Európska únia (EÚ) dala zelenú významnej finančnej injekcii pre slovenský železničný sektor. V piatok 18. júla oznámila, že odobrila program štátnej pomoci v celkovom objeme 300 miliónov eur, ktorého cieľom je modernizácia vozového parku v nákladnej doprave. Tento krok má strategicky podporiť presun tovarov z preťažených ciest na ekologickejšiu železničnú sieť, píšu Správy STVR.
Ako to bude fungovať?
Podporný mechanizmus, ktorý Brusel posvätil v súlade s pravidlami EÚ o štátnej pomoci, bude fungovať na báze priamych grantov. Tieto finančné prostriedky budú určené na spolufinancovanie nákupu nových železničných vozňov pre nákladné vlaky. Oprávnenými žiadateľmi o príspevok sú nielen samotné železničné podniky, ale aj iní vlastníci koľajových súprav, ktorí majú v úmysle investovať do nového vybavenia.
Schéma pomoci je nastavená tak, že môže pokryť až 50 % z celkových nákladov na obstaranie moderných nákladných vozňov. Pre jedného žiadateľa je však stanovený maximálny strop pomoci vo výške 200 miliónov eur.
EÚ udáva dôvody
Exekutíva EÚ pri posudzovaní tohto programu vychádzala najmä z článku 93 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý sa zaoberá koordináciou dopravy. Komisia dospela k záveru, že slovenský program je nielen nevyhnutný, ale aj primeraný na dosiahnutie stanoveného cieľa.
Podpora nákladnej železničnej dopravy je podľa nej opodstatnená, keďže produkuje menej znečistenia ako cestná doprava a zároveň pomáha redukovať dopravné zápchy.

Experti Európskej komisie tiež skonštatovali, že táto forma verejnej podpory bude mať výrazný stimulačný efekt. Z ich analýzy vyplynulo, že bez príspevku z verejných zdrojov by sa oprávnení príjemcovia do takýchto rozsiahlych investícií s najväčšou pravdepodobnosťou nepustili.
Práve preto opatrenie podľa Komisie uľahčí presun nákladnej dopravy na koľajnice bez toho, aby neprimeraným spôsobom narušilo hospodársku súťaž v rámci jednotného trhu Únie. Na základe týchto zistení bola slovenská schéma štátnej pomoci definitívne schválená.
Benefit pre bežných ľudí?
Týto konkrétna finančná podpora nebude mať priamy vplyv na cestujúcich v osobnej železničnej doprave. Dôvodom je skutočnosť, že celá schválená suma 300 miliónov eur je striktne a výhradne určená na nákup nových nákladných železničných vozňov.
Cieľom programu teda nie je zlepšenie komfortu pasažierov, ale posilnenie nákladnej dopravy a strategický presun tovaru z cestnej siete na koľajnice, čím sa má dosiahnuť zníženie ekologickej záťaže a dopravných zápch spôsobených kamiónovou dopravou.
No napriek tomu, že sa to priamo nedotkne cestujúcich vo vlakoch, isté nepriame a dlhodobé efekty by sa prejaviť mohli. V prvom rade, úspešný presun nákladu na železnicu by mohol znamenať menej kamiónov na cestách, čo by viedlo k plynulejšej a bezpečnejšej premávke pre všetkých. Zároveň by zvýšená frekvencia nákladných vlakov mohla vytvoriť tlak na lepšiu údržbu tratí, z čoho by v konečnom dôsledku mohla profitovať aj osobná doprava.
Je však dôležité (opäť) zdôrazniť, že z tejto investície sa nebudú nakupovať žiadne nové vozne pre cestujúcich. Ide teda o čisto priemyselnú a ekologickú investíciu, z ktorej budú profitovať firmy v nákladnej doprave a nepriamo aj vodiči na cestách, no pre bežného pasažiera vo vlaku sa v blízkej dobe nič nezmení.
Inovovať však chcú aj domáci
Je ale dôležité poznamenať, že slovenské železnice nie sú predmetom záujmu len EÚ. Ako sme vás informovali v nedávnom článku, Regulačný úrad v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) otestoval niekoľko typov vozňov, aby zistil, koľko zariadení nevyhovuje normám pre tlmenie signálu, respektíve koľké z nie sú vhodné na postačujúcu priepustnosť signálu.
Prečo? Kvôli internetu. Regulačný úrad sa snaží o to, aby sa zásadne zlepšila kvalita mobilného signálu pri cestovaní vlakom na Slovensku. V uplynulom roku preto inicioval aktivity na preverenie a zlepšenie dostupnosti signálu na hlavných železničných tratiach a priamo vo vnútri vlakových vozňov.

Technické úpravy, ktoré by umožnili lepší prechod signálu, sú síce možné, no štát na ne zatiaľ nemá vyčlenené financie. Náklady sa pritom odhadujú na niekoľko tisíc eur na jeden vozeň. ZSSK sa preto zatiaľ zamerala aspoň na vylepšenie Wi-Fi pripojenia.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa oznámil, že od polovice mája prebieha inštalácia 35 nových Wi-Fi zariadení, ktoré podporujú 5G technológiu. Inštalácia má byť ukončená do konca júla a Wi-Fi pripojenie tak bude dostupné vo viac ako 75 % vozňov vybavených touto technológiou. Zároveň ZSSK pripravuje aj budúce nasadenie špeciálnych okien so zníženým útlmom signálu.