Na slovenských cestách sa postupne objavuje nové dopravné opatrenie v podobe zelenej šípky, ktorá motoristom v určitých situáciách dovoľuje odbočiť vpravo aj počas červenej signalizácie. Novinku pilotne testoval ako prvý Bratislavský samosprávny kraj v okolí Slovenského Grobu. Zavedenie tejto úpravy má pomôcť skrátiť dobu čakania na križovatkách a výrazne zvýšiť plynulosť dopravy najmä v dopravnej špičke.
Ako nová zelená šípka funguje a čo treba dodržiavať
Zelená šípka funguje ako doplnok k existujúcemu tradičnému semaforu a vodičovi umožňuje vykonať pravý odbočovací manéver aj vo chvíli, keď ešte svieti červené svetlo. Napriek tomu ale vodiči musia dodržať niekoľko dôležitých pravidiel. Tým hlavným je povinnosť vozidlo úplne zastaviť pred hranicou križovatky bez ohľadu na to, či je na ceste iná premávka alebo chodec. Nestačí len spomaliť, kolesá musia byť úplne zastavené.
Po zastavení je vodič povinný dôkladne skontrolovať dopravnú situáciu, aby sa uistil, že neohrozí ostatných účastníkov cestnej premávky. Platí to predovšetkým voči chodcom a cyklistom, ktorí majú v tej chvíli často zelený signál na prechod cez vozovku. Nové opatrenie navyše funguje výhradne z pravého jazdného pruhu, čo znamená, že z iných pruhov je prejazd križovatkou na červenú aj naďalej zakázaný.
Pri nerešpektovaní uvedených pravidiel sa vodiči vystavujú riziku pokuty až do výšky 300 eur, pričom takýto priestupok je zároveň zaradený medzi závažné dopravné protiprávne konania. Cieľom nastavených pravidiel je predovšetkým zaistiť vysokú úroveň bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky a predísť možným kolíziám.

Pilotný projekt zlepšil priepustnosť dopravy
Nový systém bol pilotne testovaný práve v Bratislavskom kraji, konkrétne v lokalite Slovenský Grob. Prvé skúsenosti boli podľa predstaviteľov samosprávy pozitívne, keďže použitie zelenej šípky jednoznačne znížilo čakacie doby na semaforoch a zlepšilo situáciu v dopravnej špičke. Výsledkom bolo významné zníženie dopravných kolón vytváraných vozidlami čakajúcimi na odbočenie vpravo, ktoré mohli plynulo pokračovať cez červený signál, a tým odbremenili hlavné jazdné pruhy.
Bratislavský samosprávny kraj uviedol, že v mnohých prípadoch mohli práve vďaka tejto novinke eliminovať kritickú bodovú záťaž niektorých frekventovaných križovatiek. Zároveň však samospráva poukazuje na skutočnosť, že niektorí vodiči stále tápajú v pochopení pravidiel. Buď nedodržia podmienku úplného zastavenia, čo zvyšuje riziko nehôd, alebo zostávajú zbytočne stáť, hoci by mohli bezpečne pokračovať. Aj preto bude podľa predstaviteľov kraja potrebná intenzívnejšia osveta medzi vodičmi.
Rozšírenie do celej krajiny závisí od výsledkov testovania
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky uviedlo, že sleduje priebeh pilotného projektu v Bratislavskom kraji a predbežne sa k nemu stavia pozitívne. V prípade, že zelená šípka preukáže svoju efektivitu aj bezpečnosť v nasledujúcich mesiacoch a prípadne aj ďalších regiónoch, rezort plánuje podporiť jej plošnejšie zavádzanie naprieč Slovenskom.
Pritom odborníci upozorňujú, že rozšírenie bude realistické závisieť od viacerých kritérií, ako sú šírka používaných jazdných pruhov, špecifická konfigurácia križovatiek a kapacita cestnej komunikácie v danom mieste. Posudzovať sa bude taktiež to, ako rýchlo si na novinku dokážu zvyknúť jednotliví účastníci cestnej premávky. Cieľom totiž zostáva zachovanie nielen efektívnosti, ale predovšetkým bezpečnosti a predchádzanie kolíziám.
Skúsenosti z Bratislavského kraja poukazujú na potenciálne veľké prínosy zelenej šípky ako nástroja podporujúceho plynulosť dopravy. S dôkladnou osvetou medzi vodičmi a korektným dodržiavaním pravidiel by tento nový prvok mohol byť úspešne využitý na celoslovenskej úrovni a stať sa integrálnou súčasťou národnej dopravnej stratégie.