Hoci je Slovensko malá krajina, zákerné podvody u nás priam prekvitajú. Dokazujú to viaceré smutné štatistiky, vrátane tej, na ktorú po novom upozornil denník Teraz.sk. Polícia len za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala celkom 47 prípadov podvodov, konkrétne cieliacich na seniorov. Celková výška škody dosiahla astronomických 572-tisíc eur, pričom v mnohých prípadoch išlo o skutočne zákerné útoky, kedy podvedení prišli o svoje celoživotné úspory.
Pre porovnanie, vlani polícia evidovala 125 telefonických podvodov, pri ktorých útočníci od seniorov vylákali viac ako 1,5-milióna eur, zatiaľ čo v roku 2023 došlo k 186 skutkom so škodou presahujúcou 2,2-milióna eur.
Útoky sú čoraz zákernejšie a sofistikovanejšie
Polícia preto opakovane vyzýva starších občanov na zvýšnú obozretnosť a osibitne upozorňuje, že podvodníci cielia najmä na osamelých seniorov vyššieho veku, ktorí často žijú bez pravidelného kontaktu s príbuznými. V takýchto prípadoch sú obeťami citového vydierania a manipulácie, čo im bráni triezvo vyhodnotiť situáciu a overiť si pravdivosť (útočníkmi) poskytovaných informácií.
V rámci prevencie sa autority zameriavajú práve na túto rizikovú skupinu. V roku 2024 navštívili preventisti spolu s poštovými doručovateľmi viac než 600 domácností, kde seniorov informovali o najčastejších podvodných praktikách. Aby sme boli konkrétnejší, vlani takto bolo použených viac ako 5 700 seniorov po celom Slovensku.

Polícia tiež dôrazne pripomína, že žiadna štátna inštitúcia ani bezpečnostné či záchranné zložky nikdy nežiadajú od občanov peniaze či iné cennosti prostredníctvom telefonátu. Taktiež neupozorňujú na osoby, ktoré by si mali prísť peniaze prevziať. Pokiaľ niečo také v telefonáte odznie, ide o jasný znak pokusu o podvod.
Starším ľuďom sa potom odporúča, aby si akékoľvek informácie poskytnuté neznámou osobou okamžite overili u svojich známych alebo príbuzných. Ak aj napriek pochybnostiam uvažujú o odovzdaní finančnej hotovosti, mali by si k tomuto úkonu prizvať niekoho, komu dôverujú, napríklad príbuzného alebo suseda.
V prípade, že sa senior rozhodne vybrať peniaze z banky, polícia odporúča, aby tak urobil za prítomnosti známej osoby. Ak takú možnosť nemá, mal by aspoň informovať zamestnanca banky o účele výberu. Ten môže na mieste situáciu vyhodnotiť a pomôcť zabrániť prípadnému podvodu.
Často zneužívajú známe mená
Podvodníci sa pri útokoch nezriedka vydávajú za široko známe inštitúcie, verejné aj súkromné. Len nedávno sme vás na našom webe informovali o novej kampani, v rámci ktorej sa podvodníci vydávajú za mobilného operátora O2. Opierajú sa predovšetkým o SMS správy.
Podvodná SMS správa informuje adresáta, že ak si neoverí telefónne číslo, jeho SIM karta bude zablokovaná. Ide o klasický podvod, ktorý nabáda na rýchlu reakciu. Súčasťou správy je odkaz, ktorý adresáta presmeruje na podvodnú webovú stránku.
Tu chce podvodník od adresáta získať osobné a citlivé údaje. V textovej správe je však uvedená skrátená verzia webovej adresy, čím chce podvodník adresáta zmiasť. Cieľom podvodníkov je dostať sa najmä k vašim prihlasovacím a platobným údajom, aby sa mohli finančne obohatiť.
Ako sa chrániť?
V dnešnom digitálnom svete sa s online podvodmi stretávame čoraz častejšie. Podvodníci využívajú rôzne techniky – od falošných e-mailov a podozrivých webstránok, cez nevyžiadané telefonáty, až po manipuláciu na sociálnych sieťach.
Ich cieľom, ako vám už zrejme došlo, je jediné – vylákať od obete osobné údaje, prístupové heslá či peniaze. Obrana pritom spočíva najmä v opatrnosti, kritickom myslení a základnej digitálnej gramotnosti.
Preto je dôležité vedieť, ako sa chrániť. A rozhodne to neplatí len pre seniorov. Platí to úplne pre všetkých, bez ohľadu na vekovú skupinu.
- Nikdy nezdieľajte osobné alebo bankové údaje – seriózne inštitúcie vás nikdy nebudú žiadať o zadanie hesla, PIN kódu, čísla karty či SMS kódu prostredníctvom e-mailu alebo telefonátu. Ak takúto požiadavku dostanete, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o podvod.
- Overujte si odosielateľov – podvodné e-maily môžu vyzerať dôveryhodne, no často obsahujú preklepy alebo falošné adresy (napr. namiesto „slsp.sk“ môže byť „s1sp.sk“). Namiesto klikania na odkazy navštívte oficiálnu webstránku cez vlastný prehliadač.
- Používajte silné a rozličné heslá – zraniteľnosť jedného účtu môže viesť k prístupu do viacerých služieb. Ideálne je používať správcu hesiel a aktivovať dvojfaktorové overenie tam, kde je to možné.
- Buďte opatrní aj pri nakupovaní – nakupujte len cez overené a známe e-shopy. Skontrolujte si recenzie, kontaktné údaje a doménu. Príliš lákavé ponuky za zlomok ceny sú často podozrivé.
- Nezdieľajte citlivé informácie na sociálnych sieťach – aj na pohľad nevinný príspevok (napr. meno domáceho miláčika, dátum narodenia) môže slúžiť ako vodítko pre uhádnutie hesla alebo bezpečnostnej otázky.
- Zachovajte chladnú hlavu – ak vám niekto volá s naliehavou správou, napríklad že príbuzný mal nehodu alebo že máte zaplatiť pokutu, vždy si situáciu overte u dôveryhodnej osoby alebo priamo na oficiálnom kontakte danej inštitúcie.