Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila nové rušne typu Vectron, ktoré dostali netradičný dizajn. Na rušňoch sú polepy, čím národný dopravca nadviazal na úspešnú náborovú kampaň „Držíme Slovensko v pohybe“.
Ako povedali predstavitelia ZSSK, nové polepy majú rušne esteticky oživiť, no zároveň chcú cestujúcim pripomenúť krásy Slovenska. ZSSK hovorí, že jej ambíciou je spájať regióny bezpečne, komfortne a spoľahlivo.
Rušne s novým dizajnom
Rušne s novým vizuálom si zašli po inšpiráciu na slovenské vrcholy. Železnice tak už čoskoro budú brázdiť rušne, ktoré zaujmú hneď na prvý pohľad. Môžete na nich vidieť päť výrazných slovenských vrcholov, konkrétne tieto:
- Kriváň – symbol slobody, národnej identity a prírodnej krásy
- Lomnický štít – jeden z najznámejších a najvyšších tatranských štítov
- Gerlachovský štít – najvyšší vrchol Slovenska, symbol hrdosti
- Vršatec – charakteristický vrch s nezameniteľným tvarom
- Veľký Rozsutec – majestátny vrchol, ktorý nesie nádych tajomnosti
Za dizajnom stojí agentúra THIS IS LOCCO, ktorá spolupracovala s tímom ZSSK. Podľa podpredsedu predstavenstva Martina Bahurinského majú byť polepy viac než len dekoráciou. „Je to príbeh o Slovensku, o jeho vrcholoch, o nádeji a pohybe. Aj my ako firma sa hýbeme dopredu – meníme sa, modernizujeme, pripravujeme na liberalizovaný trh a posilňujeme svoju konkurencieschopnosť. Úspory investujeme späť do lepších služieb pre cestujúcich a moderných vlakov,“ doplnil Bahurinský.
Najmodernejšie rušne na európskom trhu
Vectrony patria medzi najmodernejšie rušne na európskom trhu. Ako uvádza ZSSK, sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý umožňuje prevádzku na modernizovaných koridoroch Slovenska a okolitých krajín. Ich maximálna rýchlosť 200 km/h a interoperabilita pre Rakúsko, Česko, Poľsko či Nemecko zaručujú bezpečné, ekologické a spoľahlivé cestovanie.
Do konca tohto roka chce ZSSK prevádzkovať desať takýchto moderých rušňov. Všetky budú mať nový vizuál, pričom v nasledujúcich rokoch pribudne ďalších päť rušňov typu Vectron. Celkový počet moderných Vectronov tak stúpne na pätnásť. „Polepy Tatier predstavujú pokračovanie jednotného vizuálneho štýlu rušňov, ktorý spája tradíciu železničného remesla so súčasnými dizajnovými trendmi. Tieto moderné stroje tak nesú nielen technickú špičku, ale aj posolstvo hrdosti a identity Slovenska,“ dopĺňa ZSSK.
Ako sa vyberali motívy?
Národný dopravca hovorí, že každý vrch bol vybraný na základe jeho významu a vizuálnej jedinečnosti. Vďaka tomu sa železniciam podarilo vytvoriť vizuály, ktoré sú esteticky príťažlivé a zároveň podčiarkujú národnú identitu. Pastelové farby majú vyvážiť intenzitu dizajnu a zároveň pôsobiť sviežo. Farby podľa ZSSK zapadajú do každodenného prostredia vlakov, čím nenarušia kolorit krajiny, po ktorej budú cestovať.

Kriváň je zobrazený v červeno-žltej farbe, čím chce evokovať západy slnka a teplé tóny krajiny. Zelená zas symbolizuje prírodnú krásu okolitých dolín. Kontrastný ružovo-fialový štít zdôrazňuje dôležitosť štítu bez vizuálnej agresie.

Lomnický štít symbolizuje majestátnosť a silu, pričom použitá kombinácia farieb má evokovať pestrosť prírody, ktorá vrch obklopuje. Zelená predstavuje lesy a kosodrevinu, modrá azúrová oblohu a žltá polia liptovskej krajiny.

Gerlachovský štít ako najvyšší vrch Slovenska dostal sýtočervené a oranžové tóny. Tieto farby majú symbolizovať jeho majestátnosť. Zelená farba zas poukazuje na jeho okolité lesy. Samotný Gerlach je vyobrazený v sýtočervenej farbe, čím sa chce zdôrazniť jeho význam.

Vršatec síce nepatrí k najväčším slovenským kopcom, ale ide o výrazný vrch, ktorý má nezameniteľný tvar. Modro-zelené farebné tóny v dizajne evokujú pokojné prostredie, ktoré obklopuje tento vrch. Dominantou vizuálu je oranžový Vršatec, ktorý dodáva celému dizajnu energiu.

Veľký Rozsutec je vyobrazený v sýtofialových a tmavomodrých tónoch. Autori chceli takto vyjadriť majestátnosť a tajomnosť tohto vrchu. Fialová farba sa tradične spája s hĺbkou a mysticizmom. Zelené tóny zas symbolizujú okolitú prírodu.