TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ chce PRÍSNE regulovať batérie. Vadí jej pôvod CO2 elektromobilov
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ chce PRÍSNE regulovať batérie. Vadí jej pôvod CO2 elektromobilov

EÚ chce zaviesť prísnejšiu reguláciu batérií pre elektromobily. Konkrétne chce zmeniť systém výpočtu uhlíkovej stopy, resp. emisií oxidu uhličitého (CO2).

12. augusta 2024 10:02
Roman Drexler
12. augusta 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • EÚ chce zmeniť systém výpočtu uhlíkovej stopy produkovanej pri výrobe batérií
  • V nemalej miere sa to dotkne aj elektromobilov
  • Nesúhlasí s tým najväčšia európska ekonomika

Európska únia (EÚ) v poslednom období pripravila viacero prísnych legislatív, ktoré sa týkajú rôznych odvetví. Hojne rozoberaný je najmä dopravný sektor, nakoľko ten figuruje ako jeden z najväčších producentov škodlivých emisií. Ako zrejme viete, blok chce od roku 2035 zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom, pričom za ich najvhodnejšiu náhradu sa aktuálne považujú elektromobily. Háčik je v tom, že už o tri roky má platiť nová legislatíva, ktorá v súvislosti s elektromobilitou očividne nebude vyhovovať všetkým krajinám, píše Electrive.

Konkrétne EÚ pracuje na novom nariadení o batériách, ktoré bude regulovať všetky typy batérií, vrátane tých používaných elektromobilmi. Cieľom bloku je podporiť obehové hospodárstvo akumulátorov. Toto nariadenie pôvodne nadobudlo účinnosť v auguste minulého roku, pričom väčšina ustanovení je v platnosti od polovice februára tohto roku.

Neprehliadnite

Renault 5 (2024)
TOTO je Európske auto roka 2025. Spaľovákom sa vôbec nedarilo (REBRÍČEK)
Batéria
Ako zastaviť ničenie batérie: Tento trik funguje, zaberie vám len 2 minúty (NÁVOD)
Mimoriadne
MIMORIADNE: Konečne si vydýchneme? Na stole je dohoda, ktorá zabráni globálnej KATASTROFE (čo sa deje)

Európska komisia (EÚ) túto legislatívu iniciovala už dávnejšie, presnejšie v roku 2020. Teraz však chce jeden jej aspekt upraviť, a to výpočet stopy oxidu uhličitého (CO2), ktoré produkujú automobilové batérie. Od roku 2027 má ako základ pre výpočet slúžiť národný mix elektrickej energie, nie skutočne spotrebovaná elektrická energia.

NEWSBYTE
Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni

Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni

Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!

Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!

Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)

Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)

Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni
Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni
Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!
Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!
Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)
Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)

Národný mix elektrickej energie predstavuje rozloženie zdrojov, z ktorých daná krajina produkuje a čerpá elektrickú energiu. Slúži teda ako ukazovateľ toho, či daná krajina čerpá viac energie z ekologicky zaťažujúcich zdrojov (napr. uhlie), alebo z udržateľných zdrojov (solárna, veterná, vodná energia).


Nemci zúria, vyjadrili jasný nesúhlas

Z pochopiteľných dôvodov toto rozhodnutie nie je všetkým krajinám po vôli. A do tejto skupiny patrí aj Nemecko. Tamojší automobilový priemysel už vyzval vládu, aby do tejto situácie zasiahla. V tomto prípade sú dôvody pochopiteľné preto, že Nemecko sa stále vo veľkej miere spolieha na energiu z uhlia, ktoré nie je považované za ekologický zdroj.

