Totálny krach je katastrofický scenár, ktorý viac či menej číha na každú jednu firmu. Nezáleží na tom, či je málo alebo veľmi známa – nepriaznivé ekonomické podmienky, ale aj pochybné rozhodnutia vedenia, môžu viesť k trpkému koncu, čo predstavuje pohromu pre partnerov, zákazníkov aj zamestnancov. Takýchto prípadov sa v poslednej dobe odohralo viacero. A teraz prichádza ďalší.
Ako informuje Denník N, po novom ohlásila bankrot ďalšia firma spätá s Branislavom Petrom, bývalým lídrom v oblasti recyklácie hliníka – Aluprogress Slovakia.
Branislav Petro sa spája s viacerými neúspešnými projektmi. Zaslúžil sa o jeden z najväčších prípadov insolvencie v krajine v roku 2023. Spoločnosť Confal neprežila ani napriek tomu, že mala svojho času dominantné postavenie na trhu, zamestnávala 140 ľudí a dosahovala ročné tržby až 55-miliónov eur. Dnes prechádza súdnym procesom oddlženia.
Neprehliadnite
Medzitým sa rozpadávajú aj ďalšie menšie firmy, ktoré s Petrom úzko súviseli, alebo ich počas jeho finančných ťažkostí prevzali iní vlastníci. Na jar už zbankrotovala humenská zlievareň Alcast, ktorú v roku 2022 prebrala rodina Kapraľovcov zo Sniny. Podobný osud postihol aj banskobystrickú firmu Max Hirschler Industry, patriacu viacerým českým a slovenským podnikateľom.

Krach prišiel napriek snahe o záchranu
Najnovšie do konkurzu vstupuje aj Aluprogress Slovakia so sídlom v Slovenskej Ľupči, zameraná na výrobu hliníkových odliatkov pre automobilový sektor.
Aluprogress Slovakia skončila v konkurze na vlastnú žiadosť, ktorú schválil banskobystrický okresný súd. Firma mala ešte začiatkom roka 2024 štyridsať zamestnancov, v súčasnosti má podľa údajov zo Sociálnej poisťovne už len jedného. Zaujímavosťou je, že podnik patril českej spoločnosti Aluprogress zo Strakoníc, ktorá má vyše tridsaťročnú históriu, zamestnáva približne 400 ľudí a dosahuje ročné tržby okolo 20-miliónov eur. Slovenský podnik viedol aj samotný Branislav Petro, ktorý bol jedným z jeho konateľov.
Od roku 2020 sa slovenský Aluprogress nachádzal v období prudkého rastu, keď zvýšil tržby z približne 500-tisíc eur na 3,7 milióna v roku 2023. Napriek tomuto rastu však firma neprestajne generovala straty. Len za rok 2023 prerobila takmer 700-tisíc eur a kumulatívne za predchádzajúce štyri roky až 3,3 milióna eur.
Výrazné sú potom aj dlhy voči štátu. Firma dlhuje na odvodoch takmer 50-tisíc eur a na daniach ďalších 236-tisíc eur. Pokusy o záchranu prostredníctvom predaja majetku v rokoch 2022 a 2023, kedy predala aktíva za vyše 3,25-milióna eur, neboli úspešné.
Nešťastná cesta Branislava Petra
Branislav Petro vstúpil do odvetvia najskôr ako obchodník s kovovým odpadom. Postupne sa však rozhodol vstúpiť aj do oblasti recyklácie, čo viedlo k vzniku spoločnosti Confal. Tá mala recyklačné zariadenia v Slovenskej Ľupči a v Žiari nad Hronom. V najlepších časoch bola schopná spracovať až 15-tisíc ton hliníka ročne, z čoho vedela získať 800 kilogramov nových dielcov z každej tony odpadu.
Na začiatku roka 2022 firma plánovala rozšírenie prevádzky o nový závod, ktorý mal opäť vyrásť v Žiari nad Hronom. Projekt mal za cieľ rozšíriť portfólio spracovávaných surovín a umožniť výrobu surovín pre cementárne, hutnícky priemysel a žiaruvzdorné materiály. Plán však stroskotal na nedostatku financií.

Od roku 2023 sa spoločnosť Confal nachádza v reštrukturalizačnom procese, keďže jej tržby spadli z 55-miliónov na 30-miliónov eur. Výsledky za minulý rok ešte neboli zverejnené, no aj naďalej dlhuje štátu vyše 380-tisíc eur na odvodoch.
Ďalší z bývalých Petrových podnikov, respektíve Alcast, zanechal po sebe dlhy na odvodoch vo výške viac než 130-tisíc eur a na daniach 50-tisíc eur.
Ťažkosti spoločnosti Confal sa pritom začali už v roku 2019, kedy automobilový sektor čelil prvým príznakom recesie, po čom nasledovala pandémia koronavírusu a energetická kríza. Tieto udalosti ešte viac prehĺbili jej problémy. Aby toho nebolo málo, aj v súčasnosti čelí automobilový sektor v Európe viacerým ťažkostiam, predovšetkým kvôli poklesu dopytu po vozidlách a silnejúcej konkurencie zo strany čínskych výrobcov.
Kto ešte ostal?
Napriek rozsiahlym problémom však niektoré firmy v sektore fungujú ďalej. Okrem Confalu je významným hráčom spoločnosť Slovalco, ktorá síce pozastavila primárnu výrobu, no naďalej prevádzkuje recyklačné linky. Dôležitým subjektom v oblasti obchodovania s neželeznými kovmi je tiež spoločnosť Heneken, ktorá disponuje recyklačnými zariadeniami v Spišských Vlachoch a pôsobí aj na viacerých zahraničných trhoch.