Ministerstvo vnútra pristúpilo k novej legislatívnej iniciatíve, ktorá od apríla 2026 výrazne sprísni postihovanie vodičov za prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti. Samotná výška pokút sa síce nemení, avšak jednotlivé závažné sankcie budú aplikované už pri nižších prekročeniach rýchlostných limitov. Predložená novela zákona o cestnej premávke je momentálne v pripomienkovom konaní a rezort si od týchto opatrení sľubuje podstatné zvýšenie bezpečnosti dopravy a pokles dopravných nehôd v krajine.
Nové pravidlá posúvajú hranicu priestupkov nižšie
Podľa pripravovaných pravidiel budú motoristi od apríla 2026 čeliť prísnejším sankciám už za miernejšie prekračovanie rýchlosti. Súčasný stav, keď za závažné prekročenie v obci bolo považované až jazdenie rýchlosťou vyššou o 51 km/h oproti limitu, sa výrazne mení. Po novom bude závažným priestupkom už prekročenie maximálnej rýchlosti v obci o 30 km/h a viac. To znamená, že jazda v zastavanej oblasti napríklad rýchlosťou 80 km/h namiesto povolených 50 km/h bude zaradená medzi najvážnejšie porušenie pravidiel, s pokutou dosahujúcou od 250 do 800 eur.
Pritom už mierne prekročenie rýchlosti o 16 km/h v obci môže viesť k pokute od 30 do 400 eur. V prípade ciest mimo obcí sa rovnako zníži hranica tolerancie – vodiči budú pokutovaní za vážnejšie porušenie už pri prekročení rýchlosti o 41 km/h namiesto aktuálnych 61 km/h. Úpravy sú univerzálne, bez ohľadu na typ cestnej komunikácie, a budú platiť pre všetkých účastníkov premávky rovnako.
Ministerstvo odkazuje na aktuálne údaje Svetovej zdravotníckej organizácie, podľa ktorých je dopravná nehodovosť ôsmou kľúčovou príčinou úmrtnosti ľudí vo svete. Pri rýchlej jazde má vodič výrazne horšie reakčné možnosti a zmenšený uhol vnímania okolitého diania, čím sa podľa odborníkov dramaticky zvyšuje riziko tragických následkov nehôd.
Vyššie príjmy štátneho rozpočtu
Zavedenie nových prísnejších pravidiel môže mať pozitívny efekt nielen z hľadiska zlepšenia bezpečnosti dopravy, ale prinesie štátu tiež citeľný nárast výberu pokút. Analýzy ministerstva uvádzajú, že priemerná výška pokút vymeraných za rýchlosť v súčasnosti dosahuje približne 54,52 eur na jeden priestupok. Po zavedení upravených pravidiel sa odhaduje nárast na zhruba 60 eur. Pri zachovaní súčasného počtu priestupkov by to znamenalo dodatočné príjmy do štátneho rozpočtu v objeme presahujúcom 1 milión eur ročne.
Rezort však súčasne upozorňuje, že cieľom opatrení nie sú vyššie príjmy, ale najmä dosiahnutie vyššej disciplíny slovenských motoristov. Zvýšenú disciplínu má posilniť aj rozšírenie takzvanej objektívnej zodpovednosti, prostredníctom ktorej možno vyberať sankcie bez identifikácie konkrétneho vodiča.
Čakajte aj ďalšie opatrenia
Nová legislatíva prináša okrem zmien pri rýchlosti aj komplexnejšie riešenia na rôznych úrovniach cestnej premávky. Významne budú napríklad posilnené práva chodcov, predovšetkým pri pohybe po priechodoch pre chodcov a chodníkoch. Ministerstvo zároveň plánuje sprísniť postihovanie opakovaných priestupkov, aby razantnejšie odradilo vodičov od nezodpovedného správania.
Potrebu regulácie vyžaduje aj rýchlo narastajúci segment nových dopravných prostriedkov, ako sú elektrické kolobežky. S príchodom nového zákona budú pravidlá upravovať aj jazdu na týchto vozidlách. Zároveň sa zmení aj systém vodičských kurzov – praktickú jazdu autoškoly budú môcť žiaci začať absolvovať až po úspešnom zvládnutí teórie. K týmto úpravám ešte patrí aj posilnenie právomocí dopravnej polície, ktoré umožní dôkladnejšiu kontrolu a odsúhlasovanie dopravného značenia s cieľom odstrániť nevhodné či zavádzajúce značky.
Celkovo pripravovaná legislatívna úprava reaguje na súčasné trendy v doprave a má potenciál výrazne prispieť nielen k zníženiu počtu nehôd, ale aj k všeobecnému nárastu rešpektu k pravidlám premávky na Slovensku. Automobilisti by preto mali byť na zmeny od apríla 2026 pripravení, pretože v opačnom prípade ich čaká zvýšené riziko postihov a pokút.