Stránka Hoaxy a podvody upozornila na narastajúci počet podvodných telefonických hovorov. Nebezpečenstvo podvodu spočíva v tom, že hovory prichádza zo známych čísel. Podvodníci v tomto prípade využívajú takzvaný spoofing.
Ako uvádza stránka, v posledných dňoch bol zaznamenaný zvýšený výskyt počtu hlásení. Tie sa týkali podvodných telefonátov, ktoré ľuďom prichádza z neznámych, ale aj známych a reálne existujúcich slovenských čísel.
Počet podvodných hovorov stúpa
Podľa viacerých obetí sa podvodníci predstavujú ako pracovníci bánk alebo investiční poradcovia. Ich cieľ je jasný – získať vaše osobné údaje, prístup k vášmu bankovému účtu alebo dokonca vás prinútiť k priamemu prevodu peňazí. Ide o zákerný typ podvodu, pretože čísla vyzerajú „dôveryhodne“, a tak niekomu nemusí napadnúť, že ide o podvod.
Často majú tieto telefónne čísla slovenskú predvoľbu (+421) alebo dokonca lokálnu predvoľbu, ak ide o telefónne číslo pevnej linky. A práve toto je spôsob, akým chcú podvodníci vzbudiť u potenciálnych obetí dôveru.

Čo je spoofing?
Spoofing je pojem, ktorý sa v IT svete používa na označenie rôznych techník falošnej identity alebo predstierania – teda keď niekto predstiera, že je niekto iný, aby oklamal systém alebo človeka. Existuje viacero typov spoofingu v závislosti od toho, čo sa maskuje alebo falšuje.
V rámci telefonických hovorov ide o takzvaný caleer ID spoofing, kedy podvodník zavolá potenciálnej obeti s falošným číslom. Toto číslo sa však na displeji vášho mobilu často zobrazí ako miestne alebo známe, aby ste boli motivovaní hovor prijať.
„V praxi to znamená, že vám môže volať niekto, kto sa na displeji tvári ako napr. miestna ambulancia, sused alebo dokonca oficiálna linka banky – hoci hovor v skutočnosti prichádza od podvodníka zo zahraničia,“ spresnila stránka Hoaxy a podvody.
Spoofing je mimoriadne nebezpečný, pretože môže viesť ku krádeži osobných alebo prihlasovacích údajov a následne ku krádeži finančných prostriedkov.
Ako sa chrániť pred týmto typom podvodu
Odborníci na kybernetickú bezpečnosť odporúčajú, aby ste nedôverovali telefónnemu číslo len preto, že je slovenské alebo sa javí ako známe. Ako sme naznačili, spoofing dokáže maskovať identitu volajúceho. Nikdy preto neposkytujte počas telefonátov citlivé údaje, napr. PIN kódy, heslá, overovacie kódy z SMS správ, údaje o platobnej karte a podobne. Seriózne inštitúcie takéto údaje spravidla cez telefón nežiadajú.
Ak máte pochybnosti o identite volajúceho, hovor zložte a zavolajte späť. Predtým si však vyhľadajte oficiálne číslo inštitúcie na ich oficiálnom webe a následne si overte, či vám skutočne volali. Mimoriadne opatrní buďte v prípade, ak človek na druhej strane linky na vás tlačí a chce, aby ste niečo urobili urgentne. Zbystrite pozornosť aj pri výhražnom tóne. Podvodníci často vyvíjajú tlak a používajú frázy typu „váš účet je v ohrození“ alebo „musíte konať hneď teraz“ a podobné.
Kontaktujte políciu
Podozrivý hovor môžete nahlásiť polícii alebo stránkam, ktoré bojujú proti podvodom. Ako podotkla stránka Hoaxy a podvody, čím viac informácií sa zdieľa, tým lepšie sa vedia ľudia spoločne chrániť. Stránka tiež pripomína, že v ohrození sú najmä starší ľudia, ktorí bývajú častou cieľovou skupinou týchto podvodov. Podvodník predpokladá, že starší človek je viac dôverčivý a ochotný spolupracovať.