Generálny riaditeľ európskeho zastúpenia automobilky Stellantis Jean-Philippe Imparato oznámil, že spoločnosť môže byť nútená zatvoriť niektoré výrobné závody v Európe. Dôvodom sú nízky záujem zákazníkov o elektrické dodávky a prísne emisné normy stanovené Európskou úniou, ktoré aktuálne nie je reálne splniť. Informovala o tom agentúra AFP z francúzskeho výrobného závodu v Hordaine, kde Stellantis vyrába ľahké úžitkové vozidlá značiek ako Citroën, Peugeot, Fiat či Opel.
Nízky dopyt po elektrických dodávkach ohrozuje produkciu
Hlavným problémom spoločnosti Stellantis je neuspokojivý záujem spotrebiteľov o elektrické úžitkové vozidlá. Napriek očakávaniam európskych inštitúcií, ktoré chcú do konca roka 2027 zásadne zvýšiť podiel elektrických dodávok v celkových predajoch, zákaznícky záujem je momentálne slabý. Spoločnosti tak hrozia rozsiahle finančné sankcie v prípade, že stanovené emisné limity a záväzné ciele Únie nedosiahne.
Podľa Imparata, ak by Stellantis nedokázal významne zvýšiť podiel svojich e-dodávok v priebehu nasledujúcich dvoch a pol roka, teda do decembra 2027, hrozili by skupine pokuty až do výšky 2,6 miliardy eur. Takáto suma by podľa neho nevyhnutne viedla k drastickým opatreniam, ako je zatváranie veľmi nákladných prevádzok. Automobilka je totiž zároveň nútená postupne obmedzovať výrobu populárnych dieselových dodávok, ktoré tvoria značnú časť jej portfólia a predajných výsledkov.

Nebezpečenstvo pre tisícky pracovných miest
Riziko zatvorenia výrobných závodov sa priamo týka približne 1600 pracovníkov továrne v severofrancúzskom Hordaine. Tá patrí medzi významné európske strediská montáže ľahkých komerčných vozidiel. Okrem Francúzska Stellantis prevádzkuje výrobné kapacity na produkciu úžitkových vozidiel tiež v Taliansku, Nemecku, Poľsku, Španielsku a Veľkej Británii. Obmedzenie výroby by preto mohlo mať rozsiahle ekonomické dopady naprieč celým európskym trhom.
Šéf európskych aktivít Stellantisu upozorňuje, že automobilka sa nachádza na pokraji veľmi nepríjemného scenára. Pokiaľ nepríde rýchle oživenie trhu s elektrickými ľahkými vozidlami, Stellantis bude nútený pristúpiť k núdzovým opatreniam. Strata viacerých závodov a miest by bola bolestivým zásahom nielen pre firmu, ale tiež pre miestne komunity, ktoré sú závislé od dlhodobých pracovných príležitostí.
Nestihnú splniť ciele, ktoré diktuje EÚ
Výrobné ciele Európskej únie týkajúce sa elektrifikácie flotíl úžitkových vozidiel patria k najambicióznejším na svete. Stellantis však upozorňuje, že súčasná realita trhu jednoznačne ukazuje, že tieto ciele nebude možné stihnúť v stanovených termínoch. Nedostatočný dopyt po elektrických dodávkach znásobuje tlak na túto automobilku, ktorá v prípade nesplnenia povinných kvót čelí obrovským finančným pokutám a potenciálnemu poškodeniu konkurencieschopnosti.
Jean-Philippe Imparato apeloval na nevyhnutnosť rýchleho preskúmania stanovených emisných cieľov zo strany Európskej komisie. Bez flexibilného prístupu k termínom a kvótam hrozia automobilke vážne dôsledky, ktoré by mohli zásadne ovplyvniť jej postavenie na európskom trhu úžitkových vozidiel, ako aj celkovú stabilitu európskeho automobilového priemyslu v nadchádzajúcich rokoch.