TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Potvrdili ZÁKAZ benzínových áut: EÚ našla dosť dôkazov (+ dátum)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Potvrdili ZÁKAZ benzínových áut: EÚ našla dosť dôkazov (+ dátum)

Komplexné merania emisnej bilancie ukazujú, že batériové vozidlá sú kľúčom k splneniu klimatických cieľov Únie.

14. júla 2025 10:54
Lukáš Zachar
14. júla 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Moderné elektromobily v Európe vyprodukujú počas životného cyklu len štvrtinu skleníkových plynov v porovnaní so spaľovacími vozidlami
  • Emisný dlh z výroby batérií sa vyrovná už po najviac 17 000 km, čo zodpovedá približne dvom rokom priemerného nájazdu
  • Analýza predpokladá, že v roku 2045 pokryjú obnoviteľné zdroje až 86 % európskej spotreby elektriny, čím sa výhoda elektromobilov ešte zvýrazní

Najnovší prehľad Medzinárodnej rady pre čistú dopravu poskytuje doposiaľ najpodrobnejší pohľad na reálne emisie osobných áut. Do prepočtov zahrnul výrobu, prevádzku, údržbu aj recykláciu vozidiel, a to v kontexte postupne sa meniaceho energetického mixu v členských štátoch, píše motoristický magazín Autoviny.sk.

Z dát vyplýva, že pri dnes predávaných modeloch s čisto batériovým pohonom sa celková emisia skleníkových plynov pohybuje okolo 63 gramov CO₂ ekvivalentu na kilometer. Pri nabíjaní výlučne zelenou energiou klesá hodnota na 52 gramov.

Pre porovnanie, benzínové vozidlo dosahuje priemerných 203 gramov a diesel 234 gramov. Odporcovia elektrického pohonu argumentujú vyššou emisnou záťažou pri výrobe akumulátorov, no štúdia ukazuje, že približne štyridsaťpercentný nárast emisií z produkcie sa v praxi amortizuje už po najviac sedemnástich tisícoch kilometrov. Pri bežnom ročnom nájazde ide o obdobie kratšie než dve sezóny.

NEWSBYTE
Vodiči, POZOR: Táto chyba za volantom vás môže stáť život, mnohí ju ignorujú až do poslednej chvíle

Vodiči, POZOR: Táto chyba za volantom vás môže stáť život, mnohí ju ignorujú až do poslednej chvíle

Chcete spoľahlivé auto do 5 000 €? Odborníci majú jasno: Tieto jazdenky vás nesklamú

Chcete spoľahlivé auto do 5 000 €? Odborníci majú jasno: Tieto jazdenky vás nesklamú

Osud benzínových áut spečatený: EÚ odhalila dôkazy, ktoré vás prekvapia (poznáme dátum zákazu)

Osud benzínových áut spečatený: EÚ odhalila dôkazy, ktoré vás prekvapia (poznáme dátum zákazu)

Vodiči, POZOR: Táto chyba za volantom vás môže stáť život, mnohí ju ignorujú až do poslednej chvíle
Vodiči, POZOR: Táto chyba za volantom vás môže stáť život, mnohí ju ignorujú až do poslednej chvíle
Chcete spoľahlivé auto do 5 000 €? Odborníci majú jasno: Tieto jazdenky vás nesklamú
Chcete spoľahlivé auto do 5 000 €? Odborníci majú jasno: Tieto jazdenky vás nesklamú
Osud benzínových áut spečatený: EÚ odhalila dôkazy, ktoré vás prekvapia (poznáme dátum zákazu)
Osud benzínových áut spečatený: EÚ odhalila dôkazy, ktoré vás prekvapia (poznáme dátum zákazu)

Dôležitou premennou je postupné ozelenenie európskej elektroenergetiky. Obnoviteľné zdroje by do konca desaťročia mali tvoriť viac než polovicu produkcie, čo zredukuje uhlíkovú stopu každého ďalšieho kilometra najmä pri vozidlách nabíjaných zo siete.

Batérie a metodika merania menia pravidlá hry

Rozdiely medzi technológiami akumulátorov sú ďalším faktorom. Klasické lítium-iónové články s vysokým obsahom niklu a kobaltu niesli historicky vyššiu uhlíkovú záťaž, no rýchlo ich dopĺňajú batérie typu LFP, kde kovové suroviny nahrádza kombinácia železa a fosfátu. Tento prechod znižuje emisie z výroby a zároveň minimalizuje závislosť od kritických surovín.

Analytici vyhodnotili aj oficiálne homologizačné cykly. Priemerné odchýlky podľa metodiky WLTP podhodnocujú skutočné emisie spaľovacích áut zhruba o desatinu, zatiaľ čo pri elektromobiloch dochádza k nadhodnoteniu, pretože laboratórne testy nezachytia regeneráciu energie pri brzdení. V prepočte to znamená, že pri reálnych podmienkach sú rozdiely medzi oboma technológiami ešte výraznejšie v prospech batériového pohonu.

