TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Starý Golf má až 3x nižšiu uhlíkovú stopu ako supermoderné elektromobily. Nie je sám
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Starý Golf má až 3x nižšiu uhlíkovú stopu ako supermoderné elektromobily. Nie je sám

Nedávna štúdia prišla s tvrdím, že elektromobily nie sú až také ekologické, ako sa zdá na prvý pohľad. Problémová je najmä výroba batérií.

25. februára 2025 13:45
Lucia Bihuncová
25. februára 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Štúdiu vykonali špecialisti na poistenie historických vozidiel
  • Podľa nich majú klasické staré autá menšiu uhlíkovú stopu než elektromobily
  • Ako je to možné, keď elektromobily sa považujú za ekologickú voľbu?

Moderná autá si väčšina vodičov spája s menšou uhlíkovou stopou. Aj preto EÚ tlačí na prechod na elektromobily. Chce tým odľahčiť životnému prostrediu. Ako však uvádza motoristický portál Autoviny.sk, realita je možné úplne iná. Nová štúdia naznačila, že klasická autá môžu mať menšiu uhlíkovú stopu než elektromobily.

Za novou štúdiou stoja špecialisti na poistenie historických vozidiel Footman James. Podľa nich elektromobily nie sú až také ekologické, ako sa tvrdí. V čom majú navrch klasické autá?

Elektromobily s vyššou uhlíkovou stopou?

Dôvodom, prečo môžu mať elektromobily vyššiu uhlíkovú stopu než klasické staršie autá, nie je ich konštrukcia, ale spôsob, akým sa používajú. Špecialisti tvrdia, že za to môže časté používanie. Majitelia veteránov nepoužívajú svoje autá denne, ale prevetrajú ich skôr na zjazdoch historických vozidiel alebo počas víkendových jázd. Bežne sa historické vozidlá nepoužívajú na jazdu do práce, nákupy a podobne. Aj preto majitelia starých áut vyhlasujú, že ich ročné emisie CO₂ sú oveľa nižšie ako pri bežných nových autách, s ktorými sa jazdí denne.

Neprehliadnite

Peniaze, bankovky, euro
POZOR: Slováci sa MUSIA pripraviť na vyššie faktúry. Odložte si o 150 € viac, mnohí to nemusia zvládnuť
Pozor, automobilka, automobil, povinné zmluvné poistenie, ojazdené autá
Vodiči, POZOR: Štát chystá tvrdý zákon. Ak nesplníte TÚTO podmienku, auto vám vyradí z evidencie
Aktuálne, Slovensko, štát
AKTUÁLNE: Slovensko je ohrozené ako nikdy predtým. Jedno rozhodnutie vymaže miliardy eur a tisíce pracovných miest

Čo hovoria čísla

Podľa nedávnej štúdie, ktorá sa zamerala na Spojené kráľovstvo, hovoria čísla za všetko. Staré autá vo Veľkej Británii vypúšťajú v priemere len 563 kg CO₂ ročne. Pri bežných novších autách je toto číslo oveľa vyššie a pri elektromobiloch je situácia ešte komplikovanejšia, hoci portál Autoviny.sk neuvádza konkrétne údaje. V neprospech elektromobilov hovorí aj ich samotná výroba, ktorá je energeticky náročná. Okrem bežných procesov ako je lakovanie, sušenie či montáž tu hrá hlavnú rolu výroba veľkých batérií a tie potrebujú vzácne suroviny. Ako uvádzajú Autoviny.sk, kým samotná jazda na elektrinu sa dá považovať za čistú, ekologický prehrešok je ukrytý vo výrobe a následnej likvidácii batérií.

Starý Volkswagen Golf
Starý Volkswagen Golf | Zdroj: Pexels

Volkswagen Golf verzus Polestar 2

Štúdia skúmala klasické auto Volkswagen Golf a elektromobil Polestar 2. Uhlíková stopa výroby Golfu dosiahla 6,8 tony CO₂ a Polestar túto hodnotu zvýšil až na 26 ton CO₂, čo je niekoľkonásobne viac. Ak by sme to prepočítali na roky, tak klasické auto by túto hodnotu dosiahlo až po približne 46 rokoch jazdy. Polestar však túto ekologickú záťaž vyprodukuje ešte predtým, než vstúpi na cesty.

Výskum nemal za cieľ presvedčiť vodičov, aby sa zbavili moderných áut a prešli na veterány. Skôr poukázal na možné problémy a medzery, ktoré by bolo vhodné pri výrobe elektromobilov brať do úvahy. Výroba batérií je veľkou výzvou pre každú automobilku. Klasické autá síce znečisťujú ovzdušie, ale vzhľadom na to, že sa používajú občasne, majú nižšiu uhlíkovú stopu. Bude zaujímavé sledovať vývoj elektromobilov a hlavne to, ako sa výrobcovia elektrických áut popasujú s výrobou batérií, ktoré sú pre životné prostredie záťažou.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Google, Slovensko, smartfón, vyhľadávanie, Gmail Google zavádza ZMENU, ktorá sa dotkne úplne každého. TOTO bude inak, než ste boli zvyknutí
Ďalší článok Honda Civic TIETO autá strácajú svoju hodnotu najpomalšie. Oplatí sa do nich investovať (+ ZOZNAM)

Najčítanejšie

Gmail
AKTUÁLNE: Potvrdili OBROVSKÝ útok. Ľuďom začali odporúčať, aby sa pripravili na to najhoršie
27. októbra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Nemáte ho doma? TENTO starý telefón mali tisíce ľudí, kúpite si zaň Ferrari alebo byt v Bratislave
27. októbra 2025
samoobslužné pokladne
Prichádza nová daň: Za samoobslužné pokladne sa bude platiť. Nebude to málo!
28. októbra 2025
Müller
DM drogéria má problém: Na Slovensku sa rozširuje známy reťazec z Nemecka. Hľadá ďalších ľudí (+ platy)
28. októbra 2025

Najnovšie články

  • AKTUÁLNE: Štát spravil obrovskú zmenu. Veľká časť ľudí príde o peniaze, vraj je to tak spravodlivé
  • Elona Muska čaká vysvetľovanie: Jeho Grokipédia má VÁŽNY problém, je rasistická a transfóbna
  • Toyota má problémy: Zlodeji dokážu ukradnúť TIETO autá cez jednoduchý trik
  • OBROVSKÁ časť Slovákov dostane od štátu viac peňazí. Pozrite si NOVÉ sumy (+ dátum)
  • Ďalší spodok rebríčka pre Slovensko: Z našich platov vidíme iba 51,5 %, kam ide zvyšok? (+ porovnanie)

Bude sa vám páčiť

Toyota, benzínové autá, motor

Toyota má problémy: Zlodeji dokážu ukradnúť TIETO autá cez jednoduchý trik

29. októbra 2025
Elektromobily, cena

Elektromobily lámu REKORDY: Tieto čísla umlčia aj najväčších skeptikov

29. októbra 2025
Mimoriadne, Slovensko, vlajka

Na Slovensku budujú GIGA závod, ktorý nás má „spasiť“. Vznikne 1 300 pracovných miest (čo sa deje)

29. októbra 2025
Radar

Vodiči, POZOR: Na Slovenskú pribudnú nové radary. Dajú vám pokutu až 800 €

29. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?