Viaceré iné krajiny produkujú veľkú časť energie štiepením jadra alebo z obnoviteľných zdrojov, čo môže viesť k tomu, že sa nemecké elektromobily budú zdať „špinavšie“ ako napríklad elektromobily vyprodukované vo Francúzsku, hoci v skutočnosti sa na ich výrobu spotrebuje menej energie.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nemecká publikácia Manager Magazin predpokladá, že približne 40 percent celkového objemu vyprodukovanej energie v krajine pochádzalo z fosílnych palív, teda uhlia a plynu. Tamojší výrobcovia sa taktiež obávajú, že zmena v legislatíve spôsobí pokles investícií do tovární zameraných na výrobu batérií.

Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) upozorňuje, že automobilový priemysel ako taký má v krajine veľmi malý vplyv na celkový národný či regionálny energetický mix. Pre celú krajinu by tak právna úprava priniesla skôr nevýhody, než výhody.

Chcú pomôcť, nie uškodiť

Pokiaľ ide o ustanovenia a nariadenia EÚ, tie majú v zásade zabezpečiť vyššiu bezpečnosť dodávok a stimulovať obedové hospodárstvo. Kľúčové body zahŕňajú povinnosť vyhlasovania a označovania, a to aj v súvislosti s komponentmi použitými pri výrobe batérií a podielom recyklovaného materiálu. Ďalej ukladajú povinnosť tzv. batériového pasu a QR kódov.

Aby mali všetky členské štáty dostatok času na prispôsobenie sa, požiadavky týkajúce sa označovania budú platné od roku 2026, zatiaľ čo QR kódy majú byť platné od roku 2027.

Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Legislatíva EÚ stanovuje, že pri lítiových batériách bude musieť podiel recyklovaných materiálov na nových článkoch dosahovať 50 percent do roku 2027 a 80 percent do roku 2031. V prípade batérií obsahujúcich kobalt, meď, olovo a nikel boli minimálne hranice stanovené na 90 percent do roku 2027 a 95 percent do roku 2031.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Tesla Optimus Gen 2 Budúcnosť je tu: Známa automobilka nasadila do výroby humanoidných robotov. A nie je to Tesla
Ďalší článok Google Google robí masívne zmeny: Extrémne obľúbenú službu mení na nepoznanie

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky
Na Slovensku pribudla 5-eurová minca: Jej dizajn chvália všade vo svete (FOTO)
31. júla 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Zmenili pravidlá STK. Okresné úrady posielajú pokuty na 330 €, tisíce Slovákov netušia, prečo
30. júla 2025
Benzín, nafta, tankovanie, čerpacie stanice
Vodičov čaká finančná katastrofa: Benzín zdražie o 60 CENTOV na liter, no to nie je to najhoršie
31. júla 2025
Mimoriadne
MIMORIADNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Terčom sú aj Slováci, hrozia obrovské škody (čo sa deje)
31. júla 2025

Najnovšie články

  • Zákazníci, POZOR: Tu nikdy neviete, koľko zaplatíte. Obchod mení ceny stokrát za deň
  • Peniaze prídu v sekunde: Ďalšie dve banky na Slovensku spúšťajú parádnu funkciu. Klientom uľahčí život
  • Založil oheň, teraz plače nad popáleninami: Štát znovu ŠOKUJE, hlási vyššie odvody (čo sa deje)
  • Potvrdili vyše 500 % zdražovanie: Slováci strácajú nádej, naše peňaženky plačú
  • Tesla má problém: Jej autám „prepína“, samé sa vrhajú pod idúce vlaky (+ foto)

Bude sa vám páčiť

peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok

Z Bruselu prichádza nová DAŇ. Platiť ju budú aj domácnosti

1. augusta 2025
Cybertruck

Cybertruck dostane zmenšenú verziu. Tesla verí, že takto zvráti EXTRÉMNE nízke predaje

31. júla 2025
Donald J. Trump, recipročné clo

Obchodná vojna sa odkladá: Američania odklepli zmenu, ktorú nikto nečakal

30. júla 2025
USA, peniaze, dolár

Obchodná vojna ako biznis: Veľká časť ľudí na spore medzi USA a EÚ slušne zarobí (o koho ide)

29. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?