Sociálna poisťovňa vydala upozornenie, ktorým varuje pred podvodnými e-mailami. Odosielatelia týchto falošných správ zneužívajú meno poisťovne a chcú oklamať prijímateľov.
Ak vám príde e-mail, ktorý sa tvári, že je od poisťovne, zbystrite pozornosť. Je veľká šanca, že ide o podvod a nie o legitímnu komunikáciu.
Sociálna poisťovňa upozorňuje na falošné e-maily
Ako uvádza Sociálna poisťovňa na svojom webe, v posledných dňoch zaznamenala zvýšený výskyt podvodných e-mailov. Podvodníci v správach vyzývajú klientov poisťovne, aby si skontrolovali „nevyrovnanú položku“. Majú tak urobiť cez odkaz, ktorý je uvedený v e-maile.
Samozrejme, na tento odkaz by ste nemali kliknúť, pretože vám presmeruje na podvodnú webovú stránku. Je to bežná taktika kybernetických zločincov. Takýmto spôsobom sa chcú dostať k vašim citlivým údajom. Najmä k údajom o vašej platobnej karte, aby si z nej mohli stiahnuť peniaze a takto nezákonne sa obohatiť.
Podvodník sa chce dostať k vašim peniazom
Sociálna poisťovňa takéto ani podobné e-maily svojim klientom nezasiela. Podvodník chce klienta prinútiť, aby si skontroloval stav svojich záväzkov voči Sociálnej poisťovni a vyvoláva v potenciálnej obeti obavy, nakoľko spomína „nevyrovnanú položku“. Mnohí pre zvedavosť na odkaz z e-mailu kliknú, avšak môžu sa dostať do problémov. Ide o bežný phishing, ktorý je medzi podvodníkmi naďalej mimoriadne populárny.
Údajná kontrola záväzkov voči poisťovni cez priložený odkaz ma za cieľ len jedno – nachytať vás a pripraviť o peniaze. Aj preto Sociálna poisťovňa upozorňuje občanov, aby na odkaz v žiadnom prípade neklikali a e-mail zo svojej schránky odstránili. „Ide o pokus o zneužitie údajov a finančný podvod,“ uviedla poisťovňa a zároveň priložila ukážku podvodného e-mailu. Ten vyzerá takto:

Ako rozpoznať falošnú správu?
Falošné správy majú spravidla viacero spoločných znakov. K nim patrí, že e-mailová adresa vyzerá podozrivo, napríklad obsahuje podozrivé písmená alebo číslice, ktoré sa odlišujú od oficiálnej adresy danej inštitúcie. Ak má adresa formu, ktorá vám nie je známa, môže ísť o podvod.
Ďalším znakom je odkaz v tele e-mailu, pričom podvodník používateľa nabáda, aby na tento odkaz klikol. Väčšinou využíva psychologickú formu nátlaku alebo vyvoláva obavy. Tvrdí, že ak klient nevykoná žiadanú akciu, môže sa dostať „do problémov“. Odkaz vás spravidla presmeruje na nebezpečnú stránku, kde máte zadať svoje citlivé osobné údaje. Napríklad heslá, overovacie kódy alebo bankové údaje.
„V súčasnosti, keď sa podvody formou elektronickej komunikácie objavujú čoraz častejšie, prosíme klientov, aby si najprv pozorne skontrolovali odosielateľa a obsah správy, pristupovali k podobným správam zodpovedne (najmä e-mailom, sms alebo správam cez sociálne siete) a preverili si ich pravdivosť v kontakte so Sociálnou poisťovňou,“ doplnila záverom poisťovňa.
Toto nie je jediný podvod, ktorý sa šíri internetom. O ďalšom sa dozviete v samostatnom článku.