Trh so smartfónmi je neúprosný a tých, ktorí nestíhajú, čaká trpký koniec. Dávnejšie sa o tom presvedčila značka LG, po novom sa však schyľuje k smutnému koncu ďalšej legendárnej značky. Objavuje sa totiž čoraz viac signálov, že spoločnosť Sony by sa mohla pripravovať na úplný odchod z trhu so smartfónmi. Už teraz sa vo veľkom sťahuje z Európy, kde oficiálne potvrdila ukončenie predaja v jednej z krajín a v ďalších kľúčových trhoch sú jej telefóny prakticky nedostupné, píše Android Authority.
Tichý odchod z Európy
Spoločnosť oficiálne potvrdila fínskemu portálu SuomiMobiili, že telefóny Xperia sa už nebudú priamo predávať vo Fínsku. Ide o jednu z prvých európskych krajín, kde bol oficiálne priznaný odchod. Situácia nevyzerá lepšie ani vo zvyšku Európy.
Rýchla kontrola oficiálnych webových stránok Sony v krajinách ako Nemecko, Francúzsko, Španielsko a Spojené kráľovstvo ukazuje, že takmer všetky súčasné a nedávne modely Xperia, vrátane novej vlajkovej lode Xperia 1 VII, sú buď vypredané, alebo nedostupné.
Hoci niektoré zariadenia sa stále dajú nájsť na Amazone, vlastné predajné kanály spoločnosti Sony sa rýchlo vyprázdňujú. Oficiálne vysvetlenie, ktoré Sony poskytlo, je vágne – firma tvrdí, že „neustále vyhodnocuje ziskovosť trhu“ a „zameriava sa na online nákupné kanály“.

Sony nemá úspech ani s vlajkovými loďami
Situácii nepomáhajú ani problémy so samotnou vlajkovou loďou Xperia 1 VII, ktorú trápia náhodné vypínania a reštarty. Problémy sú natoľko vážne, že Sony muselo dočasne zastaviť predaj tohto zariadenia v Japonsku a tiež sa ospravedlňovalo dotknutým zákazníkom v Európe a Spojenom kráľovstve.
Mimo Európy nevyzerá prítomnosť smartfónov Sony o nič silnejšie. V USA spoločnosť už neuvádza smartfóny na svojej oficiálnej webovej stránke a minuloročný model Xperia 1 VI sa tam nikdy oficiálne nezačal predávať. Dokonca aj v domácom Japonsku, kde kedysi Sony dominovalo, už nefiguruje v rebríčku piatich najväčších výrobcov smartfónov. Z trhu ho vytláča napríklad línia Pixel od Googlu.
Signály sú jasné
Ďalším signálom je zmena vo výrobe. Spoločnosť Sony nedávno začala zadávať výrobu svojich vlajkových telefónov tretím stranám, zatiaľ čo doteraz tak robila len pri zariadeniach strednej triedy. Tento krok sa vníma ako ďalší signál jej snahy dištancovať sa od trhu so smartfónmi.
Napriek tomu, že telefóny Sony majú oddanú základňu fanúšikov spomedzi nadšencov do fotoaparátov a technológií, ich celosvetový podiel na trhu je mizivý. Mobilná divízia spoločnosti sa trápi už roky a tieto nedávne kroky v Európe naznačujú, že môže byť bližšie ako kedykoľvek predtým k zmenšeniu svojho pôsobenia alebo k úplnému odchodu z biznisu.
Hoci Sony Fínsko tvrdí, že bude naďalej podporovať existujúcich zákazníkov softvérovými aktualizáciami a údržbou, toto postupné sťahovanie sa z kľúčových globálnych trhov pripomína skôr pomalý a tichý odchod než zmenu stratégie.
Čo sa pokazilo?
Pád Sony z pozície jedného z najväčších výrobcov mobilov na dnešnú, takmer okrajovú úroveň, bol postupný proces, ktorý spôsobilo niekoľko strategických chýb.
V prvom rade, Sony, v tom čase ešte ako Sony Ericsson, zaspalo na štarte smartfónovej revolúcie. Na začiatku tisícročia patrili medzi absolútnu špičku a ich telefóny boli inovatívne a populárne. Keď však v roku 2007 prišiel prvý iPhone a o rok neskôr sa začal masívne presadzovať operačný systém Android, Sony reagovalo príliš pomaly.
Príliš dlho sa spoliehalo na svoje vlastné, vtedy už zastarávajúce operačné systémy (ako Symbian), zatiaľ čo konkurencia ako Samsung vsadila všetko na Android a získala tak rozhodujúci náskok.
Ďalším problémom bola nejasná stratégia a príliš vysoké ceny. Sony sa takmer vždy snažilo svoje telefóny Xperia pozicionovať ako prémiové zariadenia a konkurovať priamo Applu a Samsungu. Nikdy však nemalo taký masívny marketingový rozpočet ani také silné dohody s operátormi, aby dokázalo presvedčiť široké masy zákazníkov. Ich produkty boli často vnímané ako predražené v porovnaní s tým, čo ponúkala konkurencia. K tomu sa pridával aj chaos v označovaní modelov, ktorý bol pre bežného zákazníka nezrozumiteľný.

Asi najväčším paradoxom a zlyhaním bolo, že Sony nedokázalo využiť svoj vlastný úžasný ekosystém. Ide o firmu, ktorá vlastní značku PlayStation, je svetovým lídrom vo výrobe foto senzorov, má obrovské hudobné a filmové štúdio. Napriek tomu sa im nikdy nepodarilo tieto silné značky zmysluplne a atraktívne prepojiť so svojimi telefónmi. Často sa stávalo, že najlepší fotoaparát v mobile od konkurencie mal v sebe senzor od Sony, no softvér a výsledné fotky boli lepšie práve u konkurencie.
V neposlednom rade ich z trhu začala vytláčať silná konkurencia zo všetkých strán. Na prémiovom trhu nedokázali konkurovať sile Applu a Samsungu. V strednej a nižšej triede ich zas úplne prevalcovali čínske značky (ako Huawei, Xiaomi a ďalšie) s agresívnymi cenami a rýchlymi inováciami.
Dnes už Sony nepatrí medzi top 5 výrobcov ani na svojom domácom japonskom trhu, kde ho vytláča napríklad Google Pixel. Postupné sťahovanie sa z trhov, ako je Fínsko, a zadávanie výroby vlajkových lodí tretím stranám sú už len logickým dôsledkom týchto dlhoročných problémov.