Slovenská pošta oznámila na dnešnom stretnutí s novinármi masívne zmeny vo svojej štruktúre a prevádzke, ktoré plánuje zaviesť do konca roka 2028. Podľa zástupcov vedenia spoločnosti sú zmeny nevyhnutné, pretože bez okamžitej optimalizácie procesov by pošte hrozila platobná neschopnosť.
Inštitúcia zamestnáva momentálne približne 10-tisíc pracovníkov, ich počet by sa však mal v dôsledku transformácie podľa vedenia výraznejšie znížiť, pričom do konca roka 2027 odíde do dôchodku približne tisíc zamestnancov.
Dve tretiny pôšt budú franšízy, zostane len 400 vlastných prevádzok
Podstata zmien spočíva v zásadnej transformácii pobočkovej siete. Dnes Slovenská pošta prevádzkuje celkovo 1 365 pobočiek, pričom takmer 1 100 z nich je stratových. Slovensko má podľa počtu obyvateľov najhustejšiu sieť poštových prevádzok v Európe. Vedenie inštitúcie uviedlo, že pokles návštevnosti za posledných päť rokov dosiahol 30 percent a táto klesajúca tendencia naďalej pokračuje.
Do roku 2028 sa plánuje výrazný presun väčšiny stratových prevádzok pod franšízových partnerov, čím by Slovenská pošta nasledovala model zavedený už v iných krajinách Európy. Takýto systém úspešne funguje napríklad v Rakúsku, kde až 70 percent pobočiek prevádzkujú práve franšízy, či dokonca v Nemecku, kde ide takmer o všetky pobočky pošty. Na Slovensku bude finálnu podobu siete predstavovať približne tisíc franšízových poštových pobočiek, prevádzkovaných externými subjektmi. Prevádzka franšíz by sa mala presúvať predovšetkým do existujúcich obchodov, ako sú potraviny, alebo priamo na obecné úrady.
Počet samotných pobočiek však nemá klesnúť – naopak, bude rovnaký alebo vyšší, transformuje sa len samotný spôsob prevádzky a obchodný model. Podľa plánov Slovenskej pošty by nakoniec zostalo pod jej priamou správou iba asi 400 kmeňových pobočiek. V tomto roku sa začne s uzavretím 26 pobočiek v krajských mestách, kde sa zatvorené prevádzky budú presúvať do tzv. nástupníckych poštových filiálok s dlhšou otváracou dobou a rozšírenými kapacitami. Bratislava je jednou z priorít optimalizácie, nakoľko v hlavnom meste dnes funguje až 45 prevádzok, čo vedenie pošty označilo za ekonomicky neudržateľné.
Redukcia denných doručení a investície do technológií
Zmeny sa dotknú aj samotného modelu doručovania listových zásielok. Zvažuje sa redukcia súčasného systému doručovania päť dní v týždni len na niektoré dni v týždni. Úprava by sa mala dotknúť len zásielok druhej triedy. Tento model je úspešne vyskúšaný aj v iných krajinách. Pošta takisto plánuje výrazne rozšíriť sieť samoobslužných kioskov a balíkomatov. Rokovania prebiehajú aj s externými prevádzkovateľmi balíkomatov, meno konkrétneho partnera však zatiaľ nebolo potvrdené.
Ďalším opatrením je plánované rozšírenie poskytovania štátnych služieb do celej siete poštových pracovísk. V súčasnosti takéto služby Slovenská pošta poskytuje iba v 580 pobočkách. Do konca tohto roka by tieto služby mali byť dostupné na všetkých poštách.
Technologická modernizácia bude zahŕňať najmä obmenu zastaralých triediacich liniek na nové, ktoré sú výkonnejšie a automatizované. V pláne je aj vznik nových pracovných pozícií predovšetkým v oblasti logistiky a balíkových služieb, aby pošta dokázala flexibilne reagovať na nové potreby zákazníkov a zefektívniť svoje služby.
Tisíce zamestnancov čaká preškolenie, dôraz na efektivitu rastie
Vedenie Slovenskej pošty iniciovalo už v minulom roku rozsiahle preškoľovacie programy pre zamestnancov. Celkom 6 400 pracovníkov spoločnosti absolvovalo sériu 20 seminárov a 48 tréningov, čo má zabezpečiť jednotné štandardy kvality služieb na celom území Slovenska. Pošta priznala, že vysoké náklady na mzdy zamestnancov sú jedným z rozhodujúcich faktorov, prečo podnik dlhodobo nezvláda generovať zisk.
Pracovníci z lokalít, kde sa niektoré pobočky uzavrú, budú mať možnosť presunúť sa buď na inú pozíciu alebo inú poštu v okolí. V niektorých prípadoch budú môcť zamestnanci pokračovať vo svojej práci u nového franšízového partnera. Súčasne inštitúcia uviedla, že dlhodobý pokles efektivity práce zamestnancov je problémom, s ktorým chce pošta bojovať komplexnou reštrukturalizáciou.
Cieľom predstavených krokov Slovenskej pošty je zastaviť ďalšie prehlbovanie strát, optimalizovať využívanie pobočkovej siete a zaistenie ekonomickej udržateľnosti firmy v dlhodobom horizonte. Transformácia má byť ukončená do konca roka 2028, pričom vedenie spoločnosti má pri procesoch podporu štátu ako hlavného akcionára. Slovenská pošta uvádza, že jej cieľom je zachovať inštitúciu funkčnú, konkurencieschopnú a prispôsobenú súčasným a budúcim potrebám zákazníkov.