Na Slovensku vstúpila do platnosti zásadná novela zákona, ktorá významne posilňuje postavenie spotrebiteľov na trhu. Cieľom nových pravidiel je zvýšiť transparentnosť pri predaji tovarov a služieb, obmedziť zavádzanie zákazníkov a zároveň pomôcť obchodníkom jednoduchšie napraviť prípadné pochybenia. Nová regulácia kladie osobitný dôraz na digitálne obchody a predajné akcie realizované mimo obchodných prevádzok.
Vrátenie tovaru bude jednoduchšie a transparentnejšie zľavy
Podľa nových podmienok dostanú spotrebitelia podstatne viac času na vrátenie tovaru nakúpeného mimo tradičných obchodných miest. Lehota, počas ktorej je možné tovar bez uvedenia dôvodu vrátiť predajcovi, sa predlžuje z doteraz platných 14 dní na nových 30 dní. Toto opatrenie platí najmä v prípadoch, keď k nákupu tovaru došlo na tzv. prezentačných akciách alebo pri nevyžiadaných návštevách obchodných zástupcov v domácnostiach.
Zároveň dochádza k sprísneniu kontroly férovosti poskytovaných cenových zliav. Predajcom sa zakazuje prax, kedy bezprostredne pred oznámením akcie umelo zvýšili pôvodnú cenu produktu. Takáto stratégia viedla k vytvoreniu falošného dojmu veľkých cenových výhod. Odteraz budú takéto praktiky prísne postihované, pričom obchodníci sú podľa nového zákona povinní zákazníkov pravdivo a zrozumiteľne informovať aj o reálnych vlastnostiach ponúkaného tovaru.
Koniec falošných recenzií a dvojakej kvality produktov
Nová legislatíva tiež začala riešiť problematiku podvodných recenzií a hodnotení, ktoré boli v poslednom čase najmä v online prostredí častým javom. Predajcovia a prevádzkovatelia e-shopov už nebudú môcť využívať klamlivé recenzie na zvýšenie atraktívnosti svojich výrobkov.

Okrem toho sa zákon explicitne zameriava aj na tzv. dvojakú kvalitu produktov, ktorá spočívala v tom, že ten istý tovar mal odlišné zloženie alebo vlastnosti podľa jednotlivých krajín, napriek tomu, že bol predávaný pod úplne rovnakou značkou. Táto praktika bola často kritizovaná zo strany spotrebiteľov a v minulosti výrazne oslabila ich dôveru v medzinárodné obchodné značky. Vďaka aktualizácii právnych predpisov tak budú môcť zákazníci na Slovensku očakávať štandardizovanú kvalitu voči produktom dostupným v ostatných krajinách Európskej únie.
„Druhá šanca“ umožní obchodníkom napraviť chyby bez vysokých pokút
V rámci nových opatrení bola tiež zavedená možnosť „druhej šance“ pre podnikateľov, ktorá má pomôcť minimalizovať nepríjemné následky porušení a chýb. Predajcovia budú mať príležitosť dobrovoľne napraviť vzniknutý nedostatok alebo klamlivé konanie, a tým sa vyhnúť vysokým sankčným pokutám. Stačí, ak okamžite odstránia protiprávne konanie alebo poskytnú zákazníkom primeranú kompenzáciu.
Týmto krokom chce štát zároveň pomôcť obchodníkom predísť zbytočným administratívnym komplikáciám a podporiť rýchle vyriešenie sporov medzi zákazníkmi a predajcami. Novela okrem toho ruší aj predchádzajúcu povinnosť informovať verejnosť o dočasnom uzatvorení prevádzok, čím sa obchodníkom výrazne zjednodušuje vedenie administratívnej agendy.
Celkovo sú zmeny hodnotené pozitívne ako krok vpred k vyváženejšiemu prostrediu medzi spotrebiteľmi a podnikateľmi. Na jednej strane zákazníci získajú lepšie podmienky pri nákupe, zvýšenú ochranu pred nekalými praktikami a zavádzajúcimi reklamnými technikami.
Na strane druhej sa predajcovia môžu viac sústrediť na skvalitňovanie svojej ponuky a prístupu k zákazníkovi, keďže mechanizmus druhej šance im dáva možnosť napraviť vzniknuté nedostatky bez okamžitej hrozby pokút či sankčných opatrení. Zákon tak prispieva k budovaniu dôveryhodného a transparentného spotrebiteľského trhu na Slovensku.