Vodiči v Európskej únii by čoskoro nemuseli absolvovať povinné lekárske prehliadky na overenie svojej zdravotnej spôsobilosti. Podľa nového návrhu Európskej komisie by mala byť táto povinnosť nahradená sebahodnotením, ktoré budú vykonávať samotní motoristi. Tento návrh prichádza potom, ako členské štáty neprejavili dostatočnú podporu pre jednotné plošné kontroly všetkých vodičov nad určitý vek.
Podľa nového systému by mali vodiči pravidelne hodnotiť svoj zdravotný stav a na základe toho rozhodovať, či sú schopní bezpečne viesť vozidlo. Pokiaľ budú mať pochybnosti o svojom zdravotnom stave alebo schopnosti bezpečne šoférovať, mali by jazdu obmedziť, prípadne informovať kompetentné orgány.
Únia tak chce presunúť ťažisko zodpovednosti za bezpečnosť na ceste priamo na vodičov. Podľa Európskej komisie práve motoristi poznajú svoje zdravotné problémy najlepšie. Sebahodnotenie by malo predchádzať situáciám, keď sa zdravotný stav vodiča zhorší krátko po absolvovaní povinnej lekárskej prehliadky.
Neprehliadnite
Zavedenie zdravotného dotazníka pre všetkých vodičov
Súčasťou pripravovanej legislatívy je aj zavedenie povinného zdravotného dotazníka, ktorý by vodiči vypĺňali pri predlžovaní platnosti svojho vodičského preukazu. Doposiaľ platila táto povinnosť len pre vodičov z povolania a osoby staršie ako 65 rokov, no po novom by sa mala týkať úplne všetkých motoristov bez rozdielu veku.
Zdravotný dotazník by mal byť formulovaný jednoducho a zrozumiteľne. Vodičom má pomôcť zamyslieť sa nad zdravotnými problémami, ktoré by mohli ovplyvniť ich schopnosť bezpečne viesť vozidlo. Zamerať by sa mal predovšetkým na otázky týkajúce sa zrakovej ostrosti, reflexov, reakčného času, ako aj výskytu chronických ochorení, ktoré môžu spôsobiť nehodu.

Členské štáty Európskej únie však budú mať možnosť zachovať povinné lekárske kontroly pre určité skupiny vodičov, ako napríklad starších ľudí, čím sa nový systém môže kombinovať s existujúcimi kontrolami. Na Slovensku by sa teda mohlo stať, že súčasný model povinných lekárskych prehliadok pre seniorov zostane zachovaný ako doplnkové opatrenie.
Odborníci sú opatrní
Najväčším pozitívom navrhovanej zmeny je zvýšenie osobnej zodpovednosti vodičov za vlastné zdravie a schopnosti. Podľa odborníkov by to mohlo viesť k nižšiemu počtu dopravných nehôd spôsobených náhlymi zdravotnými komplikáciami za volantom. Takýto prístup by tiež znížil administratívnu záťaž, keďže odpadnú povinné návštevy u lekárov, ktoré sú dnes nevyhnutné.
Zároveň však existujú pochybnosti o efektívnosti sebahodnotenia. Odborníci upozorňujú na možné riziko, že niektorí vodiči svoj zdravotný stav podcenia alebo budú zámerne ignorovať varovné signály. To by mohlo naopak viesť k zvýšeniu počtu nehôd na cestách. Preto bude kľúčové, aby vodiči brali sebahodnotenie vážne a zodpovedne.
V prípade, že nová legislatíva vstúpi do platnosti, budú členské štáty musieť venovať pozornosť aj informačným kampaniam. Tie by mali vodičov upozorniť na dôležitosť správneho posudzovania vlastného zdravotného stavu, ako aj možnosti konzultovať svoj stav s lekárom v prípade akýchkoľvek pochybností.
Slovensko sa bude musieť prispôsobiť
Implementácia nových pravidiel v rámci Slovenska by sa mala uskutočniť v spolupráci s odborníkmi na dopravu a zdravotníctvo. Zámerom je zabezpečiť hladký prechod na nový systém, ktorý by rešpektoval špecifiká slovenskej legislatívy a minimalizoval prípadné riziká.
Ministerstvo dopravy by malo zároveň pripraviť jasné a jednoduché pravidlá, podľa ktorých budú vodiči schopní objektívne posúdiť svoj zdravotný stav. Ideálne by malo ísť o jednoduchý a praktický návod, ktorý by pomohol vodičom rozhodnúť sa správne.
Celkovým cieľom novej legislatívy je zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie počtu nehôd spôsobených zdravotnými problémami vodičov. Ak budú vodiči pristupovať k sebahodnoteniu zodpovedne, môže tento revolučný prístup výrazne zlepšiť situáciu na európskych aj slovenských cestách.