Leto je časom dovoleniek a mnohí Slováci sa rozhodnú vyraziť za hranice na svojom alebo požičanom aute. Každá krajina má však svoje špecifické pravidlá a je vhodné poznať ich, aby ste sa vyhli zbytočnej pokute. Keď stúpajú teploty, je ľahké podľahnúť pokušeniu šoférovať naboso alebo v žabkách. V niektorých európskych krajinách vás ale takáto jazda môže vyjsť poriadne draho.
Jazda naboso, v žabkách alebo v inej nevhodnej obuvi ohrozuje nielen bezpečnosť, no ako upozorňujú odborníci, ohrozené je aj vaše poistné. V niektorých krajinách totižto platí znížené plnenie poistenia, ak ste šoférovali v nevhodnej obuvi a spôsobili ste nehodu.
Šoférovanie naboso alebo v žabkách
Idete z pláže a nechce sa vám prezuť? Možno by ste predsa len mali. Zákony v krajinách EÚ sú odlišné a čo je niekde povolené, inde čelí zákazu. Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, nevhodná obuv sa môže pri vyšetrovaní dopravnej nehody obrátiť proti vodičovi.
Platí, že šoférovanie naboso alebo v žabkách znižuj kontrolu nad pedálmi autami. Riziko, že noha sa zošmykne z pedálu alebo že žabka sa zasekne medzi pedálmi, je reálne. Navyše, celá situácia môže mať fatálne následky.
Niektoré európske krajiny nemajú špecifické zákony, ktoré by sa týkali konkrétne špecifickej obuvi, ale v prípade dopravnej nehody, preverujú úplne všetko. Ak vyšetrovanie preukáže, že práve nevhodná obuv mohla stáť za stratou kontroly nad vozidlom, poisťovňa môže odmietnuť preplatenie škody. Prípadne motoristovi skráti nárok na odškodnenie.
Kde hrozí pokuta za nevhodnú obuv
V Španielsku je jazda naboso alebo v žabkách zakázaná a trestá sa uložením pokuty vo výške 80 eur. V Taliansku zákon presnú obuv nedefinuje, ale poisťovňa môže krátiť plnenie, ak polícia zmieni v správe o nehode nevhodnú obuv.
Čo sa týka Nemecka, platí, že vodič musí mať nad vozidlom plnú kontrolu. Priamy zákaz šoférovania naboso alebo v žabkách tu nie je, avšak jazda v takejto obuvi sa neodporúča. Pri dopravnej nehode môžete prísť o časť poistného krytia.
V susednom Rakúsku podľa portálu Autoviny.sk polícia pokutu neuloží, ale ak sa stanete súčasťou nehody, zvažuje podiel viny vodiča kvôli nevhodnej obuvi. Ani v Slovinsku nie je šoférovanie naboso alebo v žabkách vyslovene zakázané, no tamojšia polícia upozorňuje na riziká.
V mnohých krajinách sa obuv len odporúča
Susedné Česko nepredpisuje vodičom osobných áut obuv, ale vodiči úžitkových vozidiel musia mať počas šoférovania pevnú obuv. V Maďarsku aj Holandsku zákony neupravujú jazdu v žabkách, ale zodpovednosť nesie vodič a pri nehode sa berie do úvahy aj obuv.
V krajinách ako Belgicko, Fínsko, Dánsko, Bosna a Hercegovina, Chorvátsko alebo Luxembursko nie sú žiadne obmedzenia a obuv je čisto na zvážení vodiča. Vo Veľkej Británii platí, že vodič musí ovládať vozidlo bezpečne a v prípade, že polícia vyhodnotí, že nevhodná obuv spôsobila nehodu, hrozí peňažný postih.
Dlhší reakčný čas
Hoci sa šoférovania naboso alebo v žabkách môže zdať pohodlné, viaceré výskumy tvrdia, že jazda v žabkách spôsobuje dlhší reakčný čas a znižuje brzdnú účinnosť. Platí to najmä pri núdzovom brzdení. Testy Rakúskeho automobilového klubu hovoria, že v porovnaní s teniskami majú vodiči v žabkách až o 30 percent dlhšiu odozvu. A práve toto môže byť v krízovej situácii rozhodujúce.
Problém je tiež to, že žabka sa môže počas jazdy uvoľniť a skĺznuť pod pedál. Tým pádom zablokuje jeho chod a pri vyšších rýchlostiach už ide o vážne riziko. Aj preto by ste sa mali vyhýbať šoférovaniu v žabkách, šľapkách, papučiach alebo sandáloch bez päty. Vhodnejšie je zvoliť pevnú obuv.