Automobilový priemysel bojuje s krádežami áut už od čias, keď sa prvýkrát roztočili kolesá motorových vozidiel. Technologický pokrok síce priniesol rôzne ochranné systémy, no s každým vylepšením prišli zlodeji na nové spôsoby, ako ich prekonať. Najmä moderné bezkľúčové systémy sa ukázali ako mimoriadne zraniteľné. Stačí zachytiť signál medzi autom a kľúčom a vozidlo je v priebehu sekúnd pripravené na odjazd.
Unikátny kód ako dodatočná ochrana
V USA tento problém v posledných rokoch prudko narastal najmä pri výkonných muscle cars značky Dodge, konkrétne modeloch Challenger a Charger. Tieto osemvalcové vozidlá sa stali obľúbeným cieľom organizovaných zločineckých skupín. Vozidlá miznú priamo z predajných plôch, garáží majiteľov alebo dokonca z príjazdových ciest ich domov. Ukradnuté autá potom často končia rozobrané na náhradné diely, prípadne sa predávajú na trhoch mimo USA, napríklad v krajinách Blízkeho východu.
Riešením tohto problému sa teraz stáva systém dvojfázového overenia s názvom „Direct Connection Start Defender“, ktorý vznikol vďaka spolupráci spoločnosti Wesley Motorsports a Moparu, oficiálneho dodávateľa dielov pre značku Dodge. Toto zariadenie v podobe malej elektronickej jednotky sa pripája priamo na riadiacu zbernicu vozidla (CAN) a upravuje jeho systém štartovania.
Fungovanie novinky je založené na tom, že vozidlo naštartujete iba po zadaní unikátneho bezpečnostného kódu pomocou tlačidiel na multifunkčnom volante. Na zadanie tohto hesla sa využívajú existujúce tlačidlá určené pôvodne na ovládanie tempomatu alebo navigáciu v palubnom menu. Kombináciu je možné jednoducho nastaviť cez zabezpečené internetové pripojenie prostredníctvom Wi-Fi. Majiteľ si môže zvoliť až štyri rôzne kódy, ktoré následne umožnia používanie vozidla aj ďalším osobám, napríklad členom rodiny či kolegom.

Bezpečnosť na prvom mieste
Nový systém ponúka aj flexibilitu. V prípade potreby – napríklad pri návšteve autoservisu – je možné dvojfázové overenie dočasne vypnúť. Navyše, pokiaľ majiteľ svoj bezpečnostný kód zabudne, výrobca systému umožňuje reset jednotky, ten však musí byť vykonaný priamo u poskytovateľa služby.
Výrobcovia navyše mysleli aj na ochranu samotného zariadenia. Pokiaľ by sa zlodej pokúsil nájsť jednotku v motorovom priestore, spustí sa alarm vďaka prídavnému spínaču kapoty, ktorý je napojený priamo na štandardnú dvanásťvoltovú elektrickú sústavu vozidla. Aktuálne sa pracuje aj na ďalších ochranných prvkoch, ako sú špeciálne zámky konektorov kabeláže, ktoré by mali zabrániť demontáži systému.
Cena systému Direct Connection Start Defender bola v Spojených štátoch stanovená na 695 dolárov (približne 15 000 eur). Vzhľadom na vysokú hodnotu vozidiel, ktoré má chrániť, ide o relatívne dostupnú investíciu.
Budúcnosť ochrany vozidiel?
Dvojfázové overenie nie je novinkou v digitálnom svete. Už dlho ho používame pri prihlasovaní sa do e-mailových schránok, sociálnych sietí či bankových aplikácií. Teraz sa však prvýkrát vo väčšom meradle objavuje aj v automobilovom priemysle. Ide o nový trend, ktorý môže postupne preniknúť aj do ďalších segmentov trhu s vozidlami.
Vývojári predpokladajú, že s pribúdajúcimi prípadmi krádeží moderných áut sa podobné systémy stanú štandardom v oblasti zabezpečenia vozidiel. V prípade úspechu systému v automobiloch Dodge sa dá očakávať, že technológia prenikne aj do iných značiek a na ďalšie trhy, vrátane Európy.
Hoci prvotné reakcie majiteľov vozidiel na podobné zabezpečovacie systémy môžu byť zmiešané, ich potenciál je nespochybniteľný. Predstava, že vozidlo nebude možné odcudziť ani v prípade získania originálneho kľúča, môže byť atraktívna nielen pre majiteľov drahých športových áut, ale aj pre bežných vodičov.
Zostáva otázkou, či podobné technológie postupne úplne nahradia klasické systémy zabezpečenia vozidiel, alebo budú fungovať ako doplnok k existujúcim riešeniam. Každopádne, dvojfázové overenie v autách môže znamenať významný krok vpred v boji proti organizovaným gangom zlodejov.