Premiér SR Robert Fico sa v posledných dňoch viackrát vyjadril na adresu prebiehajúcich úsilí vlády s cieľom zlepšiť životnú úroveň slovenského obyvateľstva. Naposledy hovoril o ekonomických ukazovateľoch, po novom sa venoval progresu, ktorý učinil rezort dopravy, píše denník Teraz.sk.
Fico vo svojom zhodnotení deklaroval, že Ministerstvo dopravy SR v priebehu zhruba 18 mesiacov pôsobenia súčasnej vlády dokázalo splniť približne 40 percent všetkých cieľov, ktoré boli stanovené v rámci programového vyhlásenia vlády. Konkrétne to premiér uviedol po stretnutí s ministrom dopravy Jozefom Rážom, ktoré bolo venované kontrole postupu pri realizácii vládnych záväzkov v oblasti dopravy.
Z hľadiska dosiahnutých výsledkov vláda považuje za mimoriadne významný míľnik prijatie zákona o strategických investíciách, ktorý má podľa premiéra systémový a prelomový charakter. Rovnako bol vyzdvihnutý nový stavebný zákon, ktorý by mal výrazne zrýchliť povoľovacie procesy v stavebníctve a zefektívniť celý postup prípravy a realizácie výstavby.

Fico pochválil stavbu nájomných bytov
V rámci rekapitulácie činnosti ministerstva dopravy bola spomenutá aj štartovacia fáza výstavby nájomných bytov podporovaných štátom, ktoré majú byť alternatívou ku komerčnému bývaniu. Pozitívne potom boli hodnotené aj výsledky letiska v Bratislave, ktoré sa po dlhšom období prehuplo do zisku. Ide o prvý takýto výsledok po viacerých rokoch hospodárenia v strate.
Ďalším dôležitým míľnikom je podľa vlády fakt, že sa podarilo rozbehnúť viaceré dopravné projekty, čím sa symbolicky začalo „rozostavávať Slovensko“. Premiér v tejto súvislosti ocenil manažérsky prístup ministra Ráža, ktorý nepochádza z politických štruktúr, ale bol do funkcie nominovaný ako odborník. Tento prístup má podľa predsedu vlády konkrétne, merateľné výsledky.
Štát sľubuje nové diaľničné úseky
Ráž zhrnul, že jeho rezort aj v týchto okamihoch intenzívne pracuje na niekoľkých výzvach. Jedným z hlavných cieľov má byť do konca roka odovzdať do užívania až šesť nových diaľničných úsekov, vrátane úseku D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, či úseku Hubová – Ivachnová. Okrem toho sa plánuje dokončenie obchvatu Košíc a vybudovanie úsekov Kriváň-Mýtna (R2) a Tvrdošín-Nižná (R3). Napokon plán zahŕňa dokončenie strategickej križovatky D1/D4 v blízkosti hlavného mesta.

Dôležitou súčasťou agendy ministerstva je aj vysporiadanie vlastníckych práv k existujúcemu prístavu v Bratislave a následné budovanie nového moderného prístavu. Aby toho nebolo málo, rezort plánuje tento rok ukončiť výber dodávateľa na zriadenie pravidelnej leteckej linky Bratislava – Košice. Spustiť by ju chcel už v októbri.
V oblasti regionálnej infraštruktúry sa počíta aj s výstavbou obchvatu mesta Prievidza. Pokračovať majú aj rekonštrukcie mostov, pričom financovanie sa má zabezpečiť prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva (PPP).
A čo ekonomika?
Od nástupu súčasnej vlády v roku sa Slovensko podľa vyjadrení premiéra nachádza v procese stabilizácie verejných financií, ktoré jeho kabinet zdedil po predchádzajúcich vládach v kritickom stave. Podľa neho išlo o najhoršiu situáciu v rámci celej Európskej únie (EÚ).
Premiér poukázal na porovnanie stavu verejných financií medzi rokmi 2020 a 2023. V roku 2020, keď vládu opúšťala strana Smer-SD, bol štátny rozpočet v deficite vo výške približne jednej miliardy eur. Pri opätovnom nástupe Fica do funkcie v roku 2023 však vláda preberala hospodárenie štátu so schodkom až 8,5-miliardy eur.

Zároveň malo dôjsť k prudkému nárastu verejného dlhu, a to zo 45-miliárd eur v roku 2020 až na 70-miliárd eur v roku 2023. Podľa prepočtov by pri nezmenenom vývoji tento dlh mohol do roku 2027 prekročiť hranicu 110-miliárd eur.
Štát si preto dal za cieľ nielen obmedziť ďalší rast zadlženia, ale hlavne stabilizovať verejné financie tak, aby ich ďalšia vláda mohla prevziať vo „vyrovnanejšom“ a predvídateľnejšom stave. Dosiahnutie vyrovnaného rozpočtu však považuje za nerealistické vzhľadom na aktuálne ekonomické a politické podmienky.
Napriek tomu kabinet deklaruje tlak na zníženie deficitu a zlepšenie všetkých kľúčových fiškálnych ukazovateľov.
Štát zároveň upozorňuje na pozitívny vývoj v oblasti dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Podľa dostupných hodnotení ide o najlepšiu situáciu od roku 2018. Tento trend majú potvrdzovať aj medzinárodné ratingové agentúry, ktoré Slovensku ponechali stabilné hodnotenia úverovej spoľahlivosti, čo signalizuje dôveru zahraničných investorov vo vývoj verejných financií.
Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.