Emisie CO₂e na kilometer podľa typu pohonu

• Benzínový motor: 203 g
• Dieselový motor: 234 g
• Hybridný pohon: 188 g
• Plug-in hybrid: 163 g
• Batériový elektromobil (mix EÚ): 63 g
• Batériový elektromobil (100 % obnoviteľné zdroje): 52 g

Výsledky podporujú scenár, v ktorom sa registrácia nových vozidiel na benzín, naftu aj hybridné pohony ukončí najneskôr do roku 2035. Osobná doprava tvorí takmer tri štvrtiny všetkých emisií sektora mobility v Európskej únii a bez radikálneho obratu by sa klimatické ciele nepodarilo splniť.

Neprehliadnite

EÚ, USA, Európska únia, Spojené štáty
EÚ nechce rozhnevať Trumpa a na odvetné clá si netrúfa. Zatiaľ
Peniaze euro bankovky a mince
V peňaženkách nám čoskoro pribudnú nové eurové mince. TAKTO budú vyzerať (FOTO)
Benzín za VYŠE 2 € za liter: EÚ presadzuje TVRDÚ zmenu, donúti nás kúpiť elektromobily?

Regulácia je na obzore

Zistenia štúdie sú významným argumentom pri príprave legislatívy Fit for 55, ktorá počíta s plošným znižovaním emisií o najmenej 55 % do roku 2030 v porovnaní s úrovňami roku 1990. Ak bude zákaz spaľovacích motorov zakotvený na úrovni EÚ, automobilky budú musieť zrýchliť prechod na čisto elektrické modely, čo si vyžiada masívne investície do výrobných liniek a dodávateľských reťazcov.

Reakcie priemyslu na závery ICCT sú podmienené regionálnymi špecifikami. V krajinách s pokročilou dobíjacou infraštruktúrou, ako sú Holandsko, Nemecko či škandinávske štáty, prevláda názor, že úplný odklon od spaľovacích pohonov je nielen technologicky možný, ale aj ekonomicky výhodný. V regiónoch so slabšou sieťou nabíjacích bodov však naďalej rezonuje otázka investícií do siete a dostupnosti obnoviteľnej energie.

Podľa analytikov sú však investície do infraštruktúry nevyhnutné, ak chce Európa zachovať konkurenčnú výhodu voči Ázii či Severnej Amerike, ktoré rovnako akcelerujú elektrifikáciu vozového parku. Udržateľná mobilita sa tak stáva strategickým odvetvím s priamym vplyvom na zamestnanosť, obchodnú bilanciu a environmentálne záväzky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok elektrina, peniaze POZOR: Štát schválil OBROVSKÉ zmeny pre elektrinu: Týka sa to ÚPLNE všetkých (čo je nové)
Ďalší článok autá, bazár, predaj áut, ojazdené autá, spoľahlivé auto Hľadáte spoľahlivé auto do 5 000 €? Experti radia, aby ste siahli po týchto (ZOZNAM)

Najčítanejšie

peniaze, blesková správa
Zobudíme sa do zlého sna: POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien. Slováci budú viac platiť za absolútne základnú vec
13. júla 2025
Dopravná značka ZBE
Vodiči, POZOR: Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu 200 €
13. júla 2025
Radar
Tu radšej dávajte pozor: Nasadili 450 rýchlostných radarov, vodiči im neujdú, pokuty počítajú v MILIÓNOCH eur
13. júla 2025
peniaze, fond, euro, bankovky
Koniec legendy na Slovensku po vyše 50 rokoch: Všetci zamestnanci dostali výpovede
13. júla 2025

Najnovšie články

  • Vytvorila sa „atmosférická rieka“: Spadnúť môže gigantický objem zrážok, prepísať má 1000-ročné záznamy
  • Vodiči, POZOR: Toto je najväčšie riziko na cestách. Mnohí ho podceňujú, no končí fatálne
  • Hľadáte spoľahlivé auto do 5 000 €? Experti radia, aby ste siahli po týchto (ZOZNAM)
  • Potvrdili ZÁKAZ benzínových áut: EÚ našla dosť dôkazov (+ dátum)
  • POZOR: Štát schválil OBROVSKÉ zmeny pre elektrinu: Týka sa to ÚPLNE všetkých (čo je nové)

Bude sa vám páčiť

Auto, tankovanie, benzín, nafta

Tvrdý ZÁKAZ: Lacný benzín? Ani náhodou! Prvý štát ho zakázal, okamžite ho pokutuje

12. júla 2025

Fantastická správa: Čerpacie stanice hlásia mimoriadny pokles. Vieme, ako nízku klesnú ceny

12. júla 2025

Prečo platíme na Slovensku viac? Štát opäť zlyhal a sklamal ľudí, sme najhorší a najdrahší

12. júla 2025
mimoriadne, Robert Fico

Fico dal Únii ultimátum: Slovensko čaká osudové rozhodnutie o ruskom plyne, čas sa kráti

12. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?