TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Ktoré krajiny EÚ majú najlacnejšie, resp. najdrahšie autá? Toto sú absolútne daňové raje! (PREHĽAD)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Ktoré krajiny EÚ majú najlacnejšie, resp. najdrahšie autá? Toto sú absolútne daňové raje! (PREHĽAD)

30. decembra 2023 13:24
Roman Drexler
30. decembra 2023
Zdieľať
7 min
Zdieľať

Keď sa obzeráme po novom vozidle, zaujíma nás mnoho faktorov. Predovšetkým však rozhoduje cena. Tú ovplyvňuje mnoho okolností, okrem kvality často aj environmentálne aspekty a s nimi späté dane. Tie má každý štát iné, čo znamená, že ceny vozidiel sa naprieč jednotlivými trhmi odlišujú. A platí to aj o Európskej únii (EÚ).

Prejsť na:

  1. Európa, autá a DPH
    1. Kategória A
    2. Kategória B
    3. Kategória C
    4. Kategória D
  2. Ako je na tom Slovensko?

Ako píše Euronews, zdaňovanie vozidiel sa naprieč Európou výrazne líši. Vychádza z údajov organizácie OECD, ktorá skúma ceny áut pred a po zdanení v štyroch rôznych kategóriách.

Daňové poplatky späté s nákupom, registráciou a používaním vozidiel predstavujú pre vlády dôležitý zdroj financií. Aj preto sa zdanenie čoraz častejšie využíva na ovplyvňovanie správania spotrebiteľov, a to tak, aby kupovali to, čo vlády chcú, aby kupovali. Znie to strašidelne, no nie vždy za tým musí byť zlý úmysel. Štát môže dvíhať dane na produkty, ktoré sú preukázateľne škodlivé, a naopak znižovať dane na produkty, ktoré prospievajú k ochrane zdravia či životného prostredia.

Tento systém sa aplikuje aj u vozidiel. V mnohých prípadoch platí, že čím je auto ekologickejšie, tým podlieha nižším daniam. No nie je tomu tak vždy.

Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels

Európa, autá a DPH

Čo sa týka zdaňovania nových vozidiel, pre spotrebiteľov zohráva veľmi dôležitú úlohu DPH. Jej sadzby sa podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) v roku 2022 pohybovali v rozmedzí od 17 % v Luxembursku až po 27 % v Maďarsku. Vo väčšine členských štátov však platí sadzba 20 % alebo 21 %. Len v šiestich krajinách EÚ je sadzba DPH vyššia ako 23 %.

DPH však nie je jediná daň, ktorá v EÚ ovplyvňuje ceny vozidiel. V skutočnosti ich je viacero, no ich podrobné rozpisovanie by bolo príliš zdĺhavé a komplikované. Najefektívnejšie je pozrieť sa na cenu pred zdanením a konečnú cenu, ktorá zahŕňa všetky dane a poplatky.

Správa OECD s názvom Spotrebné daňové trendy 2022 analyzuje ceny vozidiel v štyroch kategóriách, ktorými sú SUV/Hatchbacky, elektrické sedany, hybridy a spaľováky.

Kategória A

Kategória A zahŕňa elektromobily s elektromotorom o výkone 150 kW, 58 kWh batériou a nulovými emisiami CO2. V roku 2022 dosahovala základná cena pre vozidlá z tejto kategórie 31 339 €.

Neprehliadnite

Slovensko, nabíjačky, elektromobily, dotácia
Nabíjanie elektromobilov od roku 2026 zdražie o tretinu
EÚ, peniaze
EÚ zavedie nové dane. Platiť ich budú aj Slováci, jedna sa zvýši o 1 000 %
EÚ, STK
Tak zlá situácia na STK ako teraz, ešte nebola: Cez kontrolu neprešlo vyše 20 % áut (+ najhoršie modely)

Toto číslo sa však výrazne mení po tom, čo zarátame dane a iné poplatky. Napríklad vo Francúzsku konečná cena vozidla z kategórie A v roku 2022 dosahovala 26 938 €, čo je celkom lákavá ponuka. Žiaľ, to isté sa nedá povedať o Turecku, kde výsledná cena činila až 59 168 €.

Vo Francúzsku tak bola konečná cena nižšia ako cena pred zdanením. Ide o nevšedný trend, ktorý okrem Francúzska môžeme spozorovať iba v dvoch krajinách EÚ, a to v Nemecku (31 295 €) a Luxembursku (27 732 €). Veľmi dobre na tom boli aj severské krajiny. Konkrétne v Nórsku podľa OECD neplatili žiadne dane, pričom Švédi a Islanďania zaplatili na daniach menej ako 100 €.

Naopak, najviac platili Turci, za ktorými nasledovali Maďari (39 801 €), Poliaci a Dáni (39 174 €).

V Litve, Grécku, Slovinsku a Švajčiarsku boli dane pri kúpe nového vozidla z kategórie A nižšie ako 3 000 €, pričom cena vozidla pred zdanením predstavovala 33 329 €.

Peniaze euro bankovky a mince
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Kategória B

Môžeme sa presunúť ku kategórii B, ktorá mala nasledovné špecifikácie: elektrický sedan s výkonom 370 kW, 82 kWh batériou, spotrebou 15 kWh na 100 km, hmotnosťou 1 830 kg, nulovými emisiami CO2 a dojazdom viac ako 400 km. Tieto kritériá spĺňa napríklad Tesla Model 3 Long Range s dvoma motormi).

