Predaj áut v Európe rozhodne nie je jednoduchou záležitosťou. Dá sa povedať, že ide o delikátne, teda veľmi precízne a citlivé balansovanie. Na jednej strane sú autá so spaľovacím motorom, ktoré stále figurujú ako preferovaná voľba zákazníkov, na strane druhej stojí prísnejšia legislatíva, ktorá núti automobilky priebežne urýchľovať prechod na elektromobily.
Práve v tomto bode sa ocitla aj automobilka Kia, ktorá podľa vlastných slov musí postupovať opatrne, pretože uprednostnenie jednej alebo druhej strany by mohlo poškodiť jej podnikanie. Téme sa venuje server Motor1.com.
Elektromobily nie sú zlatou baňou
Carlos Lahoz, viceprezident predaja spoločnosti Kia v Európe, pre portál Automotive News Europe vysvetlil, prečo nie je vhodné, keď sa automobilka príliš prikloní k jednej alebo druhej strane, teda k spaľovákom alebo elektromobilom.

Uviedol, že pokiaľ sa bude príliš spoliehať na spaľovacie autá, riskuje, že nesplní stanovené ciele v oblasti emisií CO2, čo priamo vedie k riziku mastných pokút. No ak bude príliš tlačiť na predaj elektromobilov, poškodí si ziskové marže, čo zase môže ohroziť budúce inovácie a v horších prípadoch aj celú finančnú stabilitu firmy.
V súčasnosti môžu automobilky v Európe stále predávať toľko benzínových a naftových vozidiel, koľko chcú, avšak len za predpokladu, že tento predaj vyvážia plug-in hybridmi alebo elektormobilmi, aby znížili priemerné emisie svojej flotily. Problém, na ktorý upozornil Lahoz, sa teda netýka len Kie, ale prakticky všetkých veľkých automobiliek.
EÚ nepoľavuje, vyvíja čoraz väčší tlak
Nie je žiadnym tajomstvom, že EÚ tlačí na automobilový priemysel čoraz prísnejšími emisnými predpismi. Niektoré automobilky, ako Volkswagen a Renault, vyjadrili obavy, že len v roku 2025 by mohli zaplatiť miliardy eur na pokutách za prekročenie novo zavedených limitov.
Hoci EÚ poskytla výrobcom áut ďalšie dva roky na splnenie týchto cieľov tým, že emisie flotily sa budú vypočítavať ako priemer za obdobie 2025 – 2027, automobilky stále čelia značným prekážkam. Predseda spoločnosti Stellantis nedávno uviedol, že inžinieri trávia viac ako 25 percent svojho pracovného času len zabezpečovaním súladu áut s čoraz prísnejšou legislatívou.
Prechod výhradne na elektromobily však dnes tiež nie je životaschopným riešením. Lahoz priznáva, že elektromobily stále nedokážu konkurovať ziskovosti modelov so spaľovacím motorom. Náklady na batérie zostávajú príliš vysoké na to, aby boli elektromobily finančne konkurencieschopné. Vývoj zajtrajších elektromobilov je tak financovaný zo ziskov dnešných áut na benzín.
Kia sa nemá na čo sťažovať
Napriek týmto výzvam sa ale Kii v Európe v súčasnosti darí mimoriadne dobre a v predajoch predbieha aj niektoré z najuznávanejších mien na kontinente.

Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) za prvé štyri mesiace tohto roka mala Kia v regióne EÚ+EFTA+Spojené kráľovstvo trhový podiel 4,1 percenta. Tým prekonala Ford (3,4 percenta), Opel/Vauxhall (2,9 percenta), Citroën (2,8 percenta), Fiat (2,3 percenta) a SEAT (1,7 percenta). Dokonca prekonala aj svoju väčšiu sesterskú spoločnosť Hyundai (3,9 percenta).
Deje sa toho viac: Autopilot Tesly zlyhal
Zo sveta elektromobility sa k nám v poslednom čase dopracovalo viacero zaujímavých aktualít. Jedna z nich, o ktorej sme vás taktiež informovali na našom webe, hovorí o zlyhaní autonómneho riadiaceho systému elektromobilu Tesla, čo viedlo k naozaj kurióznej nehode.