnosť Meta na tento krok reagovala ostro. Jej hovorca Andy Stone uviedol, že s hodnotením kategoricky nesúhlasia a zdôraznil, že koncové šifrovanie správ vo WhatsAppe poskytuje vyššiu úroveň ochrany ako mnohé iné aplikácie, ktoré Kongres naopak povolil.

Neprehliadnite

mimoriadne, hacker, špehovanie, zákon, novela
KONIEC súkromia: Poslanci schválili zákon o sledovaní súkromných šifrovaných správ
Peniaze, euro, bankovky
Veľká banka má FANTASTICKÚ novinku. Je extrémne užitočná, na Slovensku nemá obdoby (čo sa deje)
chatovanie, mobil
Chystá sa konkurencia pre WhatsApp. Stojí za ňou zakladateľ známej sociálnej siete

WhatsApp potrebuje zmenu

Táto radikálna zmena stratégie je motivovaný viacerými kľúčovými faktormi. Z pohľadu materskej spoločnosti Meta v podstate ide o nevyhnutný krok, aj keď je v priamom rozpore s pôvodnou filozofiou WhatsAppu.

WhatsApp má viac ako dve miliardy aktívnych používateľov, čo z neho robí jednu z najrozšírenejších platforiem na svete. Pre spoločnosť Meta, ktorá za aplikáciu v roku 2014 zaplatila neuveriteľných 19 miliárd dolárov, je to obrovský majetok, ktorý však doteraz negeneroval takmer žiadne priame príjmy. Z pohľadu akcionárov a finančných trhov je dlhodobo neudržateľné mať taký masívny produkt, ktorý neprispieva k ziskovosti firmy.

Zakladatelia WhatsAppu, Jan Koum a Brian Acton, boli zarytými odporcami reklám. Ich víziou bola jednoduchá, bezpečná a súkromná komunikácia bez sledovania a komerčných vplyvov. Práve tlak zo strany Marka Zuckerberga a vedenia Mety na zavedenie reklám a prepojenie dát s Facebookom bol hlavným dôvodom, prečo obaja zakladatelia postupne z firmy odišli, aj keď ich to stálo miliardy dolárov na akciách. Ich odchodom sa uvoľnila cesta pre zmenu stratégie v súlade s biznis modelom celej Mety.

Spoločnosť investuje desiatky miliárd dolárov ročne do vývoja Metaverse (cez divíziu Reality Labs), čo je extrémne nákladný a dlhodobý projekt s neistou návratnosťou. Na financovanie takýchto ambícií potrebuje firma maximalizovať zisky zo všetkých svojich existujúcich platforiem. Kým Facebook a Instagram sú už zabehnuté „stroje na peniaze“, WhatsApp predstavuje najväčší nevyužitý potenciál pre nový zdroj príjmov.

whatsapp
Aplikácia WhatsApp | Zdroj: Flickr/Christoph Scholz

Idú na to s rozvahou

Meta si je vedomá, že používatelia sú na absenciu reklám zvyknutí a veľmi citliví na svoje súkromie. Preto volí veľmi opatrný prístup. Umiestnením reklám do Statusov a Kanálov sa snaží vyhnúť najväčšej kontroverzii – narušeniu súkromia v osobných správach, ktoré zostávajú šifrované.

Okrem toho začína s testovaním na malej skupine používateľov a v EÚ štart odkladá, aby predišla okamžitému masívnemu odporu a regulačným problémom.

WhatsApp teda mení stratégiu preto, že tlak akcionárov Mety na ziskovosť a potreba financovať budúcnosť firmy prevážili nad pôvodnou víziou aplikácie bez reklám. Zmena bola z korporátneho hľadiska len otázkou času.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok stíhačka Revolúcia v armáde: NATO má stíhačku bez pilota, montovať sa bude v Európe
Ďalší článok peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda SKVELÁ SPRÁVA: Potvrdili viac peňazí pre veľkú časť Slovákov, už od tohto mesiaca

Najčítanejšie

EÚ, zákaz vjazdu
EÚ má toho dosť: Ide tvrdo zasiahnuť proti obľúbeným obchodom Slovákov! (čo sa deje)
21. júla 2025
Aktuálne, peniaze, zdražovanie
POZOR: Štát začne Slovákom posielať dôležité listy. Budú zlé, dobré aj neutrálne
20. júla 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
Ročne si priplatíte cez 3 000 €: EÚ zavedie tvrdý režim, bude povinný pre všetkých
20. júla 2025
Mimoriadne, Volkswagen
AKTUÁLNE: Volkswagen zatvára fabriku: O prácu prídu tisíce ľudí
21. júla 2025

Najnovšie články

  • EÚ je nekompromisná: Elektromobily nám vnúti aj na miestach, kde by to nikto nečakal
  • POTVRDILI nižšie ceny elektriny. Slovenské domácnosti čaká VEĽKÁ zmena (platné od 1. septembra 2025)
  • POZOR na tieto MÝTY o peniazoch. Môžete sa zbytočne ochudobniť (čo treba vedieť)
  • SKVELÁ SPRÁVA: Potvrdili viac peňazí pre veľkú časť Slovákov, už od tohto mesiaca
  • Používatelia zúria: WhatsApp sa zmení na nepoznanie, aplikáciu zaplnia reklamy

Bude sa vám páčiť

Aktuálne, peniaze, zdražovanie

MIMORIADNE: Banky bijú na poplach. TOTO si urýchlene odinštalujte, mnohí už prišli o peniaze

9. júla 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ schvaľuje TVRDÝ zákon: Bude si čítať, o čom si píšete, správy odovzdáte povinne (+ dátum platnosti)

6. júla 2025
Operátor, TV, aktuálne

Nielen Markíza: Pretáčanie reklám chce BLOKOVAŤ aj TV JOJ (čo sa chystá)

30. júna 2025
Peniaze, euro, bankovky

POZOR na správy: Ak vám napíšu TOTO, môžete prísť o peniaze. Hlásia prvé obete

29. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?