Vozidlo z kategórie B podľa správy OECD dosahovalo pred zdanením cenu 52 232 €. Najlepšie na tom bolo opäť Francúzsko, kde konečná cena dosahovala 52 009 €. A nemení sa ani posledná priečka, ktorú teda znovu obsadilo Turecko s konečnou cenou až 98 163 €. V Turecku tak výška dane za auto z kategórie B dosahovala až 46 831 €.

Podobne ako pri kategórii A, Nóri neplatili žiadne dane, zatiaľ čo výška dane pre obyvateľov Islandu sa pohybovala pod 1 000 €,

Kategória C

Treťou kategóriou v poradí je kategória C, ktorá zahŕňa hybridy s elektrickým/spaľovacím pohonom. Špecifikácie sú nasledovné: objem valcov 1,8 l, výkon 121 kW, kombinovaná spotreba 4,5 l/100 km, elektromotor s výkonom 53 kW, kapacita batérie 1,3 kWh, hmotnosť 1 800 kg, emisie CO2 115 g/km, dojazd na batériu menej ako 10 km.

Cena vozidla kategórie C v roku 2022 pred zdanením dosahovala 21 842 €. Tentokrát bola konečná cena najnižšia v Nemecku (21 494 €). Najhoršie bolo znova Turecko s konečnou cenou 46 393 €. Nemalo však veľký náskok. Tesne pred ním skončilo Dánsko, kde konečná cena dosahovala 45 633 €, a Nórsko s konečnou cenou 45 062 €.

Kategória D

Napokon tu máme kategóriu D, ktorá zahŕňa iba spaľováky s nasledovnými špecifikáciami: pick-up s pohonom 4×4 a palivovým motorom, bezolovnatý benzín 95-98 RON, objem valcov 3,5 l, výkon 300 kW, spotreba 12,4 l/100 km, emisie CO2 296 g/km, hmotnosť 2 200 kg.

Ide o najdrahšiu skúmanú kategóriu. Cena vozidla z tejto kategórie dosahovala pred zdanením 47 483 €. Po zdanení malo najatraktívnejšiu cenu Švajčiarsko (52 289 €), zatiaľ čo najmenej atraktívnu cenu, ako ste si už zrejme tipli, malo Turecko. Konečná cena vozidla z kategórie D v tejto krajine dosahovala astronomických 179 297 €.

Výfuk zo spaľovacieho motora
Ilustr. obr. | Zdroj: webandi/pixabay.com

Ako je na tom Slovensko?

Slovensko sa v kategórii A (31 339 €) umiestnilo celkom slušne. S konečnou cenou 37 672 € sme skončili tesne za Španielskom. Susedné Česko je pozadu o tri miesta s konečnou cenou 37 920 €.

V kategórii B (52 232 €) sme sa taktiež umiestnili celkom priemerne. Konečná cena vozidla z tejto kategórie u nás v roku 2022 dosahovala 62 716 €, čo je ako-taký priemer. Aj v tomto prípade sú naši českí susedia mierne pozadu (63 200 €).

Pri kategórii C (21 842 €) sa karta obracia. Slovensko sa s konečnou cenou 26 819 € umiestnilo horšie ako Česi. U tých konečná cena dosahovala 26 429 €. Podobný scenár sa opakuje aj pri kategórii D (47 483 €) – konečná cena na Slovensku dosahovala 61 363 €, v Česku 57 455 €.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Microsoft prináša svoju generatívnu AI na ďalšie zariadenia. Stiahnuť si ju možno už aj na iPhone
Ďalší článok Vivo X100/X100 Pro Známy výrobca z Číny chystá nový skladací smartfón s unikátnou črtou. Takto má vyzerať jeho výbava

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro
Finančná správa sprísňuje kontroly. Veľkú skupinu ľudí čaká nepríjemná návšteva aj pokuty
22. novembra 2025
tankovanie, benzín, nafta
Zatvoria 430 čerpacích staníc. Vodiči sa musia pripraviť na nedostatok benzínu
21. novembra 2025
Peniaze, príspevok, platy, štát
Štát priznal vážny problém. Tisícom ľudí chybne vypočítal príspevky, mnohí majú nárok na tisíce eur
23. novembra 2025
Tankovanie, benzín, nafta, ceny
Čerpacia stanica vodičom posiela pokuty na 395 eur za to, že nenatankovali
22. novembra 2025

Najnovšie články

  • Štát začína reálne šetriť. Výpoveď dostanú stovky ľudí, zníži dávky a sprísni PN
  • Koniec, ktorý nikto nečakal. Známy slovenský výrobca po 80 rokoch čelí bankrotu
  • Nabíjanie elektromobilov od roku 2026 zdražie o tretinu
  • Zvažujú zákaz luxusných áut so spaľovacím motorom. Tí, ktorí majú peniaze, majú prejsť na elektromobily
  • Zistili, prečo Slováci míňujú. Obchody manipulujú starších ľudí, donútia ich míňať viac

Bude sa vám páčiť

aktuálne, auto, elektromobil

Výrobca iPhonov predstavil vlastný elektromobil. Má s ním veľké ambície

22. novembra 2025
iPhone 17 Pro

Po vyše mesiaci s iPhone 17 Pro: Stále rozmýšľate, či ho kúpiť? Toto potrebujete vedieť

Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov

Chystajú novú daň: Platiť sa bude naraz, môže ísť o stovky eur

22. novembra 2025
mimoriadne, elektrina, ceny, faktúry

V roku 2026 môže výrazne zdražieť elektrina pre domácnosti. Vydali varovanie, nachystať si máte stovky eur

22. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?