Európsky automobilový priemysel čelí ďalšej vážnej kríze. Po pandémii Covid-19 a nedostatku polovodičov teraz automobilky zápasia s akútnou nedostupnosťou magnetov, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou mnohých komponentov. Výpadky dodávok magnetov pochádzajúcich z Číny sú výsledkom novej čínskej legislatívy a sprísnenia procesu udeľovania vývozných licencií.
Čínske obmedzenia vývozu tvrdo zasahujú európske automobilky
Hlavným dôvodom sú nové vývozné obmedzenia, ktoré Peking zaviedol v reakcii na aktuálny obchodný spor so Spojenými štátmi americkými. Čínska vláda zaviedla povinnú licenciu na export strategických surovín, ako sú vzácne zeminy a magnety, a od začiatku apríla už zaevidovala stovky žiadostí od európskych výrobcov a ich dodávateľov. Čínske úrady však zatiaľ schválili iba približne štvrtinu všetkých požiadaných licencií, pričom čoraz častejšie dochádza k zamietnutiam z procesných dôvodov či požadovaniu zverejňovania citlivých údajov vrátane informácií spojených s duševným vlastníctvom spoločností.
Situácia komplikuje európske automobilky vo veľkej miere, keďže Čína dnes ovláda zhruba 70 percent ťažby vzácnych zemín na svete a až 85 percent ich spracovateľskej kapacity. Automobilové spoločnosti ako Volkswagen potvrdzujú, že ich dodávatelia získali len obmedzený počet licencií, čo spôsobuje vážne problémy vo výrobnom procese.
U niektorých kľúčových dodávateľských tovární v Európe už tieto komplikácie vyvolali aj prvé zastavenia prevádzky výrobných liniek, pričom odborníci varujú, že podobný scenár hrozí čoskoro ďalším továrňam naprieč Európou.

Automobilový priemysel hľadá riešenia, nahradiť magnety je však náročné
Automobilky sa už dlhodobo snažia zmierniť závislosť od čínskych dodávok magnetov skúšaním alternatívnych metód výroby, no zamedziť ich využívaniu zatiaľ nedokázali. Magnety sú dôležité nielen pri výrobe elektromotorov, no aj v širokom spektre drobných komponentov, ako sú reproduktory, motorky stieračov, bočné zrkadlá či olejové čerpadlá a senzory palivových systémov.
BMW nedávno uviedlo najnovšiu generáciu elektromotorov, ktoré už permanentné magnety nepotrebujú. Zároveň však priznalo, že v prípade menších súčiastok, akými sú pohony stieračov či rolety okien, sú magnety stále nenahraditeľné. BMW súčasne informovalo, že hoci ich dodávatelia čelia nedostatku kľúčových surovín, výrobné linky automobilky zatiaľ fungujú bez narušenia.
Naopak Mercedes-Benz začal okamžite pripravovať opatrenia na zvládnutie možných budúcich výpadkov. Spoločnosť rokuje s hlavnými dodávateľmi, aby vytvorili nevyhnutné zásoby magnetov v predstihu a predišli tak krízovým situáciám. Automobilka zároveň potvrdzuje, že súčasná produkcia automobilov nebola zatiaľ narušená.
Európska únia reaguje na hrozivú situáciu, snaží sa rokovať s Pekingom
Dôležitosť vyriešenia tejto kritickej situácie zdôraznil aj komisár Európskej únie pre obchod Maroš Šefčovič. Podotkol, že magnety predstavujú pre európsky priemysel strategicky dôležitú komoditu, bez ktorej sú ohrozené nielen automobilky, ale celý rad výrobných sektorov vrátane bielej techniky či domácich elektrospotrebičov. Európska únia preto podľa Šefčoviča už komunikuje so zástupcami čínskej vlády a obe strany sa dohodli, že sa budú usilovať o čo najskoršie objasnenie situácie.
Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) medzičasom varovalo, že problémy s dodávkami magnetov z Číny skôr či neskôr zasiahnu každého hráča na trhu. Združenie zároveň upozorňuje, že ak sa nedostatok čoskoro nepodarí vyriešiť, automobilky môžu opäť čeliť situácii, keď im na parkoviskách budú stáť tisícky nedokončených vozidiel čakajúcich na komponenty.
Aj preto sa situácia javí byť zatiaľ veľmi vážna. Ak Čína nezjednoduší proces udeľovania licencií či nezvýši ich počet, európsky automobilový priemysel môže čeliť rozsiahlej kríze spôsobenej nedostatkom magnetov. Automobilky aj dodávatelia budú musieť čoskoro zintenzívniť snahu o nájdenie dlhodobejších alternatívnych možností, aby sa dokázali lepšie chrániť pred podobnými udalosťami voči nestabilným globálnym dodávateľským reťazcom.